3 Klantenservice frustraties waar je makkelijk vanaf komt
van Floris van Muijen op 14-4-25 8:43
Klantenservice draait om klanttevredenheid. Daarom is het erg belangrijk om snel en nauwkeurig te communiceren. En om met bevredigende oplossingen te komen.
Toch lopen veel serviceteams tegen dezelfde problemen aan. Die de nodige frustraties met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Versnipperde klantinformatie
- Onduidelijke werkverdeling
- Gebrek aan inzicht en overzicht
Gelukkig los je deze knelpunten met software eenvoudig op. Hieronder ontdek je hoe HubSpot het werkplezier van je klantenservice medewerkers vergroot.
3 Grote frustraties van klantenservice teams
Klantenservice is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Maar beschik je niet over de juiste tools? Dan ontstaan er algauw knelpunten, die veel tijd en energie opslurpen. En soms zelfs ten koste van de klanttevredenheid gaan. Bijvoorbeeld doordat klanten teleurgesteld over je service zijn.
Herkenbaar? Ik kan me voorstellen dat je er iets aan wilt doen. Lees gauw verder... dan leer je hoe HubSpot je klantenservice knelpunten oplost.
Frustratie 1: Klantinformatie op verschillende plekken
Stel: een klant belt met een vraag. Maar de klantgegevens staan over meerdere systemen verspreid. De eerdere gespreksnotities staan in een CRM-database. De bestelinformatie moet je uit een ERP-oplossing halen. En de e-mailcommunicatie over deze vraag staat in de gezamenlijke Outlook-mailbox.
Het kost je aardig wat tijd om de benodigde informatie te verzamelen. Maar over een compleet klantbeeld beschik je nog steeds niet. De marketingafdeling verstuurt nieuwsbrieven. Je salescollega's voeren gesprekken. En de klantenservice helpt na de aankoop. Maar de afdelingen werken niet samen. Hierdoor mis je belangrijke inzichten. Je weet bijvoorbeeld niet welke afspraken je salescollega's hebben gemaakt. Dit maakt het lastig om goed op de klantsituatie in te spelen.
Bovendien is de werkwijze foutgevoelig. Dat snap je wel. Er ontstaan snel misverstanden als je geen compleet beeld hebt. De communicatie via de gezamenlijke Outlook-mailbox helpt ook al niet mee. Niemand weet wie wat precies allemaal oppakt. Regelmatig raakt er een mailtje kwijt. Beantwoorde e-mails verdwijnen in de prullenbak van Outlook. En niemand voelt zich verantwoordelijk. De communicatie is dan ook onoverzichtelijk en inefficiënt.
Frustratie 2: Klantvragen komen op verschillende manieren binnen
E-mails, telefoontjes, chats en social mediaberichten. Klanten gebruiken verschillende kanalen om contact op te nemen. Alle klantcommunicatie staat op verschillende plekken. Daardoor is het lastig om alle klantvragen goed en in de juiste volgorde op te lossen.
Sommige klantvragen worden dubbel beantwoord. Terwijl andere blijven liggen. Niet echt professioneel! De werkwijze leidt tot frustraties bij klanten én medewerkers. Met alle gevolgen van dien natuurlijk. Boze klanten, weglopend personeel, een slechte werksfeer, ...
Heb je géén inzicht in lopende en afgehandelde klantvragen en klachten? Weet je niet precies wat de workload is? Welke issues er bij medewerkers openstaan? En wat de status daarvan is? Hoe kun je jouw klantenservice dan goed managen?
Frustratie 3: Onduidelijke werkverdeling en verantwoordelijkheden
Veel klantenserviceteams missen een duidelijke werkverdeling. Wie is verantwoordelijk voor welke klantvraag? Zonder structuur blijven taken liggen of pakt iedereen hetzelfde op. Dit verhoogt de werkdruk en verlaagt de kwaliteit van de service.
Een gezamenlijke Outlook-mailbox biedt geen oplossing. Omdat er dan nog steeds geen heldere taakverdeling is. Waardoor klanten soms onnodig lang op een antwoord moeten wachten. En reacties soms zelfs helemaal uitblijven.
Laat staan dat je over informatie beschikt waarop je kunt sturen. Zoals de hoeveelheid taken die je medewerkers oppakken en belangrijke klantenservice KPI's. Bijvoorbeeld over de gemiddelde tijd waarin klantvragen opgepakt en opgelost zijn. En over de gemiddelde kosten die je per ticket maakt.
Deze klantenservice frustraties beëindigen?
Met een centraal systeem zoals HubSpot heb je direct toegang tot alle klantgegevens. Van je CRM-database tot je ERP-systeem en je klantenfeedback tools. Je processen stroomlijn je over de afdelingen heen. Zodat de medewerkers van al je afdelingen optimaal kunnen samenwerken.
In een centrale mailbox manage je alle inkomende klantvragen van A tot Z. Hoe ze ook binnenkomen. Van WhatsApp tot e-mail en Facebook Messenger. HubSpot maakt er automatisch tickets voor aan. Zodat je altijd een compleet overzicht hebt. Van je workload tot ticketeigenaren. Er zijn géén geheimen meer voor je. Met je uitgebreide rapportagemogelijkheden maak je alles wat je wilt inzichtelijk.
Taken wijs je (geautomatiseerd) aan klantenservice medewerkers toe. Zodat niets onbeantwoord blijft en je onnodige vertraging voorkomt. Dit helpt je ook om de workload in goede banen te leiden. En klanten snel naar de juiste medewerkers te navigeren. Bijvoorbeeld op basis van vaardigheden en specifieke kennis. Zodat je de wachttijden verkort en de werkdruk binnen je organisatie verlaagt.
Daarnaast zit HubSpot's Service Hub boordevol geïntegreerde tools. Van selfservice tools voor simpele klantvragen. Tot een complete telefooncentrale en uitgebreide enquêtetools. Het zit allemaal al in je softwarepakket. Je huidige tools heb je misschien niet eens meer nodig.
Met HubSpot breng je zo structuur in je klantenservice. En zorg je voor een efficiënte werkwijze met tevreden klanten. Wil je een klantenservice zonder frustraties? Geef je team dan de tools om klanten écht goed te helpen. 🚀
- april 2025 (14)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)