Deel artikel
Verkopers worden blij van de overstap van Salesforce naar HubSpot
door Maarten de Wit op 2-4-24 9:15
Raak je als verkoper veel tijd aan administratieve rompslomp kwijt? Doordat je geen prettige verkoopsoftware gebruikt? En besteed je veel te weinig tijd aan wat je echt leuk vindt, namelijk verkopen?
Misschien is de verkoper-vriendelijke CRM-software van HubSpot dan wat voor jou. Want:
- Je besteedt er zoveel mogelijk taken aan uit.
- Het is krachtige verkoopsoftware waar je snel mee leert werken.
- Je wordt er veel productiever door en behaalt dus eerder je targets.
En zo ondersteunt de HubSpot Sales Hub ieder verkoopteam dat wil groeien.
Gebruikt jouw organisatie de complexe Salesforce Sales Cloud? Wat betekent het dan als je jouw data naar de HubSpot Sales Hub verplaatst? Hieronder leg ik je dat uit.
HubSpot Sales Hub vs Salesforce Sales Cloud
De krachtige HubSpot Sales Hub
HubSpot is een mega-gebruiksvriendelijk en intuïtief all-in-one CRM-platform. Waarmee je al je leads, prospects en klanten van A tot Z beheert. Het CRM-platform bestaat uit een CRM-database én verschillende hubs, namelijk:
De afzonderlijke hubs zijn krachtige losse software modules bovenop je CRM-database. Maar de echte magie ontstaat pas als je de hubs met elkaar combineert. En je jouw CRM-database, contentbeheer, marketing, verkoop en klantenservice verbindt.
Wil je het aantal functies en tools verder uitbreiden? Dan is dit meestal vrij makkelijk te regelen. In de App Marketplace van HubSpot vind je namelijk meer dan 1.500 standaard softwarekoppelingen. De meer complexe koppelingen verbind je met maatwerk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ERP-systeem of boekhoudprogramma.
De HubSpot Sales Hub is speciaal ontworpen voor verkoopautomatisering. Het bevat alle tools om je (toekomstige) klanten slim te managen. Om je productiviteit te vergroten en om je omzetgroei te versnellen.
De uitgebreide Salesforce Sales Cloud
Ook Salesforce is een all-in-one CRM-systeem. Het bevat dan ook een compleet pakket met marketing, verkoop en service tools. Om jouw organisatie, klanten en leveranciers dichter bij elkaar te brengen.
Zo vind je in de Salesforce Sales Cloud bijvoorbeeld uitgebreide tools voor:
- Verkoopautomatisering
- Rapportages
- Dealbeheer
Met alle verkooptools verbind je data en mensen slim met elkaar. Zodat je verkoopteam meer ‘verkooptijd’ overhoudt, productiever is en meer winst behaalt. En eerlijk is eerlijk: de mogelijkheden in Salesforce zijn superuitgebreid. Je hebt in Salesforce meer mogelijkheden dan in HubSpot. Maar dan wel met de nodige 'add-ons'.
Wil je de mogelijkheden van Salesforce verder uitbreiden? Dan vind je veel standaard softwarekoppelingen in de App Marketplace van Salesforce.
Waarom dan toch overstappen van Salesforce naar HubSpot?
Er zijn verschillende redenen waarom verkopers toch blij worden van de overstap. Dit zijn de belangrijkste 3 redenen:
Reden 1: Overnames & Interface
Salesforce is gegroeid door allerlei overnames. De overname van Pardot is hier een mooi voorbeeld van. Het software-platform is hierdoor eigenlijk een soort mix van verschillende softwarepakketten.
En dat zie je terug in de interface. Die is namelijk veel minder gebruiksvriendelijk dan in HubSpot. In Salesforce werken de tools steeds anders. En de software ziet er niet overal hetzelfde uit. Dat maakt de software complex en moeilijk om mee te leren werken.
HubSpot is daarentegen compleet zelf gebouwd. De interface is overal hetzelfde. En alle tools praten moeiteloos met elkaar. Bijvoorbeeld je:
Reden 2: Rapportages & Add-ons
Salesforce Sales Cloud bevat onwijs veel uitgebreide rapportagemogelijkheden. Hiermee maak je de verkooppijplijn en de productiviteit van het verkoopteam mooi inzichtelijk.
Deze rapportages helpen je verkopers bijvoorbeeld om toekomstige inkomsten te voorspellen. Maar voor de meeste geavanceerde verkooprapportages- en prognoses heb je wel een losse 'add-on' nodig.
Bij HubSpot heb je meteen een compleet overzicht in de verkoopstatistieken. Dus je hebt géén gedoe met losse 'add-ons'.
De kant-en-klare rapportages van HubSpot zijn krachtig én makkelijk te gebruiken. Je krijgt een diepgaand inzicht in je verkooppijplijnen. Voorspelt je verkoopcijfers snel en eenvoudig. En legt belangrijke knelpunten bloot om je verkoopteam te helpen groeien.
Met de Custom Report Builder bouw je trouwens ook eenvoudig je eigen rapportages.
Reden 3: Productiviteit
Wanneer moet je als verkoper contact opnemen met een lead of prospect? In Salesforce krijg je een seintje wanneer het tijd is om een e-mail te versturen. Wanneer je het beste even kunt bellen. Of juist even moet wachten met contact op te nemen. Door 'add-ons' te verbinden breid je jouw mogelijkheden uit.
HubSpot pakt dat net even anders aan. In de HubSpot Sales Hub maak je gelijk al nauwkeurige verkoopprognoses.
Je beheert je verkooppijplijn efficiënt met allerlei rapportages en statistieken. En geeft eenvoudig prioriteit aan je belangrijkste deals. Je volgt en monitort je (toekomstige) klanten bij alle stapjes in de verkoopcyclus. En past je rapportages naar wens aan als dat nodig is. Zónder dat je functies moet toevoegen.
In deze blogs lees je hier meer over:
➜ Wat kun je met de vernieuwde HubSpot Sales Hub met meer AI functies?
➜ 5 Voordelen van lead management met lead objecten in je CRM-software.
➜ Wat meet je op jouw HubSpot Sales Dashboard?
➜ Welke grafieken en tabellen gebruik je voor je rapportages in HubSpot?
➜ Buyer journey & customer journey: welke tools van HubSpot zet je in?
➜ Wat zijn de plus- en minpunten van HubSpot?
Een vergelijking van de belangrijkste functies van HubSpot & Salesforce
HubSpot Sales Hub | Salesforce Sales Cloud | |
Beheer van klanten en verkoopkansen | ✅ | ✅ |
E-mail integratie | ✅ | ✅ |
Automatisering met workflows (inclusief de integratie van goedkeuringsprocessen) | ✅ | ✅ |
Pijplijnbeheer | ✅ | ✅ |
Prognoses & rapportages | ✅ | ✅ |
Playbooks | ✅ | ❌ |
Paginadelen aanpassen | ❌ | ✅ |
Contracten | ❌ | ✅ |
Prospectie werkruimte voor het managen van je salestaken en het snel opstellen van verkoop e-mails met een AI-aangedreven contentcreator. | ✅ | ❌ |
De volgende functies zitten standaard in HubSpot. Als je ze aan Salesforce wilt toevoegen heb je een speciale 'add-on' nodig:
- Omzetrapportages en -prognoses.
- Een basis CPQ-tool.
- Chatbots.
- Voorspellende leadscores.
- Conversie Intelligentie (telefoontranscripties & machine learning).
- Synchronisatie van je takenkalender (van bijvoorbeeld Outlook of Gmail).
- Telefoonnummer (dat je CRM-leverancier je verstrekt).
Wat levert de overstap je dus concreet op?
HubSpot is een makkelijkere en gebruiksvriendelijkere basis om je belangrijkste klantprocessen op elkaar af te stemmen. En om de samenwerking van marketing, sales en service te optimaliseren.
Zónder dat je eerst allerlei koppelingen moet maken om de data inzichtelijk te krijgen. Waardoor de implementatiekosten natuurlijk ook nog eens flink kunnen oplopen!
Je hebt meer tools om je verkooppijplijn op 1 centrale plaats te beheren. Je ziet de volledige levenscyclus van je klanten. Van lead tot afsluiten en zelfs daarna. En stemt je processen hier eenvoudig op af. Dankzij de modulaire opbouw groeit HubSpot ook nog eens moeiteloos met jouw organisatie mee.
Je kunt zelfs met gratis tools starten. Zoals je contacten beheren, live chatten, vergaderingen plannen en je dealpijplijn bijhouden. En je software later met betaalde functies uitbreiden. Of betaalde en gratis licenties naast elkaar gebruiken. Net wat jouw organisatie en medewerkers nodig hebben.
Medewerkers snappen de CRM-software en werken er graag mee. Hierdoor is de gebruikersadoptie veel groter dan bij het ingewikkelde Salesforce. Tsja… en daardoor sluiten je teams ook meer deals. 👏
In deze casestudy ontdek je hoe de datamigratie bij onze klant Strict is verlopen. En hoe blij dit bedrijf met de overstap van Salesforce naar HubSpot is.
Volgens het jaarlijkse ROI-rapport van HubSpot:
- Sluiten klanten van de HubSpot Sales Hub na 1 jaar gemiddeld 36% meer deals.
- Stijgt het dealbedrag bij HubSpot Sales Hub klanten na 1 jaar met gemiddeld 18%.
- Is de HubSpot Sales Hub gemiddeld binnen 35 dagen up & running.
Overtuigd? Als ervaren Diamond HubSpot Partner hebben wij al meerdere organisaties met de overstap geholpen. Ben je benieuwd wat de overstap van Salesforce naar HubSpot voor jouw organisatie betekent? Vraag dan een vrijblijvend persoonlijk gesprek bij ons aan.
Wil je de CRM-software van HubSpot liever eerst zien? Zonder gelijk in gesprek te gaan? Bekijk dan onze uitgebreide CRM-demovideo hieronder.
Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken
Waarom je bedrijf goed data management nodig heeft om te overleven
7 Redenen waarom productiebedrijven voor HubSpot Smart CRM kiezen
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)