Deel artikel
Kom meer over je zakelijke leads te weten met gegevensverrijking
door Floris van Muijen op 17-10-24 13:57
Stel dat een zakelijke lead je e-book downloadt. Daarna beschik je over een naam en een e-mailadres in je CRM-software. Dat is alles. Weinig informatie om je lead te segmenteren en gepersonaliseerd te benaderen.
Maar je wilt de nieuwe lead natuurlijk wel graag gericht en persoonlijk benaderen. Bijvoorbeeld met een lead nurturing campagne. Zodat je de kans dat het uiteindelijk een betalende klant wordt vergroot. En daarvoor heb je juist wel allerlei relevante leadinformatie nodig.
AI-aangedreven gegevensverrijking met HubSpot Breeze Intelligence biedt je de perfecte oplossing hiervoor. Hoe en waarom? Dat leg ik je hieronder uit.
Wat is gegevensverrijking met HubSpot Breeze Intelligence?
Breeze Intelligence is een AI-aangedreven functie van de all-in-1 CRM-software van HubSpot. Met de gegevensverrijkingstool voeg je geautomatiseerd informatie aan je zakelijke CRM-records toe. Zoals:
- De branche en de landen waarin een bedrijf actief is.
- De jaarlijkse omzet.
- Het aantal werknemers.
- Het adres en het bedrijfsdomeinnaam (website).
- Sociale mediapagina’s en profielfoto’s.
- De rollen van contactpersonen.
- Tags die bij het bedrijf passen om op te filteren.
- IP-adressen van B2B-websitebezoekers
HubSpot Breeze Intelligence haalt deze informatie uit een enorme database. Met meer dan 200 miljoen bedrijfsprofielen. De informatie is afkomstig van openbare informatie op Internet en databronnen van externe dataleveranciers. Bijvoorbeeld de database van Clearbit (die HubSpot in 2023 overgenomen heeft).
👉 LET OP: Gebruiken contacten een persoonlijk e-mailadres? Zoals Gmail of Yahoo. Dan kan HubSpot Breeze Intelligence de gegevens niet verrijken. Daarnaast moeten er natuurlijk wel gegevens in de database beschikbaar zijn.
Hoe werkt gegevensverrijking met HubSpot Breeze Intelligence?
Bevat een CRM-record een bedrijfsdomeinnaam (URL) of een zakelijk e-mailadres? Dan gaat de gegevensverrijkingstool van HubSpot Breeze Intelligence voor je aan het werk.
Of het nou om een bestaand CRM-record gaat. Of om een nieuw CRM-record. Die bijvoorbeeld via een websiteformulier, de AI-chatbot, een visitekaartje, een integratie of een import is aangemaakt.
In een handomdraai voegt HubSpot Breeze Intelligence meer dan 40 ontbrekende B2B-leadkenmerken toe. En werkt het verouderde leadgegevens voor je bij (zonder je eigen gegevens daarbij te overschrijven). Als je dat tenminste wilt. Je kunt namelijk continu geautomatiseerd gegevens verrijken. De CRM-database in bulk een aantal zakelijke records laten updaten. En handmatig kiezen aan welke CRM-records je informatie toevoegt.
Zijn de gegevens van een zakelijke contactpersoon of bedrijf verrijkt? Dan zie je dat terug op de recordtijdlijn van het CRM-record. Inclusief de eigenschappen die HubSpot Breeze Intelligence verrijkt heeft. Voor wat meer details navigeer je naar de activiteitenkaart: ‘Record Verrijkt’. Hier vind je onder andere de geschiedenis van je recordeigenschappen.
👉 TIP: Lees hier meer over CRM-kaarten in HubSpot:
➜ Hoe maak je jouw organisatie wendbaarder met custom CRM-records.
Waarom is gegevensverrijking met HubSpot Breeze Intelligence handig?
Je leads wil je zo goed mogelijk ondersteunen tijdens de customer journey. Hoe meer relevante informatie je daarbij hebt hoe beter.
Met de verrijkte gegevens:
- Zorg je voor korte websiteformulieren met dynamische velden.
- Breng je de koopintentie van je (anonieme) websitebezoekers in kaart.
- Maak je de inhoud van je e-mails persoonlijker en relevanter. Zodat je de responspercentages van je e-mails verbetert.
- Toon je de juiste dynamische content op je website. Zodat je zakelijke websitebezoekers zich beter in jouw website informatie herkennen.
- Voeg je leadscores aan je leads toe. Waarmee je een beter beeld van de kwaliteit van je leads krijgt. En waarmee je jouw leads voor opvolging prioriteert.
- Bereid je jouw verkoopgesprekken veel sneller voor.
En nog zoveel meer. Er is echt van alles mee mogelijk. Stel dat een aantal B2B-websitebezoekers bijvoorbeeld je prijzenpagina bekijkt. En dat HubSpot Breeze Intelligence de IP-adressen daarvan aan je CRM-database toevoegt. Dan kun je jouw online advertenties heel gericht aan die anonieme websitebezoekers gaan tonen. Bijvoorbeeld via Google, LinkedIn en Facebook.
En wil je van het laatste social medianieuws van je prospects op de hoogte blijven? Zodat je jouw verkoopinspanningen daarop kunt afstemmen? Dan haalt HubSpot Breeze Intelligence ook die informatie uit de database. Handmatig naar marketing- en verkoopinformatie zoeken is dus echt niet meer nodig. Met Breeze Intelligence Gegevensverrijking heb je alle belangrijke gegevens zo voorhanden.
👉 TIP: HubSpot houdt rekening met allerlei privacy wetgeving. Personen in Europa ontvangen bijvoorbeeld automatisch een melding over de gegevensverzameling. Maar het is wel verstandig om juridisch advies in te winnen. Als klant ben je uiteindelijk altijd zelf verantwoordelijk voor de naleving van de geldende wet- en regelgeving.
Dataverrijking met Breeze Intelligence vs HubSpot Insights
Misschien ben je al bekend met HubSpot Insights. De andere AI-database in HubSpot, waarmee je jouw zakelijke data kunt verrijken. Daarom wil ik ook nog even op de overeenkomsten en verschillen inzoomen.
Met de beide tools verrijk je eenvoudig je zakelijke gegevens. Vinden de AI-tools nieuwe bedrijfsinformatie? Dan wordt de data in je CRM-systeem gelijk bijgewerkt. Maar de data van Breeze Intelligence is veel accurater dan die van HubSpot Insights. Daar staat wel tegenover dat je voor de verrijkingstool van Breeze Intelligence extra betaalt. En dat geldt niet voor HubSpot Insights.
Volgend jaar wordt HubSpot Insights voor bestaande klanten uitgefaseerd. Zij kunnen die database dus nog wel gebruiken. Maar dat houdt in de loop van 2025 op. Nieuwe klanten krijgen geen toegang meer tot HubSpot Insights.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
➜ Breeze: de AI-motor van je HubSpot-platform.
➜ Breeze Copilot: HubSpot’s AI-assistent voor marketing, sales & service.
➜ Verkort je online formulieren voor een hogere websiteconversie.
➜ Ontdek de koopintentie van je (anonieme) B2B-websitebezoekers met AI.
➜ Productief en efficiënt verkopen met AI Guided Selling in de Sales Hub.
Je gegevens in HubSpot SMART CRM verrijken
Naast Breeze Intelligence bevat HubSpot nog een andere mooie AI-aangedreven gegevensverrijkingstool. Namelijk Inbox Automation waarmee je geautomatiseerd gegevens van e-mailhandtekeningen vastlegt.
De verrijkte data kun je gelijk effectief gebruiken. Want de CRM-software bevat daarvoor een compleet pakket met marketing, sales en servicetools.
Wil je meer over HubSpot leren?
➜ Download ons productoverzicht met een beschrijving van de belangrijkste tools.
➜ Bekijk wat van onze video’s, waarin we je veel functies laten zien.
➜ Lees nog meer blogs, waarin we je uitgebreid over de features vertellen.
Of boek hieronder direct een afspraak in mijn agenda voor een softwaredemo op maat. Dan laat ik je de functies van HubSpot zien. Daarbij denk ik graag mee met de situatie van jouw organisatie.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)