HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

HubSpot Enterprise: bedrijfssoftware voor groeiende ondernemingen

HubSpot Enterprise: bedrijfssoftware voor groeiende ondernemingen
11:49


Groeit jouw organisatie? En worden je processen en behoeften steeds complexer? Dan biedt HubSpot Enterprise je een krachtige én gebruiksvriendelijke oplossing. 

Vanaf de basis is de bedrijfssoftware door HubSpot zelf opgebouwd. Met de intuïtieve interface leer je de tools al snel kennen. De functies werken namelijk allemaal op dezelfde manier en ze zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Waardoor je ze makkelijk gebruikt en instelt. 

Je beschikt over 1 bron waar alle klantinteracties in samenkomen. Hierdoor kunnen je teams optimaal samenwerken. Bovendien pas je de flexibele bedrijfssoftware makkelijk aan. Zodat het eenvoudig met je organisatie meegroeit.

Kortom: dankzij HubSpot hebben veel groeiende ondernemingen een hoge CRM-gebruikersadoptie. En dat betekent betere data, rijkere inzichten en goede klantervaringen.

De 11 belangrijkste functies van HubSpot Enterprise

HubSpot Enterprise is een krachtig en gebruiksvriendelijk klantenplatform voor groeiende ondernemingen. Het bevat een compleet pakket met bedrijfssoftware voor allerlei inbound marketing, sales en klantenservice activiteiten. Waarmee je de ervaringen van klanten en de bedrijfsgroei naar een hoger niveau tilt. 

In de CRM-software verenig je jouw klantgegevens. Zodat je altijd over een centraal klantbeeld beschikt. De (AI-aangedreven) contentsoftware is ontworpen om je brand awareness een boost te geven. Met marketingautomatisering en verkoopsoftware genereer je meer leads en sluit je sneller deals. De klantenservice software ondersteunt je onderneming bij customer success. Tenslotte synchroniseer je ook apps, automatiseer je processen en schoon je klantgegevens op met de operationele software.

In de video hierboven laten onze HubSpot-experts Maxime en Floris je de belangrijkste Enterprise-tools zien. En maak je kennis met CRM-oplossingen, die we bij Systony in de praktijk vaak tegenkomen.  

Functie 1: Custom Objecten

Standaard objecten ken je vast al wel. Dat zijn contactpersonen, bedrijven, deals en tickets. Daarnaast zijn er ook nog custom objecten. Hiermee voeg je extra lagen aan je HubSpot-omgeving toe. Zodat je daarmee informatie op maat kunt vastleggen. Bijvoorbeeld de producten die je klanten afnemen met allerlei relevante informatie daarbij. Zoals:

  • Serienummers
  • Specifieke verkoopdata
  • Installatiedata
  • Contractgegevens
  • Locaties van de producten 

En nog veel meer. Je registreert dus meerdere kenmerken, die je zelf definieert. En op al deze kenmerken kun je zoeken, filteren, sorteren en rapporteren. Bovendien pas je er workflows op toe als je dat wilt. Andere veelgebruikte voorbeelden van custom objecten zijn softwarelicenties, evenementen, auto's en contracten. 

Functie 2: Vergaande afscherming van rechten

Met de Enterprise modules van HubSpot heb je allerlei mogelijkheden om je gebruikersrechten te organiseren. Een daarvan is: ‘’Vergaande afscherming van rechten’’. Dit is voor grote teams vaak erg belangrijk.  

Met de standaard opties scherm je bepaalde CRM-records af. Zoals je deals of je tickets. Specifieke teams of HubSpot-gebruikers zien deze CRM-records dan niet. Met een Enterprise licentie ga je een stapje verder. 

Hiermee scherm je zelfs tot op veldniveau bepaalde informatie af. Denk bijvoorbeeld aan het veld ‘commissie’ van je dealrecords. Misschien mogen maar een paar mensen deze informatie zien. Bijvoorbeeld alleen de salesmanagers en de directieleden. Daarnaast wil je absoluut niet dat iemand dit veld zomaar aanpast. HubSpot berekent de commissie namelijk automatisch. 

New call-to-action

Functie 3: Rechtensets

‘Permission sets’ is een andere gave functie van de HubSpot Enterprise Hubs. Ook hiermee bewerk je rechten. Standaard stel je per HubSpot-gebruiker rechten in. Maar met veel gebruikers binnen een organisatie, wordt dit al snel een tijdrovende klus. Met ‘permission sets’ maak je het instellen van rechten voor gebruikers en teams een stuk makkelijker.
 
Hiermee krijg je namelijk de mogelijkheid om vooraf rechtensets samen te stellen voor verschillende gebruikersgroepen. Op deze manier kun je nieuwe gebruikers direct voorzien van een complete set aan rechten. In plaats van dat je elk recht apart aan je CRM-gebruikers moet toekennen. Dit bespaart de key-users of beheerders van jouw CRM-systeem dus bergen aan tijd! 

Functie 4: Conditionele sidebars

'Conditionele Sidebars' is nog een rechtenfunctie van de HubSpot Enterprise Hubs. In de video laat Maxime je zien hoe het eruit ziet bij een contactpersoon-record. Aan de linkerkant zie je de belangrijkste informatie van de contactpersoon staan. In het midden vind je de activiteiten tijdlijn en het tabje overview. Aan de rechterkant zie je alles wat er aan het CRM-record gekoppeld is. 

Met de Enterprise module stel je eenvoudig verschillende sidebars voor je teams in. De marketingafdeling heeft namelijk andere informatie nodig dan de sales afdeling. En de sales afdeling heeft andere behoeften dan de service afdeling. Zo is het voor marketeers vaak niet zo belangrijk om de dealgegevens te zien. Maar list en workflow memberships wel.  

Stel je team-specifieke sidebars voor de records van je objecten in? Dan hebben medewerkers altijd de juiste informatie voorhanden. En dat is natuurlijk goed voor de gebruikersadoptie van je CRM-systeem! 
 
👉 TIP: Weet je dat je met een Enterprise Hub ook nog eigen tabbladen kunt aanmaken? HubSpot noemt dit middle columns. 

Functie 5: Hiërarchische teams

Met ‘hiërarchische teams’ plaats je teams onder elkaar in plaats van naast elkaar. Eerst bepaal je wat het hoofdteam is: bijvoorbeeld directie. Daaronder vallen andere teams. Bijvoorbeeld marketing, finance en sales. Zit je nu in het directieteam? Dan heb je dezelfde toegangsrechten als de teams die onder je vallen. Stel dat een contactpersoon-record onder het salesteam valt. Als directielid kun je dit record ook bekijken. Maar een klantenservicemedewerker kan dat bijvoorbeeld niet.    

Functie 6: Business Units

Heeft jouw organisatie meerdere business units, productlijnen, vestigingen of merken? Dan werk je met de 'Business Units' module vanuit 1 HubSpot-portaal. Hiermee koppel je jouw CRM-records aan verschillende bedrijfsonderdelen.

Daarnaast biedt deze module nog meer voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere accountmanagers aan contactpersonen of bedrijven koppelen. En de verschillende lifecycle stages per Business Unit bijhouden. Een simpel voorbeeld:

Stel dat jouw organisatie 2 productlijnen verkoopt: airconditioning en vloerverwarming. Je hebt deze productlijnen bij 2 verschillende business units ondergebracht. Zo kan een installateur wel klant zijn bij de airconditioning tak, maar nog niet bij de vloerverwarmingstak. Dan is het natuurlijk hartstikke handig als je de klantgegevens gescheiden bijhoudt.  

Je krijgt zo inzichtelijk welke eventuele cross- en upsell mogelijkheden er binnen het bedrijf zijn. Zodat je daar makkelijk op kunt inspringen als dat nodig is. Daarnaast maak je met de middelste kolom op je CRM-record verschillende tabbladen voor je business units aan. Met rechtenafscherming bepaal je vervolgens wie welke tabbladen mogen zien.  

Nieuwe call-to-action

Functie 7: Custom goals

Met ‘Revenue Forecasting’ in de Professional Hubs maak je prognoses op basis van omzet. Hiervoor gebruik je gewonnen dealbedragen of forecast categorieën. Met de ‘Custom Goals' van de Enterprise Hubs ga je een stap verder.

Zo stel je bijvoorbeeld ook custom goals voor je klantenservice medewerkers in. Denk hierbij aan:

Met standaard templates stel je de populairste custom goals snel in. Maar je voegt ook makkelijk je eigen custom goals toe. 

Functie 8: Datasets

Naast custom goals heeft HubSpot ook datasets. Met datasets selecteer je eenvoudig de juiste gegevensbronnen. En verklein je het risico op verkeerde gegevens in je rapportages. Daarnaast kan je specifieke velden selecteren en aan je datasets toevoegen. Het voordeel hiervan is dat je makkelijker rapportages met je datasets maakt.  
 
Tenslotte zijn er ook nog calculatie en conditionele velden in je datasets. In de video zie je een paar voorbeelden van calculatievelden. HubSpot berekent daarin bijvoorbeeld automatisch het aantal dagen tussen de aanmaakdatum van een deal en de sluitingsdatum ervan.  

Of stel dat er meer dan 7 dagen geen contact met een contactpersoon is geweest. Dan laat HubSpot je een geel bolletje zien. Was het laatste contact langer dan 14 dagen geleden? Dan zie je een rood bolletje.

Met deze gave tool ga je naar een volgende stap van je Business Intelligence rapportages.  

Functie 9: Single Sign On (SSO)

Single Sign On is een andere geweldige Enterprise tool. Je herkent het vast: voor ieder softwarepakket dat je gebruikt moet je een wachtwoord bedenken en onthouden. Het is foutgevoelig, frustrerend en een risico voor je organisatie. 
 
Gebruik je HubSpot's Single-Sign-On in combinatie met een grote identiteitsaanbieder? Zoals Microsoft Entra ID (het voormalige Microsoft Azure), Okta, OneLogin en Google. Dan verbeter je de beveiliging van je belangrijke bedrijfsdata. Bovendien hoeven je CRM-gebruikers nog maar 1x in te loggen. Erg handig! 

Functie 10: Sandbox

In je HubSpot-portaal werk je met live data. Maar vaak zijn er momenten dat je iets wilt testen. Zonder dat je dit meteen live doorvoert. Zoals een complexe workflow of een nieuwe dataset rapportage. Of juist een complexe integratie met je ERP-systeem
 
Het is natuurlijk een risico als je dit in je live omgeving test. Gaat er iets fout? Dan kan dit serieuze gevolgen voor je live omgeving hebben. Misschien gaat er wel onbedoeld een marketing e-mail naar je marketingcontacten uit. Of stoppen er ineens allerlei belangrijke workflow acties. 
 
Met ‘HubSpot Sandboxes’ maak je een kopie van je live HubSpot-omgeving. Zodat je jouw workflows, migraties en maatwerk daar veilig in test. Voordat je de wijzigingen live doorvoert. Ben je tevreden met de uitgevoerde testen? Dan zet je de informatie gemakkelijk over naar je live HubSpot-omgeving. 

Functie 11: Playbooks

Playbook in HubSpot maken
Playbooks zijn een soort interactieve draaiboeken, die in je CRM-portaal verankerd zijn. Je verkoop- en klantenservice medewerkers gebruiken ze bijvoorbeeld tijdens het contact met prospects of klanten. Om op het juiste moment de goede vragen te stellen en de antwoorden daarop snel te registreren. 
 
De beperkingen van de playbooks uit de Professional module hef je met je Enterprise module op. Met je Professional Hub sla je bijvoorbeeld gespreksinformatie als een gelogd telefoongesprek op. Of als een meeting met vrije tekst. Daarmee is het niet mogelijk om over deze gegevens te rapporteren.  
 
Met Enterprise verwerk je deze gespreksinformatie gelijk in je velden. Daardoor kun je er wel over rapporteren. Bovendien hoeven je medewerkers minder gegevens in te voeren. Hier zijn je verkoop- en klantenservice medewerkers hartstikke blij mee! 

Met HubSpot Enterprise aan de slag

Dit zijn de belangrijkste oplossingen van HubSpot Enterprise. Maar er zijn nog meer gave functies. Bijvoorbeeld:

Vind je HubSpot Enterprise net zo tof als wij en wil je meer over de bedrijfssoftware weten? Dan stellen wij graag een gepersonaliseerde productdemonstratie op maat voor je samen. Let us know!

 

Ontvang updates per email