Deze 3 marketing frustraties hef je met HubSpot op
van Floris van Muijen op 23-4-25 9:02
Van buitenaf lijkt een marketingfunctie misschien creatief en dynamisch. Maar vaak hebben marketeers het niet makkelijk. De druk is hoog en de middelen zijn beperkt. Terwijl de verwachtingen ondertussen torenhoog zijn.
In dit artikel bespreek ik 3 van de grootste marketing frustraties waar marketeers tegenaan lopen. Herken jij ze? En nog belangrijker: hoe hef je ze op?
3 Grote frustraties van marketeers
Onmogelijke eisen. Een incompleet klantbeeld. Gebrekkig inzicht. Minimale input van andere afdelingen. En te weinig geduld. Dit zijn veel voorkomende voorbeelden van dingen waar marketeers regelmatig tegenaan lopen. Hieronder ga ik er dieper op in. En leer ik je hoe je er vanaf komt.
👉 TIP: Wil je de belangrijkste functies van HubSpot live zien? Op 15 mei 2025 demonstreren CRM-experts Maarten en Floris ze tijdens ons webinar! Schrijf je hieronder in om deel te nemen.
Marketing frustratie 1: Onrealistische verwachtingen
Stel: je bent net met je nieuwe marketingfunctie gestart. En je krijgt meteen al de vraag of je een marketingplan wilt schrijven. Je hebt je nieuwe collega's nog amper leren kennen. Laat staan dat je het bedrijf, de producten en diensten al kent.
Daarnaast moet je een nieuwe marketingcampagne lanceren. Want jij bent de oplossing tot meer leads en omzet. Waar het bedrijf zo vreselijk naar snakt. Je nieuwe werkgever verwacht er direct veel resultaat van.
De vragen zijn makkelijk gesteld. Maar zo simpel werkt dit allemaal natuurlijk niet. Marketing heeft tijd nodig. Zonder heldere marketingstrategie en met beperkte middelen snel resultaten boeken? Vergeet het maar! Dat gebeurt zelden.
Ondanks je benarde positie doe je wat je kunt. Maar de opbrengst leidt tot teleurstelling bij je collega's én het management. Met als gevolg dat jouw positie onder druk komt te staan. Ze zijn namelijk ontevreden over wat je bereikt hebt.
Het probleem ligt alleen niet bij jou. Het bedrijf heeft onrealistische verwachtingen van wat er op korte termijn mogelijk is. Er is géén lange termijnvisie. En er ontbreken ook al duidelijke (meetbare) doelstellingen.
Marketing frustratie 2: Slechte data
Je herkent dit vast wel. Om resultaten met je marketingcampagnes te boeken heb je klantinformatie nodig. Maar de klantinformatie waarover je beschikt is slecht bijgehouden. Zo zitten er veel fouten in je CRM-data. En veel noodzakelijke gegevens ontbreken. Daarnaast werkt je werkgever met van elkaar losstaande softwarepakketten. Bijvoorbeeld voor:
- Relatiebeheer
- E-mailmarketing
- Social media
- Analytics
Waardoor je nevernooitniet een goede helicopterview kunt krijgen. Het is bijvoorbeeld lastig om het effect van je marketingcampagnes te meten. Om klanten goed te segmenteren. En om met gepersonaliseerde content klantrelaties op te bouwen. Bovendien levert deze situatie je een heleboel dubbel en inefficiënt werk op.
Om je marketingwerkzaamheden goed uit te voeren heb je een centraal systeem nodig. Waarin alle relevante klantinformatie real-time en netjes gestructureerd samenkomt. Zodat je daarmee waardevolle inzichten voor je marketingstrategie krijgt. Bijvoorbeeld om je marketingbudget optimaal in te zetten. En onnodige kostbare fouten te voorkomen.
Marketing frustratie 3: Gebrekkige samenwerking
Vaak word je als marketeer maar een beetje aan je lot overgelaten. Jij moet een mooie website creëren, verkoopbrochures maken, leads genereren en blogs schrijven. Maar hoe kun je dat zonder de samenwerking met andere afdelingen goed doen?
Vaak begrijpen andere afdelingen de marketingafdeling niet zo goed. Zitten sales- en marketingteams niet op één lijn. Willen stakeholders zonder marketinginzichten toch snelle resultaten behalen. En verwacht iedereen eigenlijk dat jij het in je eentje wel regelt.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Als marketeer wil je de salesafdeling graag ondersteunen. Bijvoorbeeld met marketingcontent waar het salesteam echt wat aan heeft. Of met leads waar verkopers echt wat mee kunnen. Maar dat kun je niet alleen. Andere afdelingen moeten een bijdrage leveren.
Zo zijn er bijvoorbeeld gezamenlijke doelen nodig. En moeten marketing-, sales- en klantenservicemedewerkers regelmatig met elkaar communiceren. Bijvoorbeeld over welke kenmerken goede leads bevatten. En over welke onderwerpen er meer video's en blogs moeten komen.
Deze 3 grote marketing frustraties effectief opheffen?
Marketing werkt niet als een aan/uit-knop. Merkbekendheid opbouwen en goede leads vergaren kost tijd en geld. Als marketeer moet je kunnen onderzoeken wat wel en niet werkt. En daarvoor heb je geavanceerde tools nodig. Waarmee je klantdata goed structureert, organiseert en analyseert.
HubSpot is een alles-in-1 platform, waarin je CRM, marketingautomatisering, contentbeheer en data-analyse combineert. Dit betekent:
- Realistische en meetbare doelstellingen en prestaties. De uitgebreide analysetools laten je zien welke marketingcampagnes werken. En waar optimalisatie nodig is.
- Betrouwbare data en inzichten. Dankzij de integrale CRM-software beschik je altijd over een compleet klantbeeld. Real-time.
- Samenwerking vanuit het CRM-platform. De processen van sales, marketing en service stem je naadloos op elkaar af. Leads, inzichten en resultaten. Alles zit in 1 systeem.
Natuurlijk verdwijnen je marketing frustraties hiermee niet vanzelf. Maar je beschikt wel over het juiste gereedschap om een succes van je marketinginspanningen te maken.
- april 2025 (20)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)