HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Ontdek de koopintentie van je (anonieme) B2B-websitebezoekers met AI

Ontdek de koopintentie van je (anonieme) B2B-websitebezoekers met AI
7:46

Ontdek de koopintentie van je (anonieme) B2B-websitebezoekers met AI

Dagelijks bezoeken talloze anonieme bedrijven je bedrijfswebsite. Maar je hebt waarschijnlijk geen idee welke websitebezoekers dat precies zijn. Want ze staan nog niet in je CRM-database. En ze zijn ook (nog) niet via een formulier geconverteerd. 

Je kunt dus niet met ze in contact komen. Ook al zou je dat nog zo graag willen. Tenzij je van een handige tool zoals HubSpot Buyer Intent gebruik maakt. Waarmee je jouw anonieme B2B-websitebezoekers identificeert. En ook nog eens hun koopintentie inzichtelijk maakt.

Hieronder leg ik je uit hoe de AI-tool werkt.

Wat is HubSpot Buyer Intent?

Identificeer je anonieme websitebezoekers en ontdek hun koopintentie met HubSpot Buyer Intent

Bezoeken anonieme B2B-websitebezoekers een websitepagina met je trackingcode? Dan identificeert HubSpot Buyer Intent welke bedrijven het zijn. En wat de koopintentie van deze bedrijven is. Dus hoe bereid je (anonieme) B2B-websitebezoekers zijn om je product of dienst af te nemen. Van bedrijven die al in je HubSpot-portaal bekend zijn. En van bedrijven die dat nog niet zijn. Met 1 klik op de knop voeg je de nieuwe bedrijven aan HubSpot toe. Zodat je ze verder warm kunt gaan maken.

“HubSpot introduceerde Buyer Intent tijdens het jaarlijkse INBOUND-evenement. Het was 1 van de belangrijkste en meest revolutionaire updates. ”
Maarten-email-signature-100
Maarten de Wit

Adviseur CRM & Inbound Marketing

 

Dankzij de trackingcode verzamelt HubSpot alle bezoekersgegevens, die hiervoor nodig zijn. Bijvoorbeeld IP-adressen en de websiteactiviteiten. Met IP-adressen achterhaalt HubSpot de bedrijfsnamen. De informatie over de websiteactiviteiten legt de koopintentie bloot. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de datum en het tijdstip waarop je websitebezoekers je bedrijfswebsite bekijken. Welke websitepagina’s ze bezoeken. En hoe vaak ze naar je bedrijfswebsite terugkeren. 

Daarnaast voegt HubSpot Buyer Intent geautomatiseerd branchetags toe. Op basis van wat er online over deze bedrijven is geschreven. En met gegevens uit de database van Breeze Intelligence. Dit is handig om je anonieme leads te sorteren en filteren. Zodat je bedrijven die op elkaar lijken eenvoudig groepeert. Makkelijk bepaalt of deze bedrijven bij je doelgroep passen. En snel ontdekt hoe groot de kans is dat je er een deal mee sluit.  

Hoe werkt HubSpot Buyer Intent?

HubSpot verbindt je anonieme websitebezoekers dus aan hun bedrijven. Met behulp van de IP-adressen van deze bedrijven. En zo vergaar je onwijs veel waardevolle informatie. Want ineens weet je wél welke bedrijven je bedrijfswebsite anoniem bezoeken. En welke informatie zij interessant vinden. In combinatie met de AI-verrijkingstool krijg je zo echt een fantastisch beeld van je toekomstige klanten.

Tegelijkertijd kwalificeer je de leads op basis van hun websitegedrag, koopintentie, levenscyclus en dealfasen. Zodat je salesmedewerkers precies weten op welke leads ze hun pijlen moeten richten. Heeft een bedrijf bijvoorbeeld je productgids gedownload of je prijzenpagina bekeken? Dan kan het slim zijn om daar snel achteraan te bellen.

Wil je alleen op bepaalde typen bedrijven focussen? Dan stel je in HubSpot doelmarkten met intentiecriteria in. Stel dat je de branches boekhouding en energie kiest. En de landen Nederland en België. Dan verzamelt HubSpot alleen de gegevens van energiebedrijven en boekhoudorganisaties in Nederland en België.

Doelmarkten specificeren in HubSpotEn zo zijn er nog veel meer parameters. Je kunt echt met van alles rekening houden. Zoals:

  • Bedrijfstakken. Bijvoorbeeld productiebedrijven en SaaS-ondernemingen.
  • Sleutelwoorden voor specifieke bedrijven binnen branches. Bijvoorbeeld B2C en gezondheidszorg.
  • Het aantal werknemers.
  • Landen, provincies, regio’s en plaatsen.
  • Websitetechnologieën.
  • Omzet

HubSpot vertelt je meteen hoeveel bedrijven er aan je parameters voldoen.

Per doelmarkt bepaal je aan welke websitepagina’s je de koopintentie criteria toevoegt. Intentiecriteria instellen om de koopintentie in HubSpot vast te stellen met Buyer IntentBijvoorbeeld alleen aan je prijzenpagina, downloadpagina, implementatiepagina en aan je contactpagina. HubSpot verzamelt dan alleen de bedrijven, die daar een bezoekje aan brengen.

Daarnaast kun je bepaalde kwalificatievoorwaarden toevoegen. Stel bijvoorbeeld een minimum aantal bezoeken van hetzelfde bedrijf in. Of een minimaal aantal unieke bezoekers van hetzelfde bedrijf. En een tijdsbestek waarin de websitebezoeken moeten hebben plaatsgevonden.

Wil je ook nog bepaalde B2B-websitebezoekers uitsluiten? Dan kan dat ook! Sluit bijvoorbeeld iedereen uit, die je ‘Werken bij’ pagina heeft bekeken. Omdat die websitebezoekers waarschijnlijk een andere baan zoeken. Daar heb je dan toch niets aan.

Kortom: weet HubSpot het zakelijke IP-adres dat bij een websitebezoek gebruikt is? Dan gaat er een deur voor je open!

👉 LET OP: Welke gegevens HubSpot precies vindt en opslaat hangt van de cookies af. En daar is wetgeving op van toepassing. Ga je met deze AI-tool aan de slag? Dan is het raadzaam om eerst een jurist te raadplegen.

Wat doe je met de gegevens van je anonieme websitebezoekers?

De waardevolle gegevens van je anonieme websitebezoekers bieden kansen voor meer sales. Daar wil je natuurlijk slim mee omgaan. Filteren op anonieme B2B-websitebezoekers met HubSpot Buyer Intent

Filter bijvoorbeeld op:

  • Het tijdsbestek waarin bedrijven je website voor het laatst bezocht hebben. Bijvoorbeeld gedurende de afgelopen 14 dagen.
  • Bedrijven die aan de criteria van je doelmarkten voldoen. Bijvoorbeeld B2B-energiebedrijven en SaaS-ondernemingen in Nederland. 
  • Bedrijven die aan minimaal 1 intentiecriterium voldoen. Bijvoorbeeld bedrijven die je prijzenpagina of je downloadpagina bezocht hebben.
  • Bedrijven met een positieve koopintentie, die in je CRM-database staan.
  • Levenscyclusfasen of dealfasen (van de dealrecords die bij de bedrijvenrecords horen).
  • Eigenaren van de bedrijfsrecords.
  • De oorspronkelijke bronnen van de bedrijfsrecords. Bijvoorbeeld een specifieke workflow of een online advertentie.
  • Specifieke websitepagina’s die bekeken zijn.

Zo krijg je een lijst met bedrijven waar je actie op kunt ondernemen. Maar ik kan me voorstellen dat je ze liever niet meteen ‘koud’ opbelt. Gelukkig heb je meer opties!

Breng je producten of diensten bijvoorbeeld eerst met gepersonaliseerde marketingcampagnes onder de aandacht. Waarbij je jouw B2B-leads met gerichte online advertenties target. Bijvoorbeeld op Google en je sociale mediakanalen. Zodat je de betrokkenheid van de geselecteerde bedrijven een boost geeft. Hoe meer relevante informatie je hebt hoe beter je jouw marketingcampagnes kunt personaliseren. 

Wil je je in een specifiek bedrijf verdiepen? Dan vind je alle benodigde details in je CRM-software. Bijvoorbeeld de meest bekeken websitepagina’s. De websitepagina waarmee de koopintentie van je websitebezoeker zichtbaar werd. Een beschrijving van het bedrijf, het aantal medewerkers, de bedrijfstak en je de contactpersonen. En de details van deze contactpersonen, zoals de laatste afspraak en de interacties. Intent Funnel
 
Op het tabblad ‘Overzicht’ van je bedrijfsrecords vind je overkoepelende bedrijfsinformatie. Zoals het aantal bedrijven dat aan de criteria van je doelmarkten voldoet. En het aantal bedrijven, dat aan de intentiecriteria voldoet. Voeg je de CRM-kaart ‘Buyer Intent’ aan je bedrijfsrecords toe? Dan zie je de betrokkenheid rechtstreeks op je bedrijfsrecords.

De koopintentie van je B2B-websitebezoekers inzichtelijk makenBuyer Intent in HubSpot

Wil je weten wie je anonieme B2B-webistebezoekers zijn en wat hun koopintentie is? Zodat je meer salesmogelijkheden uit je bedrijfswebsite haalt? Dan is HubSpot Buyer Intent echt wat voor jou.

Ik laat je deze AI-tool en alle andere gave HubSpot-tools graag zien tijdens een software demonstratie. Ben je daar nog niet aan toe? Dan vind je genoeg interessante informatie op onze website! Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij onze video's, casestudies, blogs en downloads.

Ontvang updates per email