HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Top 5 populairste CRM-systemen bij Nederlandse bedrijven

Top 5 populairste CRM-systemen bij Nederlandse bedrijven
9:05
Top 5 populairste CRM-systemen bij Nederlandse bedrijven

Er zijn ontiegelijk veel CRM-systemen, waarmee je klantrelaties beheert. En waarmee je klantprocessen stroomlijnt en de klanttevredenheid verhoogt. De juiste CRM-software selecteren kan dan ook lastig zijn. Om je te helpen neem ik hieronder 5 CRM-systemen onder de loep. Die in Nederland het populairst zijn volgens ChatGPT
 

CRM-systeem 1: Salesforce

Wereldwijd is Salesforce een van de meest gebruikte CRM-systemen. De alles-in-1 cloud-software biedt je uitgebreide functionaliteiten voor:
 
  • Verkoop
  • Marketing
  • Klantenservice
Het is populair omdat er ontzettend veel mee mogelijk is. Bovendien zijn er uitgebreide integratiemogelijkheden. Je kunt de software dan ook goed op je specifieke bedrijfsprocessen afstemmen. Maar er zijn ook bedrijven die niets (meer) van Salesforce moeten hebben. Dit zijn veel genoemde redenen daarvoor:

  • Het configureren en onderhouden van Salesforce is best complex. Vooral als je organisatie geen eigen IT-afdeling heeft, die alles van het CRM-pakket afweet. Bovendien duurt het meestal wel even voordat de software geïmplementeerd is.

  • Er zijn gebruiksvriendelijkere CRM-systemen op de markt, die ook veel mogelijkheden bieden. Dit komt doordat er in Salesforce verschillende softwaretools zijn samengevoegd. Met allemaal een andere code. In de interface zie je dat terug. Hierdoor is de gebruikersadoptie vaak laag.

  • De kosten kunnen best oplopen. Bijvoorbeeld door maatwerk, aanvullende modules die nodig zijn, intensieve training en consultancy kosten. Vooral kleine en middelgrote ondernemingen haken hierdoor vaak af. 

  • Er zitten ontiegelijk veel functionaliteiten in de CRM-software. Maar voor veel bedrijven is Salesforce te uitgebreid. Deze functionaliteiten maken de software moeilijker dan nodig is. 

CRM-systeem 2: Zoho

Zoho is bij kleine en middelgrote bedrijven populair. Waarom? De interface is best gebruiksvriendelijk en de CRM-software is betaalbaar. De CRM-software biedt onder andere functies voor:

  • Leadbeheer
  • Verkoopautomatisering
  • Marketingactiviteiten
  • Rapportages
Het platform is best flexibel. Je kunt er dan ook allerlei klantprocessen mee stroomlijnen en automatiseren. Daarnaast zijn er meer dan 800 softwarekoppelingen om tools van derden te integreren. Waaronder bijvoorbeeld Google Drive, MailChimp en Microsoft Outlook. Maar er zijn ook redenen om niet voor Zoho te kiezen. Zo:
 
  • Zijn er in Zoho net zoals bij Salesforce verschillende codes samengevoegd. Dit merk je toch ook terug in de gebruiksvriendelijkheid van de software. Hoewel het CRM-pakket makkelijker is om mee te werken dan Salesforce. Bovendien is de kans dat er datalekken ontstaan groter als er codes zijn samengevoegd.

  • Zoho volgt de functies van andere CRM-pakketten. Het loopt dus nooit voorop met de nieuwste softwareontwikkelingen.

  • De automatiseringsfuncties kunnen niet op tegen de automatiseringstools van andere populaire CRM-systemen. Bijvoorbeeld van Salesforce, Microsoft Dynamics 365 en HubSpot. 

CRM-systeem 3: Microsoft Dynamics 365

Microsoft Dynamics 365 combineert CRM (Customer Relationship Management) en ERP (Enterprise Resource Planning) functionaliteiten. Met dit CRM-pakket stroomlijn je dan ook ontzettend veel soorten bedrijfsprocessen. 

Het CRM-systeem is flexibel en schaalbaar. Je selecteert de modules die bij je bedrijfsbehoeften aansluiten. Bijvoorbeeld voor marketing, verkoop en klantenservice. En past ze aan als je organisatie groeit of verandert. Je betaalt dan ook alleen voor de functionaliteiten die je afneemt.

Bovendien integreert de CRM-software naadloos met andere Microsoft-producten. Zoals Office 365, Teams en Azure. Vaak een belangrijke reden voor bedrijven om voor dit CRM-systeem te kiezen. Waarom dit CRM-pakket misschien niet bij je bedrijf past?

  • Een veelgehoorde reden is de complexiteit van de software. Ook bij Microsoft Dynamics 365 komt dit doordat verschillende tools aan elkaar geknoopt zijn. De gebruikersadoptie is hierdoor vaak laag. En het beheer kan uitdagend zijn. Vooral als je geen eigen IT'ers in huis hebt, die de software goed kennen. Daarnaast duurt het relatief lang om het CRM-systeem goed te implementeren. Wat het systeem duurder maakt.

Wil je jouw processen optimaliseren en je klantrelaties verbeteren? Dan biedt Microsoft Dynamics 365 je dus een robuuste oplossing. Maar misschien kan je bedrijf beter voor een gebruiksvriendelijker CRM-platform kiezen.

CRM-systeem 4: Pipedrive

Pipedrive is met de verkoper in gedachten ontworpen. Het zit dan ook boordevol tools om salesprofessionals op weg te helpen. Zoek je gebruiksvriendelijke CRM-software waarmee je jouw leads effectief beheert? Waarmee je snel de voortgang van je deals ziet? En waarmee je altijd een visueel inzicht in het verkooptraject hebt? Dan kan Pipedrive een goede keuze zijn.

Dit CRM-pakket bevat een krachtig deal- en pijplijnbeheer. Daarnaast automatiseer je er allerlei repetitieve processen mee. Bijvoorbeeld het verzenden van e-mails en het aanmaken van taken. Bovendien zijn er zo'n 500 apps beschikbaar voor software integraties. Maar ook Pipedrive heeft een aantal nadelen:

  • De software is vooral bedoeld voor bedrijven, die hun verkoopproces willen verbeteren. Want de CRM-software mist geavanceerde mogelijkheden voor marketingautomatisering. Ook bevat het geen goede tools voor klantenservice en klantretentie.  

  • De rapportage- en analysemogelijkheden van Pipedrive zijn eenvoudig. Heeft je bedrijf behoefte aan een diepgaand inzicht voor strategische beslissingen? Dan zijn de rapportages van Pipedrive waarschijnlijk te beperkt. Je kunt dan beter voor Salesforce, Microsoft Dynamics 365 of HubSpot gaan.

CRM-systeem 5: HubSpot

Als laatste ga ik op de mogelijkheden van HubSpot in. De alles-in-1 CRM-software waar wij een grote fan van zijn. Dankzij de modulaire opzet groeit de software makkelijk met je organisatie mee. En betaal je alleen voor de functies die je echt nodig hebt.

Het veelzijdige CRM-platform van HubSpot is wereldwijd bij veel bedrijven geliefd. Van kleine ondernemingen tot grote internationale holdings. Het bevat een uitgebreide set aan marketing, content, sales en klantenservice functies. Denk bijvoorbeeld aan:

Met al deze tools beheers je ieder aspect van de klantreis. Combineer je HubSpot daarnaast met softwarepakketten van derden? Zoals Salesforce, Slack, SAP, Microsoft Navision en Wordpress. Dan maak je er 1 centrale databron met een compleet klantbeeld van. De App Marketplace bevat meer dan 1.600 standaard softwarekoppelingen. Dus er zijn veel integratiemogelijkheden. Daarnaast zijn maatwerkkoppelingen vaak relatief makkelijk te realiseren.

Het CRM-pakket is mega-gebruiksvriendelijk. Waardoor de gebruikersacceptatie bij veel bedrijven hoog is. Dit komt doordat het vanaf de grond met 1 softwarecode is opgebouwd. Bijna iedereen leert er zo mee werken. En ook functioneel beheerders hebben er weinig werk aan. Gemiddeld is het binnen 2 tot 3 maanden up & running. Met alle toeters en bellen eraan. Tot 4x toe is HubSpot door Gartner als softwareleider in het Magic Quadrant benoemd.
 
Maar natuurlijk is ook HubSpot niet perfect:

  • Afhankelijk van wat je nodig hebt kunnen de licentiekosten best oplopen. Vooral de Enterprise-pakketten zijn prijzig. Gelukkig kunnen de meeste organisaties prima met de lagere licenties uit de voeten. Daarnaast kan de opslagcapaciteit voor contacten en data te beperkt zijn. Moet je de capaciteit uitbreiden? Dan lopen de kosten op.

  • HubSpot is flexibel en er is heel veel mee mogelijk. Ook op het gebied van CRM Customization. Maar heeft je organisatie erg specifieke maatwerkbehoeften? Dan bieden Salesforce en Microsoft Dynamics 365 je misschien betere opties. 
Zoek je een gebruiksvriendelijke alles-in-één oplossing om je klantrelaties te verbeteren? Dan is HubSpot misschien wel de beste oplossing. Er zijn flexibelere CRM-pakketten op de markt, maar die zijn ook complexer. Waardoor de gebruikersacceptatie meestal lager is. Tegelijkertijd biedt HubSpot je bedrijf wel een compleet pakket aan mogelijkheden. En groeit de software eenvoudig met je organisatie mee.



Wil je HubSpot diepgaander vergelijken met de 4 CRM-systemen hierboven? Lees dan deze artikelen:


 
 

Aanmelden per e-mail