HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Lead Scoring in HubSpot: wat is vanaf 31 augustus 2025 nog mogelijk?

Lead Scoring in HubSpot: wat is vanaf 31 augustus 2025 nog mogelijk?
9:35

Lead Scoring in HubSpot wat is vanaf 31 augustus 2025 nog mogelijk (1)

Met HubSpot Lead Scoring kwalificeer je jouw leads met je Ideal Customer Profile (ICP). Je ideale klanten dus. Dit klantprofiel baseer je op verschillende variabelen. Zoals de bedrijfsgrootte, de bedrijfsomzet, de regio en de lifecycle stage. Je marketingafdeling draagt hierdoor alleen nog lauwe en warme leads aan het salesteam over. Zodat je salesprofessionals zich op de beste verkoopkansen kunnen richten.

Dankzij deze werkwijze bespaart je bedrijf enorm veel tijd. Bovendien verhoog je het aantal leadconversies ermee. Het is dan ook een populaire tool bij onze klanten met een Professional licentie. Maar vanaf 1 mei 2025 veranderen de mogelijkheden. Wat er allemaal anders wordt lees je hieronder.

Wat verandert er aan HubSpot Lead Scoring?

Op dit moment stel je handmatig score-eigenschappen in om je leads te kwalificeren. Deze mogelijkheid verdwijnt. Vanaf 1 mei 2025 kun je géén nieuwe score-eigenschappen meer aanmaken. En vanaf 31 augustus 2025 kun je jouw ingestelde score-eigenschappen ook niet meer gebruiken. Vanaf dat moment werkt HubSpot je scores niet meer bij.

Stel dat iemand bijvoorbeeld +5 punten erbij moet hebben. Dan gebeurt dit niet meer. Gebruik je een workflow, die de wijziging gebruikt? Dan loopt die daardoor ook mis. Worden je scores niet in een asset gebruikt? Zoals een workflow of een rapportage. Dan verwijdert HubSpot ze in het 4e kwartaal uit je CRM-portaal.

Hieronder lees je wat er met de nieuwe (veel krachtigere) tools mogelijk is. Deze onderwerpen komen aan bod:

Lead Scoring voor Marketing Hub Pro+. 
Gezondheidsscores bij Service Hub Pro+. 
Andere Professional licenties van HubSpot.
Checken of je scores gebruikt worden.

Lead Scoring voor Marketing Hub Pro+ 

Met een Marketing Hub Pro+ licentie stel je zelf custom leadscores in. Waarmee je de contacten en bedrijven uit je CRM-database eenvoudig prioriteert. Bijvoorbeeld op basis van de acties en eigenschappen van je contacten en bedrijven. Deze leadscores maken inzichtelijk welke leads waarschijnlijk klant worden. Er zijn verschillende soorten scores:

Engagement scores
Hiermee kwalificeer je jouw records op basis van hun acties en interacties. Zoals:

  • Bezoeken van je website.
  • Abonneren op je nieuwsbrief.
  • Klikken op een CTA (call-to-action).
  • Openen van een marketing e-mail. 

Bij contacten gaat dit om het gedrag van 1 contact. Bij bedrijven om het gedrag van alle bijbehorende contacten.

Fit scores
Dit zijn scores op basis van demografische informatie. Bijvoorbeeld leeftijd, functietitel, bedrijfsgrootte en jaarlijkse omzet.

Gecombineerde scores 
Deze scores zijn een mix van engagement scores en fit scores (gedrag, demografische gegevens, individuele betrokkenheid). Om hiervan gebruik te maken heb je een Marketing Hub Enterprise licentie nodig.

Bij het instellen van je scores heb je verschillende mogelijkheden:

  • Maximum aantal punten voor de totale score instellen.
  • Maximum aantal punten voor een specifieke groep instellen.
  • Punten voor individuele eigenschappen en gebeurtenissen toekennen en aftrekken.

Het aantal punten voor bepaalde acties kun je beperken. Beperk bijvoorbeeld het aantal punten voor het bezoeken van je websitepagina’s. En sta tegelijkertijd meer punten toe voor andere gebeurtenissen. Zoals het inzenden van formulieren en het maken van afspraken. Het voorbeeld hieronder maakt duidelijk hoe dit werkt.

Voorbeeld
Je stelt een maximale leadscore van 100 punten in. Deze is onderverdeeld in:

Engagement met marketing: maximaal 40 punten (dit is de groepslimiet).

  • CTA-klik: 6 punten
  • Geopende marketing e-mail: 2 punten
  • Klik op link in je marketing e-mail: 5 punten

Engagement met sales: maximaal 60 punten (dit is ook een groepslimiet).

  • Gestart gesprek: 15 punten
  • Geboekte afspraak: 10 punten
  • Afgeronde afspraak: 20 punten

Een contactpersoon opent nu 2 marketing e-mails, klikt daarin op 3 links en boekt een afspraak. De totale leadscore die je in HubSpot ziet bedraagt 29 punten (2+2+5+5+5+10).

Stel nou dat dit contact betrokken bij je marketingcontent is. Maar zich ondertussen wel afmeldt voor je nieuwsbrief. Dan kun je punten toevoegen voor de betrokkenheid. En daarnaast punten aftrekken voor het afmelden.

Of stel dat een bedrijf een hoge fit score heeft op basis van de bedrijfsgrootte en de branche. Maar in een regio gevestigd is waar jouw organisatie niet actief is. Dan kun je punten toevoegen voor de goede fit en punten aftrekken voor de regio.categoriseren bij lead scoring in HubSpot

De score-eigenschappen die je instelt gebruik je ook voor andere HubSpot-tools. Zoals je lijsten, workflows en rapportages. Daarnaast is het mogelijk om bepaalde records uit te sluiten. En om je contacten en bedrijven op basis van scorewaarden te categoriseren met kleurtjes. In de afbeelding zie je daar een voorbeeld van.

Configureer je jouw leadscores? Dan zie je hoeveel records een bepaald aantal punten krijgen. Dat helpt je om logische leadscores te configureren. Je wilt bijvoorbeeld niet dat alle contacten maar 10 of 15 punten hebben (en 0 contacten 100 punten). Ook wil je niet dat al je contacten veel punten hebben en dezelfde prioriteit krijgen. Dan weet je namelijk nog niet op welke leads je moet focussen.  

Zien hoe dit allemaal werkt? Bekijk mijn video hierboven!

👉 TIP: Heb je een Marketing Hub Enterprise licentie? Dan kun je ook met AI engagement en fit scores voor je contacten maken. 

Gezondheidsscores bij Service Hub Pro+ 

Bij een Service Hub Pro+ licentie heb je gezondheidsscores in je customer success werkruimte. Een speciale werkomgeving waarmee je jouw klanten optimaal bedient. Waardoor:

  • De klanttevredenheid stijgt.
  • Je mogelijkheden voor upselling en cross-selling verbeteren.
  • De kans op positieve mond-tot-mond reclame en online reviews toeneemt.

Met je 'health scores' leg je trends en potentiële risico’s in je klantenbestand bloot. Bij een Professional licentie beoordeel en prioriteer je jouw klanten met 1 gezondheidsscore. En bij Enterprise licenties kun je maximaal 10 verschillende gezondheidsscores instellen. Maar op dit moment is dit nog wel een bèta functie! Je moet je er dus voor aanmelden.

Wat kan je in je customer success werkruimte?

Taken Customer Success Workspace HubSpot

De customer success werkruimte is een nieuwe (bèta) functie, waarmee je jouw werkzaamheden organiseert. Zo kun je vanuit je werkruimte:Grafiek health score HubSpot

  • Herinneringen voor je dagelijkse taken bekijken.
  • De voortgang van je taken en records bijhouden.
  • Afspraken met klanten maken.
  • De activiteiten van je belangrijkste accounts monitoren.
  • De gezondheidsscores van je klanten volgen (die je ook in je werkruimte maakt).
  • Je geselecteerde rapportages bekijken.
  • Zien welke records aan je zijn toegewezen en wanneer.
  • Relevante playbooks gebruiken.
  • Een custom weergave voor je werkruimte creëren.

Stel bijvoorbeeld dat je de verlengingsdatum van contracten in de gaten wilt houden. Of hoe lang het duurt voordat een ticket helemaal afgehandeld is. Dan monitor je dat in de customer success werkruimte. Wil je alle functies in de werkruimte gebruiken? Dan heb je een (toegewezen) service seat nodig. Superadmins hebben alleen beperkte toegang.

Portfolio Customer Success Workspace HubSpot

Gezondheidsscores in je customer success werkruimte

Om gezondheidsscores voor contacten, bedrijven en custom objecten te creëren heb je 2 opties:

  1. Zelf maken.
  2. Vooraf gedefinieerde gezondheidsscores gebruiken.

Hierbij bepaal je zelf voor welke bedrijven je dat wilt doen. Kies je de vooraf gedefinieerde gezondheidsscores? Dan beoordeelt HubSpot daarin:Vooraf gedefinieerde gezondheidsscores in de Customer Success Workspace van HubSpot

  • 1:1 Betrokkenheid
  • 1:1 Gespreksbetrokkenheid
  • Ondersteunde tickets
  • Sentiment
  • NPS-resultaten


Net zoals bij Lead Scoring zijn dit ‘groepen’ waar je een maximaal punten aan kunt geven. Ook kun je punten aftrekken voor bepaalde situaties. Bijvoorbeeld als er al een tijdje geen contact meer is geweest. Ik leg dit uit met een voorbeeld.

Voorbeeld
In je gezondheidsscore houd je bij hoe lang het duurt om een SLA-ticket (Service Level Agreement) te sluiten. Stel dat het ticket niet binnen de afgesproken tijd is afgerond. Gecategoriseerde gezondheidsscores in de Customer Success Workspace in HubSpotDan trek je daar 2 punten voor af. Is het wel binnen de afgesproken tijd afgerond? Dan tel je er 2 punten bij op.

Je gezondheidsscores categoriseer je met kleurtjes. Net zoals je dat bij je leadscores doet. Het maximale puntenaantal van alle groepen bij elkaar bedraagt altijd 100.

Net zoals bij de lead scores krijg je een preview van de records met een aantal punten. Zodat je makkelijker logische health scores configureert.

Andere Professional licenties van HubSpot

De oude Lead Scoring-tool is dus vervangen door 2 krachtige nieuwe tools. Met een Marketing Hub en Service Hub Pro+ licentie ga je erop vooruit. Helaas is er voor de overige licenties op dit moment géén Lead Scoring meer mogelijk.

Met een Sales Hub Pro+ licentie heb je nog wel de beschikking over AI-aangedreven dealscores. Die voorspellen hoe waarschijnlijk het is dat je jouw lopende deals sluit.

Checken of je scores gebruikt worden

Om dit te checken:

  • Navigeer je naar: Instellingen > Contact / Bedrijven/ Dealeigenschappen.
  • Filter je op: ‘Score’ onder je ‘Veldtypen’. 
  • Check je de kolom: ‘Gebruikt in’ om te zien waarin je de scores actief gebruikt.

Heb je vragen over deze updates? Onze supportafdeling staat klaar om je te helpen.

Nieuwe call-to-action

Aanmelden per e-mail