Deel artikel
B2B-Klantsegmentatie: waarom en hoe segmenteer je leads & klanten?
door Maarten de Wit op 6-8-24 10:14
Salestopper Mariska werkt voor een grote softwareleverancier. Hoe beter het verkoopproces gestroomlijnd is hoe meer deals ze scoort. Als marketeer heeft Hafid juist behoefte aan betere marketingtools. Lise wil juist een optimale klantenservice bieden. En haar serviceteam goed managen om dat voor elkaar te krijgen.
Mensen hebben allemaal andere behoeften en interesses. Of het nou om een privésituatie of een werksituatie gaat. Als organisatie wil je daar graag op inspelen. En je relevantste verkoopkansen op het juiste moment van de juiste informatie voorzien. Om dat voor elkaar te krijgen gebruik je klantsegmentatie. Met als eindelijke doel natuurlijk om je organisatie te laten groeien.
Hieronder leg ik je uit wat klantsegmentatie precies is. Wat de voordelen ervan zijn. Waarop je jouw B2B-klanten kunt segmenteren. En hoe de all-in-one CRM-software van HubSpot je daarbij helpt.
Wat is klantsegmentatie?
Klantsegmentatie is het groeperen van leads, prospects en klanten met dezelfde kenmerken. Bijvoorbeeld op basis van leeftijd, plaats, functie en branche. Zodat je jouw marketing-, sales- en service activiteiten hierop kunt afstemmen.
Je (toekomstige) klanten hebben namelijk allemaal unieke behoeften, eigenschappen en uitdagingen. En daar wil je graag zo persoonlijk mogelijk mee omgaan. Want zet je klantsegmentatie goed in? Dan geef je een boost aan het aantal conversies en je vergroot de klantloyaliteit.
Ieder klantsegment heeft namelijk eigen uitdagingen, gedragingen, voorkeuren en behoeften. Als je daarover gepersonaliseerd communiceert dan herkent je doelgroep zich in jouw informatie. Uiteraard gebruik je daarvoor de voorkeurskanalen van je klantsegmenten. Bijvoorbeeld Google, Facebook, Instagram, e-mail en een chatbot.
Kortom: door klantsegmentatie bedien je jouw (toekomstige) klanten gericht en passend. En dat is precies wat je voor conversies en loyale klanten nodig hebt!
Voordelen van klantsegmentatie
Wat spreekt jou meer aan? Een advertentie die voor iedereen hetzelfde is? Of een gepersonaliseerde advertentie waar je jouw situatie in herkent? Waarschijnlijk de 2e optie. En dat geldt ook voor andere mensen.
Met gepersonaliseerde klantervaringen heb je een voorsprong op concurrenten die op de ouderwetse manier communiceren. Target je jouw B2B-doelgroepen bijvoorbeeld met relevante advertenties? Dan leveren deze advertenties je een hoger rendement op. Op welk kanaal je ze ook plaatst. Het is hierbij wel handig als je bepaalde gegevens, voorkeuren en interesses van je publiek kent.
Door effectief te segmenteren bereik je de juiste B2B-doelgroepen met de juiste boodschap. Je begrijpt namelijk de persoonlijke behoeften van je (toekomstige) klanten. En speelt op deze unieke behoeften in. En daarom heb je een grotere kans om deals te sluiten, terwijl dat je minder investeert.
Met welke kenmerken segmenteer je jouw B2B-klanten?
Er zijn allerlei kenmerken waarmee je jouw B2B-relatiebestand kunt segmenteren. Denk bijvoorbeeld aan:
Geografische kenmerken
Geografische gebieden bestaan bijvoorbeeld uit landen, provincies en steden. Hiermee ontdek je waar je doelgroep zich bevindt. Hoe je die het beste kunt aanspreken en wanneer.
Stel bijvoorbeeld dat er een bedrijfsevenement in Groningen is. En dat jouw organisatie daar een workshop voor organiseert. Dan selecteer je de B2B-klanten in die omgeving om ze over je evenement te informeren. Uiteraard kijk je hierbij ook naar de kenmerken van het geografische gebied. Zoals het klimaat, de cultuur, de taal en de bevolkingsdichtheid.
Demografische kenmerken
Demografische kenmerken zijn belangrijke levensomstandigheden. Zoals leeftijd, geslacht, inkomen, opleiding, taal, gezinssamenstelling en burgerlijke staat. Dit soort kenmerken zijn bijvoorbeeld belangrijk voor e-commerce bedrijven.
Meestal is het verstandig om meerdere soorten kenmerken met elkaar te mixen. Stel dat jouw B2B-organisatie in Nederland software verkoopt. Dan wil je bijvoorbeeld segmenteren op locatie, functietitel en bedrijfsformaat.
Technische kenmerken
Bij technische kenmerken denk je aan apparaten die je doelgroep gebruikt. Bijvoorbeeld mobiel of desktop. En aan favoriete apps, internetbrowsers en software.
Economische waarde
Stel dat je B2B-organisatie verschillende soorten klanten heeft. Bijvoorbeeld grote en kleine ondernemingen. En dat je B2B-organisatie aan de grote bedrijven veel meer verdient. Dan hebben deze bedrijven een hogere economische waarde voor je B2B-organisatie. Natuurlijk is het slim om daar dan op te segmenteren.
Gedrag & interesses
Hierbij kijk je naar hoe je (toekomstige) kopers zich gedragen. Hoe komen ze bijvoorbeeld op je website terecht? Via een organisch zoekresultaat, LinkedIn of een Google-advertentie? En wat bekijken ze daarna allemaal op je website?
Je software kwalificeert je leads en prospects aan de hand van hun gedrag. Daarom is het ook slim om op de levenscyclusfasen van de klantreis te segmenteren. Of juist op klanttevredenheidsscores, aangekochte producten en de behoefte aan service.
HubSpot is een goed voorbeeld. Lezen websitebezoekers bijvoorbeeld informatie over specifieke hubs? Dan weten we gelijk waarin ze geïnteresseerd zijn. Met onze (data-gedreven) content kunnen we daar slim op inspelen als we dat willen. Bijvoorbeeld met relevante aanbiedingen.
Je ziet: de mogelijkheden voor B2B-klantsegmentatie zijn eindeloos. Weet je wat de situatie van je (toekomstige) B2B-klanten is? Waar ze zich bevinden en wat hen drijft? Dan kun je daar een effectieve marketing- en salesstrategie voor ontwikkelen. Zodat je je voornamelijk richt op kopers die goed bij jouw organisatie passen.
👉 TIP: Maak buyer persona’s voor je klantsegmenten. Dit helpt je om je klanten beter te begrijpen en om conversiedoelen vast te stellen. Zo krijg je bijvoorbeeld een goed beeld van uitdagingen en pijnpunten. En wat je doelgroepen aan jouw producten en/of diensten waarderen.
De klantsegmentatie software van HubSpot
In HubSpot segmenteer je jouw (toekomstige) B2B-klanten met behulp van contactlijsten en gebeurtenissen. De tools van HubSpot Smart CRM en de verschillende hubs nemen deze doelgroep segmentatie automatisch over.
Denk bijvoorbeeld aan je dynamische websitecontent van de Content Hub. Je lead nurturing campagnes, leadkwalificatie en advertentiecampagnes van de Marketing Hub. En de levenscyclusfasen van je Sales Hub. Zelfs op records met dataproblemen kun je segmenteren.
Met workflows en machine learning pas je er automatisering op toe. Dat scheelt je een boel tijd met het opbouwen en onderhouden van je B2B-klantsegmentatie. Als het eenmaal ingericht is hoef je er nog maar weinig aan te doen. HubSpot werkt je klantsegmenten namelijk geautomatiseerd bij op basis van de klantinteracties.
👉 TIP: Evalueer je klantsegmentatie regelmatig. Zodat je het snel in de gaten hebt als er iets verandert. Bijvoorbeeld bij een doelgroep of een trend in de markt.
Zo zorg je bijvoorbeeld voor gepersonaliseerde marketingcampagnes. Waarbij je de juiste boodschap op het perfecte moment naar de juiste contacten verstuurt. Je verbetert hiermee de klantervaringen en de merkloyaliteit. En dat is natuurlijk precies wat je wilt. Alle data in HubSpot Smart CRM is hiervoor de basis.
Je kunt hierbij zelfs nog een stapje verder gaan. Met A/B-testen, klantenfeedback en gedragsanalyses verbeter je jouw B2B-klantsegmentatie continu. Zodat je teams steeds meer uit al hun inspanningen halen. En het snel door hebben als er iets aan de klantsegmentatie strategie moet wijzigen.
Ben je benieuwd wat HubSpot voor jouw organisatie kan betekenen? Boek gerust een afspraak in mijn agenda. Dan geef ik je vrijblijvend advies.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)