Deel artikel
Gegevens van je oude CRM overzetten naar HubSpot: hoe pak je dat aan?
door Maxime Buis op 15-12-22 13:39
De kogel is door de kerk. Je oude CRM-systeem voldoet niet meer. Daarom stap je over naar HubSpot. Het modernste en gebruiksvriendelijkste all-in-one CRM-systeem voor marketing, sales en service. Dat ook nog eens fantastisch beoordeeld is door bekende vergelijkingssites, zoals Gartner en G2. Je hebt gelijk zin om met marketing automation en verkoopautomatisering te starten.
Maar nu moet je de gegevens van je oude CRM-systeem eerst nog overzetten. Hoe pak je dat het beste aan?
De gegevens van je oude
CRM-systeem overzetten naar HubSpot
In een CRM-systeem beheer en manage je jouw contacten. Een all-in-one CRM-systeem bevat ook nog functies om jouw klanten zo goed mogelijk te bedienen. Van slimme tools voor leadgeneratie tot functies om de klantloyaliteit te verbeteren. Bovendien bevat het de nodige online rapportages om richting te geven aan jouw organisatie.
De kwaliteit van de data in jouw CRM-systeem is daarom ontzettend belangrijk. Al deze slimme tools gaan namelijk uit van deze data! Het is de basis van je gehele bedrijfsvoering. Wil je een succes maken van je nieuwe HubSpot-platform? Dan is het goed overzetten van je gegevens een belangrijke vereiste. In grote lijnen volg je hierbij de volgende 4 stappen:
1. Voorbereiding
De voorbereiding is de allerbelangrijkste stap als je naar een nieuw CRM-systeem overstapt. Heb je goed in kaart gebracht wat je wensen en behoeften zijn? Wat wil je precies met HubSpot bereiken? Welke functies heb je echt nodig en welke zijn nice-to-have? Wij adviseren je om altijd te starten met een CRM-strategie. Dit is namelijk de basis van je nieuwe CRM-platform.
Heb je behoefte aan wat hulp hierbij? Download dan onze gratis CRM Checklist. Stap voor stap ontdek je welke opties je hebt. Uiteraard kunnen wij je er ook bij helpen. Lees hier hoe wij een implementatietraject aanpakken.
2. Inrichting van je CRM-systeem
Jouw CRM-systeem is een soort kaartenbak. Zoals je vroeger je relaties bijhield toen er nog geen computers waren. Alleen is deze kaartenbak digitaal. De digitale kaarten noem je records. Hierop staan bijvoorbeeld de gegevens van bedrijven en contactpersonen.
Je kunt allerlei gegevens bewaren in je records. Als voorbeeld neem ik een record van een contactpersoon. Allereerst heb je natuurlijk een naam en een e-mailadres nodig. Nu ben je al in staat om deze contactpersoon te e-mailen. Is de relatie wat serieuzer? Dan bewaar je meer gegevens. Zoals een (mobiel) telefoonnummer en de functie, die iemand heeft (marketeer, verkoper, etc.).
Jouw records zijn opgebouwd uit velden. Zo heb je een veld voor de naam van je contactpersoon. Een veld voor het e-mailadres. Een veld voor het telefoonnummer. En ga zo maar door. Daarnaast zijn er verschillende soorten records. Het record van een bedrijf bevat bijvoorbeeld andere velden dan het record van een contactpersoon.
De gegevens die je bewaart zijn ook nog eens afhankelijk van jouw organisatie. Verkoop je computers? Dan wil je weten welke computerinteresses jouw relatie heeft. En of er al een computer is gekocht. Verkoop je verzekeringen? Dan heb je hele andere informatie nodig. Records bevatten daarom vaak ‘standaard’ velden en ‘custom’ velden. Custom velden zijn velden op maat, speciaal voor jouw organisatie.
Richt je jouw nieuwe CRM-systeem in? Zorg dan eerst dat alle velden van je records (contactpersonen, bedrijven, deals en tickets) goed staan! Kun je dit niet zelf? (dat geldt voor de meeste mensen) Besteed deze klus dan lekker uit aan een HubSpot-expert, zoals Systony. Dan weet je tenminste zeker dat het goedkomt!
3. Importbestand maken
Nu exporteer je de data eerst vanuit je oude CRM-systeem. Van dit exportbestand maak je een importbestand, dat aan de nieuwe eisen voldoet. Het is gelijk het perfecte moment om je gegevens op te schonen.
Dit importbestand bevat alle velden van je nieuwe CRM-systeem. In de kolom ‘Naam’ staan bijvoorbeeld alle namen van je contactpersonen. In de kolom postcode staan alle postcodes. En in de kolom telefoon alle telefoonnummers. De informatie die je niet meer nodig hebt verwijder je.
Alle informatie moet overal hetzelfde zijn. Anders kun je later niet goed sorteren (filteren). Stel dat je de ene keer een telefoonnummer zo opschrijft: 020-1234567. En de andere keer zo: 020/1234567. Of als je in hetzelfde veld het bezoekadres opneemt, maar ook het het postadres. Dan leidt dat in HubSpot tot problemen. Zelfs hoofdlettergebruik is van invloed.
Zitten er foutjes in je importbestand? Dan zie je later algauw relaties over het hoofd. Of de data komt op de verkeerde plek in HubSpot terecht. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Besteed daarom veel aandacht aan de inhoud van je importbestand.
TIP: In dit blog leggen we je de verschillen tussen records uit. Ook lees je wat veel voorkomende taalfoutjes zijn: Je data in HubSpot importeren: wel of niet zelf doen?
4. Testen & evalueren
Natuurlijk test je jouw nieuwe CRM-omgeving eerst uit, voordat je alle data overzet. Dit doe je met een paar relaties, waarvan de data zo compleet mogelijk is. Weet je zeker dat HubSpot alles goed overneemt? Dan is het tijd voor het overzetten van alle gegevens.
Ook overstappen naar HubSpot?
Het overzetten van gegevens is niet zo heel erg moeilijk. Wel moet het heel erg secuur gebeuren. Als CRM implementatie expert weten we precies wat er mis kan gaan. En hoe je ‘import foutjes’ voorkomt en oplost. Ga niet lopen klungelen als je niet precies weet wat je doet! Onze specialisten helpen je graag om je gegevens zo efficiënt mogelijk over te zetten.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)