HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

HubSpot vs Zoho: welk CRM-pakket is beter voor je sales?

HubSpot vs Zoho: welk CRM-pakket is beter voor je sales?
7:52

HubSpot vs Zoho welk CRM-pakket is beter voor je sales

HubSpot
en Zoho: 2 van de populairste CRM-pakketten in de markt. Beide CRM-systemen helpen je bedrijf om te groeien, maar er zijn duidelijke verschillen. Waardoor het ene CRM-pakket waarschijnlijk beter bij je bedrijf past dan het andere. 

Hieronder leg ik je de belangrijkste verschillen en overeenkomsten uit. Zodat je makkelijker de juiste keuze maakt.

De mogelijkheden van HubSpot

Wil je jouw (toekomstige) klanten zo goed mogelijk in een relatiebeheersysteem beheren? En heb je daarnaast behoefte aan een uniforme werkwijze voor marketing, sales en service? Dan biedt de schaalbare all-in-one CRM-software van HubSpot je ontzettend veel mogelijkheden. Of je nou een klein bedrijf (vanaf zo’n 15 medewerkers) of een grote onderneming hebt.

De software is ontworpen om alle contactpunten met je organisatie te volgen. Zodat je zoveel mogelijk inzicht in je leads krijgt. En snel actie neemt als dat nodig is! Met je rapportages heb je direct toegang tot allerlei belangrijke verkoopinzichten. Zodat je de beste data-gestuurde beslissingen neemt. Je beheert alle leadinformatie in de centrale CRM-database. Alle leadactiviteiten volg je realtime op je CRM-dashboards. 
 
Vanwege de krachtige functies en het gebruiksgemak is de software wereldwijd ontzettend populair. Het bevat veel verschillende geavanceerde automatiseringstools en AI-tools. Bovendien zijn er veel integratiemogelijkheden, zodat je makkelijk 1 centrale databron voor je organisatie creëert. In de App Marketplace vind je wel meer dan 1.600 standaard softwarekoppelingen. 

De functies van Zoho 

Zoho is een flexibel CRM-pakket voor kleine tot middelgrote groeiende bedrijven. Bijvoorbeeld bedrijven, die aan hun 1e CRM-oplossing toe zijn. En organisaties die beperkte CRM-functionaliteiten nodig hebben. 

Het zit boordevol (AI-aangedreven) mogelijkheden voor lead management en workflow automatisering. En er zijn verschillende apps om andere softwarepakketten mee te integreren.

Verschillen tussen Zoho en HubSpot

Beide softwarepakketten bevatten functies voor:

  • Contentbeheer
  • E-mail marketing
  • Verkoopautomatisering 
  • Lead management (lead scoring, lead nurturing, sorteren, filteren, ...)
  • Ticketing
  • (AI-aangedreven) rapportages, analyses en prognoses

De CRM-functies klinken redelijk vergelijkbaar. Maar de tools van Hubspot zijn een stuk geavanceerder. Bovendien is de gebruikersinterface van HubSpot intuïtiever. De navigatie zit logischer in elkaar, waardoor de gebruikerservaring beter is.

Dit komt mede doordat Zoho uit verschillende modules is opgebouwd. Aan de achterkant zijn al deze add-ons aan elkaar geknoopt. Dit is ook het geval bij veel andere bekende softwarepakketten. Bijvoorbeeld Salesforce en Microsoft Dynamics. HubSpot is vanaf de grond met 1 codebasis opgebouwd. Hierdoor is de software voor zowel eindgebruikers als applicatiebeheerders makkelijker te gebruiken. 

Zoho is in basis vooral geschikt voor relatiebeheer, chatten, e-mails, workflows en beperkte marketing (automation). Heb je meer functionaliteiten nodig? Dan moet je die apart afnemen. HubSpot biedt je een completere oplossing.

Daarnaast is de implementatie van Zoho lastiger. Dat zie je allemaal terug in de prijs. Waardoor Zoho toch beter bij je bedrijf kan passen. Beide pakketten kun je trouwens met beperkte functies gratis gebruiken. Maar de vraag is of je dat wilt. Voor de meeste CRM-gebruikers zijn de gratis mogelijkheden van beide pakketten ontoereikend.

Verkoopfuncties & AI

Sales Workspace in HubSpot

Laten we eens inzoomen op een paar functies waarmee je jouw verkoopproces stroomlijnt. En kijken wat daarbij de overeenkomsten en verschillen zijn.

In zowel Zoho als HubSpot volg je de volledige levenscyclus van je leads. Met gedetailleerde informatie over alle interacties. Beide softwarepakketten bevatten een (AI-aangedreven) lead scoring functie. Waarmee je jouw leads op basis van specifieke criteria filtert. Denk bijvoorbeeld aan de demografische kenmerken, het gedrag en de betrokkenheid. Zodat verkopers zich op de beste verkoopkansen kunnen richten. 

Daarnaast automatiseer je in beide softwarepakketten allerlei repetitieve taken met workflows. Hiermee wijs je jouw leads bijvoorbeeld geautomatiseerd aan je verkopers toe. Werk je in bulk records bij. Verstuur je geautomatiseerde e-mails op basis van triggers (leadgedrag). Of creëer je geautomatiseerd taken en follow-up herinneringen. Zodat er minder handmatige handelingen zijn. 

Ook bevatten Zoho en HubSpot allebei veel AI-functies. De AI-tools van Zoho zijn alleen beschikbaar bij de duurste licenties (Enterprise en Ultimate). Denk bijvoorbeeld aan het verrijken van je leadgegevens. Het analyseren van je verkoopresultaten. En het samenvatten van je e-mails. Met Zia (Zoho's AI-chatbot) voer je bepaalde taken bovendien sneller uit. Zoals het openen van contactlijsten en het aanmaken van nieuwe taken.

In HubSpot is er met een Starter-licentie al van alles met AI mogelijk. Breeze AI stuurt je volledige klantenplatform aan. De Copilot en de verschillende AI Agents nemen je allerlei werkzaamheden uit handen. Je AI-mogelijkheden zijn wel afhankelijk van de licenties die je afneemt. 

Prospecting Agent in HubSpot

Over het algemeen zijn je mogelijkheden in HubSpot uitgebreider. Zo bevat de Sales Hub allerlei AI Guided Selling-functies. In je sales workspace vind je daardoor AI-aangedreven aanbevelingen voor leadopvolging. Vervolgens helpt de CRM-software je om deze taken sneller uit te voeren. Je AI-assistent zet bijvoorbeeld je verkoop e-mails direct voor je klaar. Zodat je ze alleen nog hoeft te controleren en te versturen. 

Daarnaast beschik je in HubSpot over handige herbruikbare e-mailsjablonen. Profiteer je van een offertetool met CPQ-functies (Configure Prices Quote), een afsprakentool en een ingebouwde telefooncentrale. En is de software uitermate geschikt voor Account Based Marketing (ABM). Voor als je organisatie zich op een kleine groep klanten met hoge orderwaardes richt.

Je automatiseert allerlei follow-up e-mails met HubSpot. Bijvoorbeeld tijdens lead nurturing campagnes. Je beschikt over dynamische sales sequences om je prospects mee te benaderen. En je profiteert van speciale sales playbooks. Een soort interactieve draaiboeken, waarmee je bijvoorbeeld standaard informatie logt en belangrijke salesinformatie deelt. Tenslotte heb je ook nog tools om je datakwaliteit geautomatiseerd te verbeteren.

Zo diep gaat Zoho niet. Zelfs met allerlei extra add-ons maak je het verkoopproces niet zo gestroomlijnd als in HubSpot. Voor veel vergelijkbare functies heb je het zwaarste Zoho-pakket nodig. Inclusief maatwerk en allerlei extra add-ons. 

👉 TIP: In 2024 is HubSpot door G2 uitgeroepen tot #1 verkoopproduct voor kleine, middelgrote en grote (complexe) bedrijven. De software groeit dan ook makkelijk met je organisatie mee!

Verkopen met HubSpot

Heeft je organisatie meer dan 15 medewerkers? En zoek je een complete en gebruiksvriendelijke futureproof all-in-1 CRM-oplossing? Die geavanceerde tools voor marketing, sales én service met elkaar integreert? Dat je ook nog eens redelijk makkelijk implementeert en onderhoudt? En waarbij de gebruikersacceptatie hoog is? (een CRM-frustratie bij veel organisaties) Dan past HubSpot waarschijnlijk beter bij je organisatie dan Zoho.

Wil je HubSpot beter leren kennen? 

➜ Lees meer van onze blogs.
➜ Download ons HubSpot productoverzicht met een uitleg van de meeste functies. 
➜ Bestudeer ons HubSpot AI e-book met een beschrijving van meer dan 25 AI-tools.
➜ Bekijk onze HubSpot-video’s & case studies.
➜ Of plan gelijk een software demonstratie in onze agenda.

 

Aanmelden per e-mail