Deel artikel
Datamanagement: zo kom je van verwaarloosde & versnipperde CRM-data af
door Maxime Buis op 5-11-24 9:15
CRM-data die slecht is bijgehouden en waar je weinig aan hebt. En doordat je met verschillende systemen werkt is je data ook nog eens versnipperd. Het komt je vast bekend voor, want veel organisaties hebben er last van. Zonde, want dit is zo schadelijk voor bedrijven!
Bij een goed georganiseerd bedrijf is data de basis van alle zakelijke beslissingen en activiteiten. Of het nou om marketing, sales en service taken gaat. Of om de richting die je een organisatie opstuurt. Met goed datamanagement zie je hoe je activiteiten het succes van je organisatie beïnvloeden. En breng je jouw werkzaamheden en beslissingen in lijn met je doelstellingen.
Hoe betrouwbaarder je data is hoe succesvoller je organisatie is. Maar hoe zorg je voor een optimaal datafundament in je CRM-software? En waarom is slechte data meestal erg schadelijk? Daar lees je over in dit artikel.
Wat is datamanagement?
Datamanagement is het verzamelen, onderhouden, organiseren, verwerken, analyseren en beschermen van data. Denk bijvoorbeeld aan de data van je online advertenties, website en social mediakanalen. En de gegevens van verschillende systemen waarmee je organisatie werkt. Zoals je CRM-software, ERP-systeem en e-mailprogramma.
Door deze gegevens in 1 centraal CRM-systeem te bundelen krijg je een fantastisch beeld van je doelgroep. Zo ontdek je bijvoorbeeld waar je (toekomstige) klanten vandaan komen. Welke informatie zij het interessantst vinden. Hoe zij op bepaalde informatie reageren. Wat de omzet van je klanten is. En welke producten zij bij je organisatie afnemen.
Kortom: in 1 centraal systeem beschik je over alle informatie die je nodig hebt. Zodat je goede data-gedreven strategische beslissingen neemt. Efficiënt en productief werkt. En je jouw tijd en budget zo slim mogelijk inzet.
Waarom is datamanagement zo belangrijk?
Gebruik je een all-in-1 CRM-systeem zoals HubSpot? Dan staat je data bij alles wat je doet centraal. Denk bijvoorbeeld aan:
- De klantenservice die serviceverzoeken prioriteert op basis van service level agreements (SLA's). En daar vervolgens passend op reageert. Want alle benodigde klantinformatie is inzichtelijk.
- Gerichte lead nurturing campagnes, die je inzet nadat iets van je website gedownload is. Want je weet precies met welke content je jouw buyer persona's aantrekt en overtuigt voor conversie.
- Het beste moment om een deal te sluiten, dat je met je dealpijplijn bepaalt. Je dealpijplijn vertelt je namelijk wanneer de tijd rijp is om je deals te sluiten. En hoe groot de slagingskans van je deals is.
Om zo maar eens een paar voorbeelden te noemen.
Alleen aan de data heb je niet zoveel. Je hebt aanvullende tools nodig om je data efficiënt te gebruiken. Zoals een ticketsysteem om je klantverzoeken goed te managen. Een digitale marketingtool om je lead nurturing campagnes geautomatiseerd te verzenden. En analysetools om de juiste inzichten te verkrijgen.
Maar is je data niet accuraat? Bijvoorbeeld doordat er fouten inzitten en er allerlei data ontbreekt? Of juist doordat er veel nutteloze informatie in je CRM-software staat? Dan loopt er misschien van alles in de soep.
Misschien ontvangen je klanten per ongeluk de verkeerde e-mails. Geef je klanten met problemen de verkeerde feedback. En denk je dat je meer omzet draait dan je in werkelijkheid doet. Allemaal onnodige (en heftige!) fouten, die je met goed datamanagement voorkomt. Daarnaast is goed datamanagement veel beter voor je efficiëntie en productiviteit.
Hoe zorg je voor goed datamanagement in je CRM-software?
OK, dus om je processen vloeiend te laten verlopen heb je een hoge datakwaliteit nodig. Natuurlijk is het verstandig om daar een strategie voor te maken. Hierin bepaal je hoe je de datakwaliteit op een hoog peil houdt. Zo is het bijvoorbeeld slim om je data regelmatig op te schonen. En om iemand voor de datakwaliteit in je CRM-software verantwoordelijk te maken.
Dit kun je allemaal handmatig doen. Maar moderne software kan je er ook geautomatiseerd bij ondersteunen. HubSpot bevat bijvoorbeeld allerlei ingebouwde datamanagementtools. Hiermee zorg je er bijvoorbeeld voor dat je data klopt en veilig is. Zodat je het zonder problemen voor je marketing, sales en service activiteiten kunt inzetten.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Een duplicatentool om dubbele records in je CRM-software te voorkomen.
- Automatische correctie van fouten.
- Toestemmingsprofielen voor de juiste toegangsrechten.
- Standaard AVG-workflows, waarmee je makkelijker aan de wettelijke privacy vereisten voldoet.
In de video hieronder vertellen we je er meer over.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
➜ 5 Tips om de datakwaliteit in je HubSpot-portaal te optimaliseren.
➜ Met automatisering de datakwaliteit van je CRM-systeem verbeteren.
➜ Met workflows en AI klantgegevens in je CRM-systeem verzamelen.
➜ Webhooks maken systeem integraties en dynamische content makkelijker.
Concurrentievoordeel met goed datamanagement
Het is algemeen bekend dat data-gedreven organisaties een groot concurrentievoordeel hebben. Omdat ze meer realtime data hebben, die ze efficiënt beheren en slim in geld omzetten.
Met Artificial Intelligence (AI) zorgen zij bovendien voor kant-en-klare data inzichten. Bijvoorbeeld om de omzetten en de slagingskansen van deals te voorspellen. Zodat ze op de juiste activiteiten focussen en snel bijsturen als dat nodig is.
Daarnaast voldoen zij met goed datamanagement makkelijker aan de geldende privacywetgeving. Zoals bijvoorbeeld de regels van de Algemene Verordening voor Gegevensbescherming (AVG). Er zijn genoeg voordelen!
Elimineer onnodige datafouten en versnipperde CRM-data
Wil je de processen van je organisatie effectief transformeren? Dan heb je daar een goed datafundament voor nodig. Met het geïntegreerde datamanagement systeem is de all-in-1 CRM-software van HubSpot een uitstekende tool daarvoor.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)