Deel artikel
Vergroot je Customer Lifetime Value
door Martijn Rijnders op 11-3-20 12:32
Bestaande klanten zijn vaak waardevoller dan je aanvankelijk dacht. Dat komt door de herhalingsaankopen, die ze bij jouw organisatie doen.
De gemiddelde waarde van een klant bepaal je met de Customer Lifetime Value (CLV). De CLV vertelt je wat de gemiddelde klantwaarde is over de gemiddelde klantduur.
Je wilt de CLV daarom zo hoog mogelijk krijgen en houden. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Hoe vergroot je de customer lifetime value van jouw klanten?
In dit artikel ga ik verder in op wat de Customer Lifetime Value precies is. Ook vertel ik je hoe je de CLV gericht inzet. Bijvoorbeeld om het rendement van jouw sales, marketing en klantenservice te maximaliseren.
Wat is de betekenis van Customer Lifetime Value?
Wat brengt een klant jou op in de periode dat hij of zij jouw klant is? De CLV is de uitkomst van een berekening, waarmee je dat berekent.
Kopen klanten vaker iets bij jou? Dan stijgt de CLV dus. Maar kopen ze minder vaak? Dan daalt de Customer Lifetime Value juist. Je berekent dus de gemiddelde waarde van een klant over een bepaalde periode. Maar de uitkomst van deze berekening kan wel veranderen.
Het is slim om een Key Performance Indicator (KPI) te maken op basis van jouw Customer Lifetime Value. Bepaal bijvoorbeeld wat jouw kostenlimiet voor het werven van één nieuwe klant is. Op een dashboard van je CRM-systeem monitor je vervolgens of je jouw KPI behaalt. Dat is handig, want zo stuur je natuurlijk snel bij als dat nodig is.
Hoe bereken je de Customer Lifetime Value?
Jouw Customer Lifetime Value bereken je met de volgende eenvoudige formule:
CLV = Gemiddelde winst per bestelling x Gemiddeld aantal aankopen per klant
Stel dat de gemiddelde winst per bestelling € 80,- bedraagt. En een gemiddelde klant doet 6 aankopen in 3 jaar tijd. Dan bedraagt de CLV in een periode van 3 jaar € 480,- (€80,-x6). Geef je in 3 jaar tijd € 480,- euro uit om een nieuwe klant te werven? Dan draai je quitte. Geef je meer uit? Dan draai je dus verlies.
Tevreden klanten zijn eerder geneigd om herhalingsaankopen te doen. Zorg dus dat je jouw klanten tevreden houdt. Het is de beste manier om jouw Customer Lifetime Value te vergroten. Hieronder vind je 3 tips:
Tip 1: Lever proactieve support
Bij een aankoop willen klanten graag perfect geholpen worden. Maar de klanttevredenheid wordt ook door de after service bepaald. De manier waarop je hen na het aankooptraject nog helpt dus.
Zorg daarom voor een fantastische service. Daarmee vergroot je de kans, dat jouw klanten blijven en herhalingsaankopen doen. Is jouw support proactief? En los je problemen op, voordat ze bij jouw klanten bekend zijn? Dan geef je het signaal af, dat je jouw klanten optimaal probeert te helpen.
Sommige problemen spelen bij meerdere klanten. Informeer jouw klanten actief over wat er speelt. Meldt één klant het probleem? Dan kun je de oplossing natuurlijk ook zo snel mogelijk bij de rest doorvoeren.
Tip 2: Sales stopt niet na de eerste aankoop
Is iemand klant geworden? Daarna gaat het salesproces natuurlijk gewoon door! Het is namelijk makkelijker en goedkoper om iets aan een bestaande klant te verdienen. Het werven van nieuwe klanten is een veel lastiger en kostbaarder proces.
Zorg dus dat het contact 'warm' blijft na de eerste aankoop. Verkopers doen er bijvoorbeeld verstandig aan om hun bestaande klanten met enige regelmaat te bellen. Deze contactmomenten zijn ontzettend waardevol. Ze laten zien dat er na de aankoop nog steeds interesse is.
Tijdens zo'n contactmoment peilen verkopers hoe tevreden een klant nog is. Het is een perfect moment om te achterhalen welke behoeften er nog spelen. Zo ontdek je misschien wel nieuwe kansen waar herhalingsaankopen uit voortkomen.
Tip 3: Relevante marketing na een aankoop
Ook marketing kan helpen bij het vergroten van de Customer Lifetime Value. Vergroot de CLV bijvoorbeeld door jouw klanten automatisch relevante content te sturen. Zoals tutorials, handleidingen, product updates en informatie over verwante onderwerpen en producten. Je helpt jouw klanten daarmee en je blijft top-of-mind.
Natuurlijk is het ook mogelijk om gerichte nieuwe aanbiedingen te doen. Zoals een training of een persoonlijke kortingsvoucher voor een herhalingsaankoop. Het belangrijkste is dat jouw marketinguitingen relevant zijn. Niet-relevante uitingen hebben namelijk een averechts effect op de klanttevredenheid. Dat wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen!
Met deze tips verhoog je jouw customer lifetime value. Zo bereik je dus sneller een hogere omzet. Gebruik je daarbij een allround en modern CRM-systeem? Automatiseer je allerlei taken? Formuleer je slimme KPI's en monitor je die op jouw dashbords? Dan trek je gegarandeerd ook nog makkelijker nieuwe klanten aan. En zo geef je dus echt een boost aan jouw sales!
Vergroot de Customer Lifetime Value met CRM
Bovenstaande tips voer je dus makkelijker uit met behulp van een geschikt CRM-systeem.
- Een CRM-systeem helpt jou met het uitvoeren van een proactieve en gepersonaliseerde klantenservice. Je hebt de perfecte tools in handen om jouw klanten tevreden te houden.
- Met een passend CRM-systeem heb je een overzicht van welke klanten je na het aankoopproces moet opvolgen. Superhandig voor als je de tevredenheid bij je huidige klanten wilt peilen.
- Daarnaast beschik je met een modern CRM-systeem over vergaande informatie over je klanten. Dit maakt bijvoorbeeld aangepaste marketingcampagnes mogelijk. Jouw CRM-systeem bevat bovendien een flink aantal handige marketingtools. Heb je daarnaast de behoefte om jouw CRM-systeem aan externe marketingsoftware te koppelen? Dan is dat ook mogelijk!
Wil je jouw CLV vergroten of verbeteren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Een allround en gebruiksvriendelijk CRM-systeem kan jouw oplossing zijn. Wil je ontdekken of dat zo is? Download dan onze CRM checklist. En maak een overzicht van jouw eisen, wensen en behoeften. Dit helpt jou om een geschikte CRM-oplossing te kiezen!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)