Zo implementeer je bedrijfssoftware met een hoge gebruikersadoptie
van Maarten de Wit op 8-4-25 9:19
Wil je nieuwe bedrijfssoftware implementeren? Zoals CRM-software of ERP-software. Dan ga je waarschijnlijk niet over 1 nacht ijs. Denk alleen al aan de investering die je ervoor moet doen. En de tijd die het kost om een systeem te implementeren.
Gebruiken je medewerkers de bedrijfssoftware vervolgens niet optimaal? Dan levert zelfs de beste applicatie je (te) weinig op. De gebruikersadoptie bepaalt namelijk het succes van je softwarepakket.
Je wilt dus alles aan een hoge gebruikersadoptie doen. Hoe je dat voor elkaar krijgt leg ik je hieronder uit.
Wat is gebruikersadoptie en waarom is het belangrijk?
Gebruikersadoptie is de mate waarin softwaregebruikers software gebruiken. Omarmen je medewerkers je bedrijfssoftware? En gebruiken zij het optimaal voor hun werkzaamheden? Dan is er een hoge gebruikersadoptie.
Is er een weerstand om de software te gebruiken? Of snappen je medewerkers niet zo goed hoe de software werkt. Dan is er een lage gebruikersadoptie. Sterker nog: er is een grote kans dat je medewerkers er gefrustreerd door raken.
Een lage gebruikersadoptie kan het werkklimaat van je onderneming dus negatief beïnvloeden. Terwijl medewerkers die de bedrijfssoftware wel begrijpen er efficiënt mee werken.
Met een hoge gebruikersadoptie haal je dan ook meer waarde uit je bedrijfssoftware. En daarom is het een belangrijk onderdeel van een software implementatietraject.
De juiste bedrijfssoftware selecteren
Een modern softwarepakket zoals HubSpot heeft een duidelijke interface. De software ziet er overal hetzelfde uit. En alle tools werken op dezelfde manier. Na een training kun je er zo mee uit de voeten. Ook functioneel beheerders worden er erg blij van. Ze kunnen er namelijk veel zelf in aanpassen. En zijn daardoor minder afhankelijk van externe technische ondersteuning.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
➜ CRM Datamanagement: wat is het en waarom is het belangrijk?
➜ 3 Voordelen van een centraal systeem voor je databeheer.
➜ Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken.
Een adoptiestrategie voor je bedrijfssoftware maken
- Wat wil de organisatie met de bedrijfssoftware bereiken?
- Wie zijn de eindgebruikers? En wat hebben zij nodig?
- Welke uitdagingen moeten we overwinnen?
Wijs key-users aan en train je medewerkers
👉 TIP: Wil je deze artikelen misschien ook lezen?
➜ 7 Veelgemaakte fouten bij de selectie van een CRM-oplossing voor B2B.
➜ Hoe verbeter je de datakwaliteit van je organisatie?
➜ Waarom je bedrijf goed data management nodig heeft om te overleven.
Zorg voor doorlopende ondersteuning
Zo blijven wij met een servicecontract ondersteunen als we HubSpot geïmplementeerd hebben. Daarnaast checkt onze succesmanager periodiek of het CRM-gebruik goed gaat. En informeren wij regelmatig over interessante updates. Bijvoorbeeld met blogs, webinars en video's op LinkedIn. Of tijdens een persoonlijk gesprek, waarin wij op specifieke updates wijzen.
CRM-software met een hoge gebruikersadoptie implementeren?
Beschik je over het juiste gereedschap? Dan hoeft het niet moeilijk te zijn om een hoge gebruikersadoptie te creëren. Maar je moet de gebuikersadoptie wel goed onderhouden.
- De gebruiksvriendelijke en intuïtieve interface.
- Minder handmatig werk door automatische processen.
- Duidelijke rapportages voor een betere strategische besluitvorming.
- april 2025 (11)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)