HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Deze 3 marketing frustraties hef je met HubSpot op

Deze 3 marketing frustraties hef je met HubSpot op
5:24

Deze 3 marketing frustraties hef je met HubSpot op

Van buitenaf lijkt een marketingfunctie misschien creatief en dynamisch. Maar vaak hebben marketeers het niet makkelijk. De druk is hoog en de middelen zijn beperkt. Terwijl de verwachtingen ondertussen torenhoog zijn. 

In dit artikel bespreek ik 3 van de grootste marketing frustraties waar marketeers tegenaan lopen. Herken jij ze? En nog belangrijker: hoe hef je ze op?

3 Grote frustraties van marketeers 

Onmogelijke eisen. Een incompleet klantbeeld. Gebrekkig inzicht. Minimale input van andere afdelingen. En te weinig geduld. Dit zijn veel voorkomende voorbeelden van dingen waar marketeers regelmatig tegenaan lopen. Hieronder ga ik er dieper op in. En leer ik je hoe je er vanaf komt. 

👉 TIP: Wil je de belangrijkste functies van HubSpot live zien? Op 15 mei 2025 demonstreren CRM-experts Maarten en Floris ze tijdens ons webinar! Schrijf je hieronder in om deel te nemen. 

Marketing frustratie 1: Onrealistische verwachtingen 

Stel: je bent net met je nieuwe marketingfunctie gestart. En je krijgt meteen al de vraag of je een marketingplan wilt schrijven. Je hebt je nieuwe collega's nog amper leren kennen. Laat staan dat je het bedrijf, de producten en diensten al kent.

Daarnaast moet je een nieuwe marketingcampagne lanceren. Want jij bent de oplossing tot meer leads en omzet. Waar het bedrijf zo vreselijk naar snakt. Je nieuwe werkgever verwacht er direct veel resultaat van. 

De vragen zijn makkelijk gesteld. Maar zo simpel werkt dit allemaal natuurlijk niet. Marketing heeft tijd nodig. Zonder heldere marketingstrategie en met beperkte middelen snel resultaten boeken? Vergeet het maar! Dat gebeurt zelden.

Ondanks je benarde positie doe je wat je kunt. Maar de opbrengst leidt tot teleurstelling bij je collega's én het management. Met als gevolg dat jouw positie onder druk komt te staan. Ze zijn namelijk ontevreden over wat je bereikt hebt.

Het probleem ligt alleen niet bij jou. Het bedrijf heeft onrealistische verwachtingen van wat er op korte termijn mogelijk is. Er is géén lange termijnvisie. En er ontbreken ook al duidelijke (meetbare) doelstellingen. 

Marketing frustratie 2: Slechte data

Je herkent dit vast wel. Om resultaten met je marketingcampagnes te boeken heb je klantinformatie nodig. Maar de klantinformatie waarover je beschikt is slecht bijgehouden. Zo zitten er veel fouten in je CRM-data. En veel noodzakelijke gegevens ontbreken. Daarnaast werkt je werkgever met van elkaar losstaande softwarepakketten. Bijvoorbeeld voor:

  • Relatiebeheer
  • E-mailmarketing
  • Social media
  • Analytics

Waardoor je nevernooitniet een goede helicopterview kunt krijgen. Het is bijvoorbeeld lastig om het effect van je marketingcampagnes te meten. Om klanten goed te segmenteren. En om met gepersonaliseerde content klantrelaties op te bouwen. Bovendien levert deze situatie je een heleboel dubbel en inefficiënt werk op.

Om je marketingwerkzaamheden goed uit te voeren heb je een centraal systeem nodig. Waarin alle relevante klantinformatie real-time en netjes gestructureerd samenkomt. Zodat je daarmee waardevolle inzichten voor je marketingstrategie krijgt. Bijvoorbeeld om je marketingbudget optimaal in te zetten. En onnodige kostbare fouten te voorkomen.

Marketing frustratie 3: Gebrekkige samenwerking

Vaak word je als marketeer maar een beetje aan je lot overgelaten. Jij moet een mooie website creëren, verkoopbrochures maken, leads genereren en blogs schrijven. Maar hoe kun je dat zonder de samenwerking met andere afdelingen goed doen?

Vaak begrijpen andere afdelingen de marketingafdeling niet zo goed. Zitten sales- en marketingteams niet op één lijn. Willen stakeholders zonder marketinginzichten toch snelle resultaten behalen. En verwacht iedereen eigenlijk dat jij het in je eentje wel regelt.

Zo werkt dat natuurlijk niet. Als marketeer wil je de salesafdeling graag ondersteunen. Bijvoorbeeld met marketingcontent waar het salesteam echt wat aan heeft. Of met leads waar verkopers echt wat mee kunnen. Maar dat kun je niet alleen. Andere afdelingen moeten een bijdrage leveren.

Zo zijn er bijvoorbeeld gezamenlijke doelen nodig. En moeten marketing-, sales- en klantenservicemedewerkers regelmatig met elkaar communiceren. Bijvoorbeeld over welke kenmerken goede leads bevatten. En over welke onderwerpen er meer video's en blogs moeten komen.

Deze 3 grote marketing frustraties effectief opheffen?

Marketing werkt niet als een aan/uit-knop. Merkbekendheid opbouwen en goede leads vergaren kost tijd en geld. Als marketeer moet je kunnen onderzoeken wat wel en niet werkt. En daarvoor heb je geavanceerde tools nodig. Waarmee je klantdata goed structureert, organiseert en analyseert.

HubSpot is een alles-in-1 platform, waarin je CRM, marketingautomatisering, contentbeheer en data-analyse combineert. Dit betekent:

  • Realistische en meetbare doelstellingen en prestaties. De uitgebreide analysetools laten je zien welke marketingcampagnes werken. En waar optimalisatie nodig is.
  • Betrouwbare data en inzichten. Dankzij de integrale CRM-software beschik je altijd over een compleet klantbeeld. Real-time.
  • Samenwerking vanuit het CRM-platform. De processen van sales, marketing en service stem je naadloos op elkaar af. Leads, inzichten en resultaten. Alles zit in 1 systeem.

Natuurlijk verdwijnen je marketing frustraties hiermee niet vanzelf. Maar je beschikt wel over het juiste gereedschap om een succes van je marketinginspanningen te maken. 

 

Aanmelden per e-mail