Deel artikel
5 Redenen waarom bedrijven in software met AI investeren
door Maarten de Wit op 2-1-25 9:31
Je hoeft maar op LinkedIn te scrollen en je ziet de ene na de andere AI-post. Over handige AI-tools die je werk leuker en makkelijker maken. Over AI-trainingen die je echt moet volgen. En waarom je bedrijf echt niet achter kan blijven.
De wereld digitaliseert steeds sneller. Meer en meer bedrijven investeren in software die van Kunstmatige Intelligentie (AI) gebruik maakt. Maar waarom is AI zo ontiegelijk populair? Wat zijn de voordelen voor bedrijven?
In dit artikel leer je waarom bedrijven in AI-software investeren. En hoe Artificial Intelligence je helpt om efficiënter en slimmer te werken. Daarbij ga ik natuurlijk op de mogelijkheden van HubSpot in.
Waarom investeren bedrijven in software met AI?
Bedrijven investeren in AI-software, omdat ze daarmee efficiënter, innovatiever en klantgerichter werken. Door AI te integreren besparen ze op allerlei operationele bedrijfskosten. Daarnaast versterken ze hun concurrentiepositie. Laten we daar eens wat dieper op inzoomen.
Reden 1: Hogere efficiëntie & tijdsbesparing
AI-software automatiseert allerlei soorten repetitieve taken. Denk bijvoorbeeld aan het:
- Invoeren van data.
- Maken van rapportages en voorspellende analyses.
- Beantwoorden van veelgestelde vragen.
- Creëren van content.
- Plannen van afspraken.
Laat je deze taken over aan AI? Dan houd je meer tijd voor strategisch en creatief werk over.
Stel dat je bedrijf een AI-chatbot op de website heeft. Die 24/7 klantvragen met websitecontent beantwoordt. Dan verkort je hiermee de wachttijden en ontlast je het personeel van de klantenservice.
👉 TIP: De AI-chatbot van HubSpot verzamelt ook leads en deelt belangrijke verkoopinformatie met het salesteam.
Daarnaast beperk je het aantal handmatige processen met workflows en AI-tools. Zoals leads categoriseren, herinneringen voor follow-ups instellen en gepersonaliseerde e-mails genereren. Zodat je minder fouten maakt en de productiviteit verhoogt.
Reden 2: Betere besluitvorming met data-analyse
AI analyseert enorme hoeveelheden data met algoritmen. En haalt daar allerlei waardevolle inzichten uit.
Zo voorspelt AI toekomstige cijfers op basis van historische gegevens en actuele data. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de interacties die er zijn geweest. En het actuele gedrag van je contacten. Hiermee voorspelt AI bijvoorbeeld de omzetten die eraan komen. Of de kans dat leads converteren. En hoe waarschijnlijk het is dat je jouw lopende deals sluit.
Stel dat je marketingteam het gedrag van klanten met AI analyseert. Met de output zetten je marketeers vervolgens super-gepersonaliseerde marketingcampagnes op. Om het succes ervan te verhogen.
Dankzij AI ontdekt je organisatie zo complexe gegevens, patronen en trends. Die zonder AI onzichtbaar blijven. Het legt allerlei soorten klantgedrag en verkooptrends voor je bloot. Waardoor je bedrijf meer waarde uit de bedrijfsdata haalt. En makkelijker met de marktontwikkelingen meegaat.
Bedrijven zijn door AI in de software dus niet meer afhankelijk van foutgevoelige spreadsheets. Met beperkte informatie en een kans op verkeerde menselijke aannames. Maar nemen weloverwogen beslissingen op basis van nauwkeurige voorspellingen en cijfers.
Reden 3: Verlaging van de bedrijfskosten
Automatiseren bedrijven allerlei processen? En gaan zij daardoor efficiënter werken? Dan kunnen zij daardoor allerlei operationele bedrijfskosten besparen. Natuurlijk moet je hiervoor wel eerst in AI-software investeren. Maar die investering verdien je makkelijk terug.
Stel dat je met AI geautomatiseerd leads kwalificeert. Inefficiënties identificeert, zoals onnodige uitgaven, fouten in workflows of slecht presterende marketingcampagnes. Productieproblemen voorspelt voordat ze ontstaan. En automatisch allerlei rapportages creëert. Dan zijn daar géén handmatige handelingen meer voor nodig. Die kostbare tijd houd je dus mooi over voor andere taken!
👉 TIP: Wijs met HubSpot's AI-aangestuurde workflows leads automatisch een de juiste medewerkers of teams toe. Zodat er géén waardevolle verkoopkansen meer tussendoor glippen.
Reden 4: Innovatieve slagkracht
AI opent de deur naar nieuwe mogelijkheden en producten. Integreren bedrijven AI-software? Dan bedenken ze makkelijker innovatieve oplossingen, die perfect bij hun doelgroepen aansluiten. En waarmee deze bedrijven zich van hun concurrenten kunnen onderscheiden.
Hierboven heb ik het al benoemd. AI voorspelt trends door grote datasets te analyseren. Met deze output spring je proactief op marktontwikkelingen in. Bovendien stuur je snel bij op basis van nieuwe inzichten. Of het nou om je marketingstrategie of om productontwikkeling gaat.
👉 TIP: Identificeert HubSpot AI bepaalde trends voor je? Dan communiceer je daar snel over met alle AI-aangedreven contenttools. Waarmee je bijvoorbeeld snel blogs, e-mails, video's, podcasts en social mediaberichten in elkaar zet.
Reden 5: Persoonlijke klantervaringen
Klanten verwachten steeds meer maatwerk. Artificial Intelligence maakt het mogelijk om persoonlijkere ervaringen te bieden. Zodat je eenvoudig aan de hoge klantverwachtingen voldoet. Bijvoorbeeld door producten en diensten aan te bevelen, die perfect bij klantbehoeften aansluiten.
👉 TIP: Streamingdiensten zoals Netflix en Spotify passen dit bijvoorbeeld succesvol toe. Met AI doen ze allerlei gepersonaliseerde aanbevelingen op basis van kijk- en luistergedrag.
Ook hiervoor analyseert AI allerlei soorten klantdata. Zoals eerdere aankopen, gedrag en interacties. Maar AI past aanbiedingen en communicatie ook real-time op klantgedrag aan. Zodat je daarmee de betrokkenheid en de conversie vergroot.
Stel dat een klant veel interesse in een bepaald product toont. Dan kan AI geautomatiseerd een e-mail met een relevante aanbieding genereren. Of een gepersonaliseerde banner of productaanbeveling op je website tonen.
Kortom: met AI in de software maak je de klantreis zo efficiënt mogelijk. Een gepersonaliseerde klantreis op maat. Die speciaal aanvoelt. Dit heeft een positief effect op je klanttevredenheid en klantloyaliteit.
Maak je bedrijf succesvoller met de juiste AI-software
Bedrijven die AI slim inzetten blijven hun concurrenten vaak een stap voor. Ze spelen sneller op marktveranderingen in. En voldoen beter aan de verwachtingen van klanten. Wil je vooruit? Dan is AI inmiddels géén luxe meer, maar een noodzaak!
Zoek je schaalbare alles-in-één CRM-software, die je organisatie daadwerkelijk verder helpt? Verdiep je dan eens in de AI-mogelijkheden van het populaire HubSpot. Dat wereldwijd door meer dan 205.000 bedrijven in 135+ landen gebruikt wordt.
In het AI e-book hieronder vind je een beschrijving van meer dan 25 AI-tools. In het productoverzicht ontdek je meer over de schaalbaarheid van de software.
Deel artikel
- januari 2025 (1)
- december 2024 (17)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)