HubSpot vs Zoho: welk CRM-pakket is beter voor je sales?
van Maarten de Wit op 13-3-25 15:38
HubSpot en Zoho: 2 van de populairste CRM-pakketten in de markt. Beide CRM-systemen helpen je bedrijf om te groeien, maar er zijn duidelijke verschillen. Waardoor het ene CRM-pakket waarschijnlijk beter bij je bedrijf past dan het andere.
Hieronder leg ik je de belangrijkste verschillen en overeenkomsten uit. Zodat je makkelijker de juiste keuze maakt.
De mogelijkheden van HubSpot
Wil je jouw (toekomstige) klanten zo goed mogelijk in een relatiebeheersysteem beheren? En heb je daarnaast behoefte aan een uniforme werkwijze voor marketing, sales en service? Dan biedt de schaalbare all-in-one CRM-software van HubSpot je ontzettend veel mogelijkheden. Of je nou een klein bedrijf (vanaf zo’n 15 medewerkers) of een grote onderneming hebt.
De software is ontworpen om alle contactpunten met je organisatie te volgen. Zodat je zoveel mogelijk inzicht in je leads krijgt. En snel actie neemt als dat nodig is! Met je rapportages heb je direct toegang tot allerlei belangrijke verkoopinzichten. Zodat je de beste data-gestuurde beslissingen neemt. Je beheert alle leadinformatie in de centrale CRM-database. Alle leadactiviteiten volg je realtime op je CRM-dashboards.
Vanwege de krachtige functies en het gebruiksgemak is de software wereldwijd ontzettend populair. Het bevat veel verschillende geavanceerde automatiseringstools en AI-tools. Bovendien zijn er veel integratiemogelijkheden, zodat je makkelijk 1 centrale databron voor je organisatie creëert. In de App Marketplace vind je wel meer dan 1.600 standaard softwarekoppelingen.
De functies van Zoho
Zoho is een flexibel CRM-pakket voor kleine tot middelgrote groeiende bedrijven. Bijvoorbeeld bedrijven, die aan hun 1e CRM-oplossing toe zijn. En organisaties die beperkte CRM-functionaliteiten nodig hebben.
Het zit boordevol (AI-aangedreven) mogelijkheden voor lead management en workflow automatisering. En er zijn verschillende apps om andere softwarepakketten mee te integreren.
Verschillen tussen Zoho en HubSpot
Beide softwarepakketten bevatten functies voor:
- Contentbeheer
- E-mail marketing
- Verkoopautomatisering
- Lead management (lead scoring, lead nurturing, sorteren, filteren, ...)
- Ticketing
- (AI-aangedreven) rapportages, analyses en prognoses
De CRM-functies klinken redelijk vergelijkbaar. Maar de tools van Hubspot zijn een stuk geavanceerder. Bovendien is de gebruikersinterface van HubSpot intuïtiever. De navigatie zit logischer in elkaar, waardoor de gebruikerservaring beter is.
Dit komt mede doordat Zoho uit verschillende modules is opgebouwd. Aan de achterkant zijn al deze add-ons aan elkaar geknoopt. Dit is ook het geval bij veel andere bekende softwarepakketten. Bijvoorbeeld Salesforce en Microsoft Dynamics. HubSpot is vanaf de grond met 1 codebasis opgebouwd. Hierdoor is de software voor zowel eindgebruikers als applicatiebeheerders makkelijker te gebruiken.
Zoho is in basis vooral geschikt voor relatiebeheer, chatten, e-mails, workflows en beperkte marketing (automation). Heb je meer functionaliteiten nodig? Dan moet je die apart afnemen. HubSpot biedt je een completere oplossing.
Daarnaast is de implementatie van Zoho lastiger. Dat zie je allemaal terug in de prijs. Waardoor Zoho toch beter bij je bedrijf kan passen. Beide pakketten kun je trouwens met beperkte functies gratis gebruiken. Maar de vraag is of je dat wilt. Voor de meeste CRM-gebruikers zijn de gratis mogelijkheden van beide pakketten ontoereikend.
Verkoopfuncties & AI
Laten we eens inzoomen op een paar functies waarmee je jouw verkoopproces stroomlijnt. En kijken wat daarbij de overeenkomsten en verschillen zijn.
In zowel Zoho als HubSpot volg je de volledige levenscyclus van je leads. Met gedetailleerde informatie over alle interacties. Beide softwarepakketten bevatten een (AI-aangedreven) lead scoring functie. Waarmee je jouw leads op basis van specifieke criteria filtert. Denk bijvoorbeeld aan de demografische kenmerken, het gedrag en de betrokkenheid. Zodat verkopers zich op de beste verkoopkansen kunnen richten.
Daarnaast automatiseer je in beide softwarepakketten allerlei repetitieve taken met workflows. Hiermee wijs je jouw leads bijvoorbeeld geautomatiseerd aan je verkopers toe. Werk je in bulk records bij. Verstuur je geautomatiseerde e-mails op basis van triggers (leadgedrag). Of creëer je geautomatiseerd taken en follow-up herinneringen. Zodat er minder handmatige handelingen zijn.
Ook bevatten Zoho en HubSpot allebei veel AI-functies. De AI-tools van Zoho zijn alleen beschikbaar bij de duurste licenties (Enterprise en Ultimate). Denk bijvoorbeeld aan het verrijken van je leadgegevens. Het analyseren van je verkoopresultaten. En het samenvatten van je e-mails. Met Zia (Zoho's AI-chatbot) voer je bepaalde taken bovendien sneller uit. Zoals het openen van contactlijsten en het aanmaken van nieuwe taken.
In HubSpot is er met een Starter-licentie al van alles met AI mogelijk. Breeze AI stuurt je volledige klantenplatform aan. De Copilot en de verschillende AI Agents nemen je allerlei werkzaamheden uit handen. Je AI-mogelijkheden zijn wel afhankelijk van de licenties die je afneemt.
Over het algemeen zijn je mogelijkheden in HubSpot uitgebreider. Zo bevat de Sales Hub allerlei AI Guided Selling-functies. In je sales workspace vind je daardoor AI-aangedreven aanbevelingen voor leadopvolging. Vervolgens helpt de CRM-software je om deze taken sneller uit te voeren. Je AI-assistent zet bijvoorbeeld je verkoop e-mails direct voor je klaar. Zodat je ze alleen nog hoeft te controleren en te versturen.
Daarnaast beschik je in HubSpot over handige herbruikbare e-mailsjablonen. Profiteer je van een offertetool met CPQ-functies (Configure Prices Quote), een afsprakentool en een ingebouwde telefooncentrale. En is de software uitermate geschikt voor Account Based Marketing (ABM). Voor als je organisatie zich op een kleine groep klanten met hoge orderwaardes richt.
Je automatiseert allerlei follow-up e-mails met HubSpot. Bijvoorbeeld tijdens lead nurturing campagnes. Je beschikt over dynamische sales sequences om je prospects mee te benaderen. En je profiteert van speciale sales playbooks. Een soort interactieve draaiboeken, waarmee je bijvoorbeeld standaard informatie logt en belangrijke salesinformatie deelt. Tenslotte heb je ook nog tools om je datakwaliteit geautomatiseerd te verbeteren.
Zo diep gaat Zoho niet. Zelfs met allerlei extra add-ons maak je het verkoopproces niet zo gestroomlijnd als in HubSpot. Voor veel vergelijkbare functies heb je het zwaarste Zoho-pakket nodig. Inclusief maatwerk en allerlei extra add-ons.
👉 TIP: In 2024 is HubSpot door G2 uitgeroepen tot #1 verkoopproduct voor kleine, middelgrote en grote (complexe) bedrijven. De software groeit dan ook makkelijk met je organisatie mee!
Verkopen met HubSpot
Heeft je organisatie meer dan 15 medewerkers? En zoek je een complete en gebruiksvriendelijke futureproof all-in-1 CRM-oplossing? Die geavanceerde tools voor marketing, sales én service met elkaar integreert? Dat je ook nog eens redelijk makkelijk implementeert en onderhoudt? En waarbij de gebruikersacceptatie hoog is? (een CRM-frustratie bij veel organisaties) Dan past HubSpot waarschijnlijk beter bij je organisatie dan Zoho.
Wil je HubSpot beter leren kennen?
➜ Lees meer van onze blogs.
➜ Download ons HubSpot productoverzicht met een uitleg van de meeste functies.
➜ Bestudeer ons HubSpot AI e-book met een beschrijving van meer dan 25 AI-tools.
➜ Bekijk onze HubSpot-video’s & case studies.
➜ Of plan gelijk een software demonstratie in onze agenda.
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (3)
- december 2024 (14)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)