HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Grote hoeveelheden data effectief beheren. Hoe doe je dat?

Grote hoeveelheden data effectief beheren. Hoe doe je dat?
7:04

Grote hoeveelheden data effectief beheren. Hoe doe je dat

Big data is een enorme berg met ongestructureerde gegevens. Die alsmaar groter en  groter wordt. Wil je snel op nieuwe informatie kunnen reageren? Dan moet je jouw data effectief beheren.

Denk maar eens aan Bol.com. Die continu allerlei bestellingen van klanten verwerkt.  Persoonlijke aanbevelingen doet op basis van eerdere aankopen en zoekgedrag. En met big data de populariteit van producten voorspelt. Om de voorraad beter op de vraag af te stemmen.

Of aan Netflix die je met algoritmes allerlei documentaires, films en series aanbeveelt. Hiervoor analyseert het bedrijf je kijkgedrag en de voorkeuren van vergelijkbare gebruikers. Tegelijkertijd gebruikt Airbnb big data om verhuurders en huurders te matchen. En om de prijzen van de beschikbare accommodaties te optimaliseren.

Ook jouw organisatie heeft waarschijnlijk met grote hoeveelheden data te maken. Hoe ga je daar slim en effectief mee om? Dat leg ik je hieronder uit.

Ga slim met je big data om

Of je nou een klein of een groot bedrijf hebt. Die grote berg met data neemt alsmaar verder toe. Wil je daarmee slimme beslissingen nemen om je bedrijfsvoering te verbeteren? Zoals Bol.com, Netflix en Airbnb dat doen. Dan moet je jouw data goed managen. Laten we eens kijken wat daarvoor nodig is.

Verzamel alleen relevante data

Veel informatie is ontzettend waardevol. Bijvoorbeeld de namen, e-mailadressen en aankoopgeschiedenis van je klanten. Daarnaast verzamelt je bedrijf vast ook informatie waar je weinig aan hebt. Die data vervuilt je systeem alleen maar.

Richt je daarom op de gegevens die je organisatie vooruit helpen. En probeer de overige data zoveel mogelijk te vermijden. Focus je bijvoorbeeld op het aankoopgedrag, de contactmomenten en de voorkeuren van je klanten. Dan leer je jouw klanten beter kennen. Waardoor je makkelijker op hun persoonlijke behoeften inspringt.

Gebruik betrouwbare software voor je databeheer


Heb je veel gegevens? Dan is het handmatig beheren van je data vragen om ellende. Daarom is het onwijs belangrijk om betrouwbare software te gebruiken. Waarmee je jouw data effectief opslaat en organiseert. En waarmee je snel toegang tot de juiste data hebt. 

HubSpot is een voorbeeld van een populair systeem voor databeheer. Wereldwijd helpt de software meer dan 200.000 bedrijven om grote hoeveelheden data te beheren. Denk bijvoorbeeld aan alle contactgegevens, die je op 1 centrale plek vastlegt. Zoals de interacties, aankopen, voorraden en voorkeuren. 

Zo zie je snel wat er bij klanten speelt. Hoe je ze het beste kunt benaderen. En wat je moet doen om je dienstverlening te verbeteren. Met dit platform verlies je géén data meer uit het oog. Je gevoelige informatie is goed beveiligd. En al je gegevens zijn goed gestructureerd.

Stel dat je marketingteam een marketingcampagne uitvoert. Dan verzamelt HubSpot automatisch allerlei relevante leadinformatie. Zoals de interacties met je website. De e-mails die ze openen. En welke producten ze bekijken. Superwaardevolle informatie waar je op voort kunt borduren! En dat ook nog eens volledig geautomatiseerd.

Veel externe softwarepakketten koppel je vrij eenvoudig aan HubSpot. Waardoor je echt een compleet klantbeeld van al je relaties creëert. In HubSpot's App Marketplace vind je daar meer dan 1.600 softwarekoppelingen voor. Met complexe maatwerkkoppelingen kunnen wij je helpen.

Maak gebruik van automatisering

Automatisering helpt je om je gegevens effectiever te beheren. Zo neemt het je bijvoorbeeld allerlei repetitieve taken uit handen. HubSpot's workflows en sequences helpen je bijvoorbeeld om je processen te stroomlijnen. Zo verstuur je bijvoorbeeld geautomatiseerd e-mails naar klanten op basis van hun gedrag. En wijs je warme leads geautomatiseerd aan je verkopers toe. 

Stel dat een lead zich voor je nieuwsbrief inschrijft. Dan stuur je bijvoorbeeld geautomatiseerd een welkomste-mail toe. Daarnaast koppel je de lead geautomatiseerd aan een specifieke lead nurturing campagne. Met automatisering verhoog je ook je datakwaliteit. Zo kan HubSpot bijvoorbeeld geautomatiseerd datafouten voor je corrigeren. En data automatisch op de juiste plek vastleggen. Met regels leg je jouw data bovendien overal op dezelfde manier vast.

Analyseer je data goed

ABM Automation Strategie in HubSpot - Account Based Marketing Automation dashboard
Hoe haal je zonder goede analysetools waardevolle inzichten uit je data? En hoe neem je de juiste strategische beslissingen? Er is dus meer nodig dan alleen een overzichtelijke CRM-database.

Ook hier biedt HubSpot je fantastische mogelijkheden. Dankzij de robuuste rapportages leg je de geheimen van je doelgroep eenvoudig bloot. Zo ontdek je razendsnel nieuwe trends of veranderde klantvoorkeuren. Zodat je daar snel en proactief op in kunt springen. Identificeer je dataproblemen voordat ze problemen veroorzaken. En maak je de prestaties van je marketingcampagnes en sequences eenvoudig inzichtelijk. 

Je rapportages laten je bijvoorbeeld zien hoeveel leads je marketingcampagne genereert. Hoe vaak er op je online advertenties is geklikt. En hoeveel websitebezoekers er daadwerkelijk klant door zijn geworden. Met deze inzichten verbeter je jouw toekomstige marketingcampagnes.

Sla je data veilig op

Beveilig je data goed. Net zoals je het slot van je voordeur met een sleutel op slot draait.Veiligheid is ontzettend belangrijk. Vooral als je met gevoelige informatie te maken hebt. Zoals klantgegevens en financiële gegevens. Met alle beveiligingsmaatregelen van HubSpot zit je goed. Je data is ontzettend goed versleuteld. En wordt 24/7 door een gespecialiseerd beveiligingsteam gemonitord.

Bovendien helpt de software je om aan je compliance-vereisten te voldoen. Die bijvoorbeeld uit de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) voortvloeien. De kans op juridische problemen en datalekken is dus minimaal. 

Maak je data toegankelijk 

Beheer je jouw big data effectief? Dan kun je met alle collega's optimaal samenwerken en informatie delen. Of je nou op de marketingafdeling, in een salesteam of bij de klantenservice werkt. Alle medewerkers hebben namelijk toegang tot dezelfde gegevens. Informatie die nodig is om de werkzaamheden goed uit te voeren.

Wil je informatie voor bepaalde functies of rollen afschermen? Of gegevens voor teams onzichtbaar maken, zodat zij zich beter kunnen focussen? Dan is dat géén probleem. In HubSpot zijn er talloze mogelijkheden voor CRM Customization. Zo toon je jouw marketeers bijvoorbeeld de prestaties van marketing e-mails. Terwijl je salesteam als eerste de informatie over je leads en klanten ziet.

Je big data beter beheren?

Wil je jouw big data net zo beheren als Bol.com, Netflix en Airbnb? En het maximale uit je data halen? Ook al is je organisatie kleiner en zijn je data uitdagingen anders? 

Leer de mogelijkheden van HubSpot vandaag nog beter kennen! Download ons productoverzicht hieronder. En bepaal zelf of de all-in-1 CRM-software bij jouw organisatie past.

 

Aanmelden per e-mail