Deel artikel
Ontdek de koopintentie van je (anonieme) B2B-websitebezoekers met AI
door Floris van Muijen op 17-10-24 14:12
Dagelijks bezoeken talloze anonieme bedrijven je bedrijfswebsite. Maar je hebt waarschijnlijk geen idee welke websitebezoekers dat precies zijn. Want ze staan nog niet in je CRM-database. En ze zijn ook (nog) niet via een formulier geconverteerd.
Je kunt dus niet met ze in contact komen. Ook al zou je dat nog zo graag willen. Tenzij je van een handige tool zoals HubSpot Buyer Intent gebruik maakt. Waarmee je jouw anonieme B2B-websitebezoekers identificeert. En ook nog eens hun koopintentie inzichtelijk maakt.
Hieronder leg ik je uit hoe de AI-tool werkt.
Wat is HubSpot Buyer Intent?
Bezoeken anonieme B2B-websitebezoekers een websitepagina met je trackingcode? Dan identificeert HubSpot Buyer Intent welke bedrijven het zijn. En wat de koopintentie van deze bedrijven is. Dus hoe bereid je (anonieme) B2B-websitebezoekers zijn om je product of dienst af te nemen. Van bedrijven die al in je HubSpot-portaal bekend zijn. En van bedrijven die dat nog niet zijn. Met 1 klik op de knop voeg je de nieuwe bedrijven aan HubSpot toe. Zodat je ze verder warm kunt gaan maken.
“HubSpot introduceerde Buyer Intent tijdens het jaarlijkse INBOUND-evenement. Het was 1 van de belangrijkste en meest revolutionaire updates. ”
Maarten de Wit
Adviseur CRM & Inbound Marketing
Dankzij de trackingcode verzamelt HubSpot alle bezoekersgegevens, die hiervoor nodig zijn. Bijvoorbeeld IP-adressen en de websiteactiviteiten. Met IP-adressen achterhaalt HubSpot de bedrijfsnamen. De informatie over de websiteactiviteiten legt de koopintentie bloot. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de datum en het tijdstip waarop je websitebezoekers je bedrijfswebsite bekijken. Welke websitepagina’s ze bezoeken. En hoe vaak ze naar je bedrijfswebsite terugkeren.
Daarnaast voegt HubSpot Buyer Intent geautomatiseerd branchetags toe. Op basis van wat er online over deze bedrijven is geschreven. En met gegevens uit de database van Breeze Intelligence. Dit is handig om je anonieme leads te sorteren en filteren. Zodat je bedrijven die op elkaar lijken eenvoudig groepeert. Makkelijk bepaalt of deze bedrijven bij je doelgroep passen. En snel ontdekt hoe groot de kans is dat je er een deal mee sluit.
Hoe werkt HubSpot Buyer Intent?
HubSpot verbindt je anonieme websitebezoekers dus aan hun bedrijven. Met behulp van de IP-adressen van deze bedrijven. En zo vergaar je onwijs veel waardevolle informatie. Want ineens weet je wél welke bedrijven je bedrijfswebsite anoniem bezoeken. En welke informatie zij interessant vinden. In combinatie met de AI-verrijkingstool krijg je zo echt een fantastisch beeld van je toekomstige klanten.
Tegelijkertijd kwalificeer je de leads op basis van hun websitegedrag, koopintentie, levenscyclus en dealfasen. Zodat je salesmedewerkers precies weten op welke leads ze hun pijlen moeten richten. Heeft een bedrijf bijvoorbeeld je productgids gedownload of je prijzenpagina bekeken? Dan kan het slim zijn om daar snel achteraan te bellen.
Wil je alleen op bepaalde typen bedrijven focussen? Dan stel je in HubSpot doelmarkten met intentiecriteria in. Stel dat je de branches boekhouding en energie kiest. En de landen Nederland en België. Dan verzamelt HubSpot alleen de gegevens van energiebedrijven en boekhoudorganisaties in Nederland en België.
En zo zijn er nog veel meer parameters. Je kunt echt met van alles rekening houden. Zoals:
- Bedrijfstakken. Bijvoorbeeld productiebedrijven en SaaS-ondernemingen.
- Sleutelwoorden voor specifieke bedrijven binnen branches. Bijvoorbeeld B2C en gezondheidszorg.
- Het aantal werknemers.
- Landen, provincies, regio’s en plaatsen.
- Websitetechnologieën.
- Omzet
HubSpot vertelt je meteen hoeveel bedrijven er aan je parameters voldoen.
Per doelmarkt bepaal je aan welke websitepagina’s je de koopintentie criteria toevoegt. Bijvoorbeeld alleen aan je prijzenpagina, downloadpagina, implementatiepagina en aan je contactpagina. HubSpot verzamelt dan alleen de bedrijven, die daar een bezoekje aan brengen.
Daarnaast kun je bepaalde kwalificatievoorwaarden toevoegen. Stel bijvoorbeeld een minimum aantal bezoeken van hetzelfde bedrijf in. Of een minimaal aantal unieke bezoekers van hetzelfde bedrijf. En een tijdsbestek waarin de websitebezoeken moeten hebben plaatsgevonden.
Wil je ook nog bepaalde B2B-websitebezoekers uitsluiten? Dan kan dat ook! Sluit bijvoorbeeld iedereen uit, die je ‘Werken bij’ pagina heeft bekeken. Omdat die websitebezoekers waarschijnlijk een andere baan zoeken. Daar heb je dan toch niets aan.
Kortom: weet HubSpot het zakelijke IP-adres dat bij een websitebezoek gebruikt is? Dan gaat er een deur voor je open!
👉 LET OP: Welke gegevens HubSpot precies vindt en opslaat hangt van de cookies af. En daar is wetgeving op van toepassing. Ga je met deze AI-tool aan de slag? Dan is het raadzaam om eerst een jurist te raadplegen.
Wat doe je met de gegevens van je anonieme websitebezoekers?
De waardevolle gegevens van je anonieme websitebezoekers bieden kansen voor meer sales. Daar wil je natuurlijk slim mee omgaan.
Filter bijvoorbeeld op:
- Het tijdsbestek waarin bedrijven je website voor het laatst bezocht hebben. Bijvoorbeeld gedurende de afgelopen 14 dagen.
- Bedrijven die aan de criteria van je doelmarkten voldoen. Bijvoorbeeld B2B-energiebedrijven en SaaS-ondernemingen in Nederland.
- Bedrijven die aan minimaal 1 intentiecriterium voldoen. Bijvoorbeeld bedrijven die je prijzenpagina of je downloadpagina bezocht hebben.
- Bedrijven met een positieve koopintentie, die in je CRM-database staan.
- Levenscyclusfasen of dealfasen (van de dealrecords die bij de bedrijvenrecords horen).
- Eigenaren van de bedrijfsrecords.
- De oorspronkelijke bronnen van de bedrijfsrecords. Bijvoorbeeld een specifieke workflow of een online advertentie.
- Specifieke websitepagina’s die bekeken zijn.
Zo krijg je een lijst met bedrijven waar je actie op kunt ondernemen. Maar ik kan me voorstellen dat je ze liever niet meteen ‘koud’ opbelt. Gelukkig heb je meer opties!
Breng je producten of diensten bijvoorbeeld eerst met gepersonaliseerde marketingcampagnes onder de aandacht. Waarbij je jouw B2B-leads met gerichte online advertenties target. Bijvoorbeeld op Google en je sociale mediakanalen. Zodat je de betrokkenheid van de geselecteerde bedrijven een boost geeft. Hoe meer relevante informatie je hebt hoe beter je jouw marketingcampagnes kunt personaliseren.
Wil je je in een specifiek bedrijf verdiepen? Dan vind je alle benodigde details in je CRM-software. Bijvoorbeeld de meest bekeken websitepagina’s. De websitepagina waarmee de koopintentie van je websitebezoeker zichtbaar werd. Een beschrijving van het bedrijf, het aantal medewerkers, de bedrijfstak en je de contactpersonen. En de details van deze contactpersonen, zoals de laatste afspraak en de interacties.
Op het tabblad ‘Overzicht’ van je bedrijfsrecords vind je overkoepelende bedrijfsinformatie. Zoals het aantal bedrijven dat aan de criteria van je doelmarkten voldoet. En het aantal bedrijven, dat aan de intentiecriteria voldoet. Voeg je de CRM-kaart ‘Buyer Intent’ aan je bedrijfsrecords toe? Dan zie je de betrokkenheid rechtstreeks op je bedrijfsrecords.
De koopintentie van je B2B-websitebezoekers inzichtelijk maken
Wil je weten wie je anonieme B2B-webistebezoekers zijn en wat hun koopintentie is? Zodat je meer salesmogelijkheden uit je bedrijfswebsite haalt? Dan is HubSpot Buyer Intent echt wat voor jou.
Ik laat je deze AI-tool en alle andere gave HubSpot-tools graag zien tijdens een software demonstratie. Ben je daar nog niet aan toe? Dan vind je genoeg interessante informatie op onze website! Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij onze video's, casestudies, blogs en downloads.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)