HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

B2B-leadgeneratie: hoe genereer je leads met HubSpot’s Marketing Hub?

B2B-leadgeneratie: hoe genereer je leads met HubSpot’s Marketing Hub?
9:13

B2B-leadgeneratie hoe genereer je leads met HubSpot’s Marketing Hub

Wil je efficiënt nieuwe B2B-leads genereren? Zet dan deze 5 marketingtools van HubSpot's Marketing Hub in:

  1. Slimme leadgeneratie formulieren 
  2. B2B-klantsegmentatie
  3. Geautomatiseerde e-mailcampagnes
  4. Gepersonaliseerde advertentiecampagnes
  5. Marketing analytics

Met deze tools spreek je jouw leads namelijk op het juiste moment gericht aan. Bovendien kun je jouw marketingresultaten continu analyseren en optimaliseren. Zodat je jouw B2B-leadgeneratie naar een hoger niveau tilt.

Tegelijkertijd helpen de (AI-aangedreven) contenttools van de Content Hub je om je brand awareness te vergroten. Zodat je meer nieuwe B2B-websitebezoekers aantrekt.

De krachtige marketingtools van HubSpot voor B2B-leadgeneratie

Leadgeneratie is 1 van de grootste uitdagingen voor veel organisaties. De marketingtools van HubSpot’s Marketing Hub zijn daar daarom speciaal voor ontworpen. Je gebruikt ze bovenop je CRM-platform. Zodat je jouw leads vanuit 1 centraal systeem beheert en opvolgt.

Via je geïntegreerde of gekoppelde website verzamel je jouw nieuwe B2B-leads. Die je vervolgens automatisch in je CRM-database opneemt. Hierdoor heb je altijd een volledig lead-overzicht. Bovendien kun je jouw leads gemakkelijk segmenteren en targeten. Kortom: je creëert eenvoudig gepersonaliseerde campagnes op maat. En je voorziet je leads daarbij op het juiste moment van de juiste informatie.

Laten we er eens wat dieper induiken. Hoe zet je deze marketingtools van HubSpot effectief voor je B2B-leadgeneratie in?

Marketingtool 1: Leadgeneratie formulieren

Met de leadgeneratie formulieren van HubSpot verzamel je informatie van je toekomstige kopers. Potentiële klanten die in jouw producten en/ of diensten geïnteresseerd zijn. De formulieren plaats je op je website, zodat je websitebezoekers makkelijk contact kunnen opnemen. Bijvoorbeeld op een landingspagina, die je speciaal voor leadgeneratie inricht.

Natuurlijk wil je jouw formulieren zo effectief mogelijk maken. Om de invuldrempel te verlagen vraag je zo min mogelijk informatie op. Alleen de informatie die je echt nodig hebt voor de leadopvolging. Je formulieren maak je dus kort en bondig. Zodat je het je websitebezoekers makkelijk maakt om ze in te vullen.

Staat bepaalde leadinformatie al in je CRM-database? Bijvoorbeeld omdat een lead naar je website is teruggekeerd. Dan vullen de slimme formulieren van HubSpot deze velden alvast automatisch in. Deze velden kun je onzichtbaar maken voor je leads. Zodat zij alleen de velden zien, die ze echt in moeten vullen. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde ervaring en verhoogt de kans op conversie.

Uiteraard voeg je ook duidelijke calls-to-action (CTA’s) aan je slimme leadgeneratie formulieren toe. Hiermee vertel je wat je websitebezoekers kunnen verwachten als ze jouw formulieren invullen. Zoals het aanvragen van een demo. Of het ontvangen van een prijsindicatie. HubSpot’s Marketing Hub bevat een handige CTA-tool om hiervoor zelf de mooiste CTA's te ontwerpen.

👉 TIP: Misschien vind je deze blogs interessant?
Meer leads met slimme gepersonaliseerde digitale formulieren.
Hoe maak je een populaire website met de marketingtools van HubSpot?
Dynamische multistep formulieren met de nieuwe form editor van HubSpot.
Hoe maak je effectieve landingspagina’s voor leadgeneratie met AI?

Marketingtool 2: B2B-klantsegmentatie

Segmenteer je jouw (toekomstige) B2B-klanten op basis van specifieke criteria? Zoals de bedrijfsgrootte, branche, functie en geografische locatie. Dan kun je gerichte geautomatiseerde en gepersonaliseerde marketingcampagnes creëren. Die perfect aansluiten op de behoeften en interesses van je B2B-doelgroepen. Zodat je de betrokkenheid van je toekomstige kopers behoudt. En natuurlijk de kans op conversie vergroot.

Je segmentatietool maakt gebruik van de CRM-data in je klantenplatform. Hierdoor kun je ook dynamische websitecontent creëren. Zo toon je bijvoorbeeld verschillende versies van dezelfde websitepagina aan verschillende klantsegmenten. Doe je dit goed? Dan stem je jouw marketingboodschap nog beter op de behoeften van je (toekomstige) kopers af. Een effectieve B2B-klantsegmentatie zorgt dan ook voor een betere ROI van je marketinginspanningen!

👉 TIP: Wil je meer weten over de geïntegreerde websitebouwer van HubSpot? In dit artikel lees je er alles over: Bouw je eigen data-gedreven bedrijfswebsite met het CMS van HubSpot.

Marketingtool 3: Geautomatiseerde e-mailcampagnes 

Met de geautomatiseerde e-mailcampagnes van HubSpot bouw je een band met je (toekomstige) B2B-kopers op. Zodat je hun betrokkenheid behoudt en vergroot. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Lead nurturing campagnes
  • Welkomstberichten
  • Follow-up e-mails en websitepagina's
  • Gepersonaliseerde nieuwsbrieven

Op basis van specifieke triggers stuur je jouw geautomatiseerde e-mails naar de juiste ontvangers toe. Zo’n trigger is bijvoorbeeld het downloaden van je whitepaper. Het bezoeken van een specifieke websitepagina. Of het invullen van een bepaald formulier. Op het juiste moment voorzie je jouw (toekomstige) B2B-klanten van relevante informatie. En zo begeleid je jouw B2B-leads efficiënt door de sales funnel heen. Ook dit zorgt voor betere klantervaringen en verhoogt de kans op conversie.

Wil je het maximale uit je e-mailcampagnes halen? Dan is het belangrijk dat je jouw e-mails goed personaliseert met behulp van B2B-klantsegmentatie. Je moet je (toekomstige) kopers echt zo gepersonaliseerd en relevant mogelijk benaderen. In HubSpot voeg je daarom eenvoudig gepersonaliseerde content en dynamische variabelen aan je marketing e-mails toe. Met de intuïtieve drag&drop editor (slepen en neerzetten) zet je jouw marketing e-mails bovendien zo in elkaar. 

👉 TIP: Misschien wil je deze informatie ook lezen?
Wat is lead nurturing? Zet je leads om naar klanten.
Hoe werkt HubSpot Lead Scoring?
Voorspellende leadscores met AI: worden jouw leads klanten?

Marketingtool 4: Gepersonaliseerde advertentiecampagnes

Gepersonaliseerde advertentiecampagnes zijn supereffectief om potentiële klanten aan te trekken en te converteren. Met HubSpot’s Marketing Hub creëer en beheer je jouw gepersonaliseerde advertentiecampagnes. Dit doe je op basis van de specifieke kenmerken, het gedrag en de interesses van je B2B-doelgroepen. Bijvoorbeeld met behulp van buyer persona's

Integreer je de bekende advertentieplatformen met je HubSpot klantenplatform? Zoals LinkedIn, Facebook en Google Ads? Dan kun je jouw doelgroepen via HubSpot targeten op deze kanalen. Dit heeft verschillende voordelen. Zo toon je jouw (kostbare) advertenties echt alleen nog maar aan je advertentiedoelgroepen. Bijvoorbeeld aan een bepaalde groep met CRM-contacten of aan potentiële B2B-kopers die daarop lijken.

Met je gepersonaliseerde advertentiecampagnes vergroot je jouw bereik en merkbekendheid bij de juiste doelgroepen. Waardoor je (natuurlijk) makkelijker geschikte nieuwe leads genereert. 

👉 TIP: In deze artikelen vind je meer interessante informatie:
Advertentietool voor online adverteren op Google, LinkedIn & Facebook.
Ontdek de handige social media content planner & kalender van HubSpot.  

Marketingtool 5: Marketing analytics

Je marketing analytics zijn onmisbaar voor een efficiënte B2B-leadgeneratie. Met de Marketing Hub heb je dan ook uitgebreide analytics ter beschikking. Hiermee heb je een fantastisch inzicht in de prestaties van je marketingcampagnes. Zodat je jouw B2B-leadgeneratie inspanningen voortdurend kunt monitoren en optimaliseren. 

Je ziet bijvoorbeeld hoeveel nieuwe leads je hebt gegenereerd. Welke marketingkanalen het meest effectief zijn. En welke campagnes de hoogste conversieratio’s hebben. Op basis van deze gegevens optimaliseer je jouw B2B-leadgeneratie strategie. 

HubSpot’s Marketing Hub biedt je ook de mogelijkheid om A/B-testen uit te voeren. Hiermee test je bijvoorbeeld verschillende versies van een marketing e-mail. Om de resultaten daarna met elkaar te vergelijken. Dit helpt je om te bepalen welke marketingcontent het meest effectief is. Zodat je jouw marketingbudget op de juiste manier inzet.

Dankzij deze krachtige analytics neem je de juiste data-gedreven marketingbeslissingen. En verbeter je jouw marketinginspanningen als dat nodig is.

👉 TIP: Misschien vind je deze informatie interessant?
Hoe werkt een online Marketing Dashboard in HubSpot?
10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboards.
Een A/B-test: waarom is dat nuttig?

Meer informatie over B2B-leadgeneratie met HubSpot

Ben je benieuwd hoe de Marketing Hub jouw organisatie kan ondersteunen bij B2B-leadgeneratie? Bekijk gerust onze uitgebreide HubSpot CRM demo video. Breng een bezoekje aan onze blog-pagina, video-pagina en casestudy-pagina. Of boek hieronder direct een vrijblijvende afspraak voor een softwaredemonstratie op maat in mijn agenda.

Ontvang updates per email