Wat is bedrijfsdata en waarom is het belangrijk?
van Maxime Buis op 6-3-25 9:16
Stel dat je een tafel bij een restaurant reserveert. Een vakantie naar Ibiza boekt. Je inschrijft bij de lokale tennisclub. De facturen verwerkt van klanten waar je financieel advies aan geeft. Of het onderhoud van de machines in een autofabriek plant. Dan zijn daar bepaalde gegevens voor nodig.
Ieder bedrijf heeft dan ook met bedrijfsdata te maken. Informatie van klanten bijvoorbeeld. Of specifieke gegevens van de apparatuur die je gebruikt. Hieronder leer ik je wat bedrijfsdata precies is. Welke soorten bedrijfsdata er zijn. Waarom het belangrijk is. En hoe je er meer waarde uit haalt.
Wat is bedrijfsdata?
Bedrijfsdata is alle informatie die een bedrijf verzamelt, gebruikt en opslaat. Zoals:
- Klantgegevens: namen, e-mailadressen, aankoopgeschiedenis.
- Financiële gegevens: omzet, uitgaven, winst.
- Marketinggegevens: websiteverkeer, conversies, campagnesuccessen.
- Operationele gegevens: voorraadniveaus, levertijden, productiekosten.
Dus alle gegevens die je bedrijf kan meten en analyseren. Bijvoorbeeld om bepaalde bedrijfsinzichten te krijgen. Maar de bedrijfsdata verschilt wel van bedrijf tot bedrijf.
Waarom is bedrijfsdata belangrijk?
Wil je als bedrijf slimme data-gedreven beslissingen nemen? Dan is bedrijfsdata superbelangrijk. Met betrouwbare bedrijfsdata herken je namelijk trends en patronen. Hierdoor speel je beter op kansen en risico's in. Hieronder geef ik je 3 voorbeelden:
Voorbeeld 1
Een transportbedrijf combineert GPS-data met brandstofverbruik en levertijden. Zo komt de organisatie erachter welke routes het meest kostenefficiënt zijn. Het bedrijf plant nieuwe routes in. De transportkosten gaan daardoor omlaag.
Voorbeeld 2
Met sensoren meet een fabriek het aantal eenheden en de tijd per productiecyclus. Hieruit blijkt dat 1 specifieke machine regelmatig storingen geeft. De fabriek plant vaker preventief onderhoud bij deze machine in. Hierdoor gaat de productie omhoog.
Voorbeeld 3
Je analyseert de data van je websitebezoekers, leads en klanten. Hierdoor speel je veel makkelijker op hun persoonlijke behoeften en wensen in. Met je inzichten kun je jouw doelgroep namelijk persoonlijk en klantgericht bedienen.
Je bedrijfsdata helpt je zo dus om efficiënter te werken. Denk maar even terug aan de voorbeelden van de fabriek en het transportbedrijf. Die hun processen met de bedrijfsdata efficiënter maken. En aan het marketingvoorbeeld. Waarbij je gepersonaliseerde informatie verstrekt waar je doelgroep echt iets aan heeft.
Maak je goed gebruik van je bedrijfsdata? Dan behaal je makkelijker concurrentievoordeel. Logisch! Je optimaliseert je processen voortdurend. En met een klantgerichte dienstverlening verhoog je de tevredenheid van je klanten en medewerkers.
Hoe verzamel je bedrijfsdata?
Bedrijfsdata verzamel je met verschillende soorten tools. Bijvoorbeeld via je:
- CRM-software waarmee je (geautomatiseerd) klantgegevens opslaat. Zoals contactgegevens, contactmomenten, offertes en aankoopinformatie.
- Website waarmee je allerlei informatie van je websitebezoekers verzamelt. Zoals hoeveel mensen je website bezoeken en wat zij daarop doen.
- Social mediakanalen waarmee je de reacties op je sociale posts en advertenties meet. En ontdekt welke content bij je doelgroep aanslaat.
- Feedback tools waarmee je inzicht over de klanttevredenheid en klantloyaliteit krijgt.
- Boekhoudsoftware waarmee je alle betaalgegevens vastlegt. En patronen in omzet en cashflow herkent als je de gegevens analyseert.
- ERP-software met gegevens over voorraadbeheer, leveringen en logistieke processen.
Hoe gebruik je bedrijfsdata?
Het verzamelen van data is één ding. Maar hoe gebruik je het effectief? Daar heb je goede (AI-aangedreven) software zoals HubSpot voor nodig. Zo helpt HubSpot je bijvoorbeeld om je data in 1 systeem te centraliseren. Zodat je een compleet overzicht van al je bedrijfsdata hebt.
Daarnaast voer je met HubSpot allerlei automatische analyses uit. Bijvoorbeeld om je omzet te voorspellen. En om je deals en leads te prioriteren. Deze informatie breng je op krachtige dashboards met rapportages samen. Waarmee je trends ontdekt en prestaties volgt.Alle inzichten gebruik je om je processen te optimaliseren. Zo is het een appeltje eitje om meer uit je marketingcampagnes te halen. Om je verkoopstrategieën te verbeteren. Om je content te optimaliseren. En om je klanten beter te ondersteunen.
Wat zijn de uitdagingen van bedrijfsdata?
Goede bedrijfsdata is dus ontzettend belangrijk voor je bedrijf. Alleen aan een berg bedrijfsdata heb je niet zoveel. Om het maximale eruit te halen heb je een goede tool nodig. Maar daarmee ben je er nog niet. Er zijn namelijk ook wat uitdagingen. Dit zijn de 3 belangrijkste:
Datakwaliteit. Is je data incompleet, verouderd of niet accuraat? Dan trek je makkelijk de verkeerde conclusies. Je moet dan ook veel aandacht aan de kwaliteit van je bedrijfsdata besteden.
Uitdaging 2
Privacy. Komt je data in verkeerde handen terecht? Dan zijn de gevolgen niet te overzien. Je moet de data daarom goed beschermen. Daarnaast zijn er allerlei privacy regels. Bijvoorbeeld vanuit de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Uitdaging 3
Data Management. Het is verleidelijk om zoveel mogelijk data te verzamelen. Maar je kunt ook over teveel data beschikken. Zorg daarom dat al je bedrijfsdata relevant is. En dat je die data met duidelijke processen stroomlijnt en ordent.
Hoe helpt HubSpot bij het beheren van je bedrijfsdata?
HubSpot is een populair en gebruiksvriendelijk alles-in-1 CRM-platform. Dat meer dan 205.000 bedrijven in 135+ landen succesvol gebruiken. Het helpt je om je bedrijfsdata optimaal te beheren en in te zetten.
De meeste softwarepakketten koppel je vrij eenvoudig. In de App Marketplace vind je hier meer dan 1.600 softwarekoppelingen voor. De automatische workflows helpen je om allerlei repetitieve taken sneller uit te voeren. Zoals de opvolging van leads en klanten. Daarnaast bevat het een robuuste rapportagetool.
Bedrijfsdata is onmisbaar voor het succes van je bedrijf. Het helpt je om beter te begrijpen wat wel en niet werkt. En om te bepalen wat je moet verbeteren om te groeien. HubSpot helpt je om er de maximale waarde uit te halen.
Meer weten? Download het product overzicht hieronder. Met een beschrijving van de belangrijkste tools en mogelijkheden in HubSpot.
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (3)
- december 2024 (14)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)