Wanneer heeft je bedrijf een CRM-systeem nodig? Los knelpunten op
van Martijn Rijnders op 18-3-25 8:46
Elke klant is belangrijk voor je bedrijf. Maar hoe houd je alle klantinformatie goed bij? Zodat je de gegevens makkelijk terugvindt en gebruikt. Een CRM-systeem is hierop het antwoord.
In dit blog leg ik je uit wat een CRM-systeem precies is. En welke organisatorische knelpunten je bedrijf met CRM-software oplost.
Wat is een CRM-systeem?
CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM-systeem is software waarmee je informatie over klanten verzamelt, beheert en analyseert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Contactgegevens. Zoals e-mailadressen, telefoonnummers en adressen.
- De aankoopgeschiedenis: wat klanten eerder bij je bedrijf gekocht hebben.
- Gespreksnotities van interacties. Bijvoorbeeld na een telefoongesprek of werkbezoek.
- Correspondentie. Zoals verstuurde en ontvangen e-mails en chatgesprekken.
Met een CRM-systeem heb je alle klantgegevens op één centrale plek. Iedereen in je team kan deze informatie bekijken en gebruiken. Zo weet je altijd wie je klanten zijn. Wat ze nodig hebben. En hoe je ze het beste kunt helpen.
Daarnaast stroomlijn je er allerlei soorten klantprocessen mee. Het helpt je dan ook om de relaties met je klanten te verbeteren. En om je bedrijf efficiënter te maken.
Wanneer heeft je bedrijf een CRM-systeem nodig?
Je klantenbestand groeit. Hierdoor wordt het bijhouden van alle klantgegevens en communicatie steeds ingewikkelder. Wil je gegevens terugvinden? Dan moet je eerst allerlei spreadsheets of opgeslagen mappen doorspitten. Dat kost je ontzettend veel tijd.
Daarnaast worden je verkoop- en marketingprocessen steeds uitgebreider. Zo zijn er steeds meer leads om op te volgen. En is het lastig om meerdere marketingcampagnes tegelijkertijd te managen.
Je klantgegevens zijn versnipperd over verschillende systemen. Daardoor voeren medewerkers regelmatig handmatig dezelfde gegevens in.
Je klantgegevens met geautomatiseerde processen in 1 databron centraliseren kan je organisatie veel tijd besparen.
Communicatie knelpunten
Je marketingteam, verkoopafdeling en klantenservice hebben moeite om effectief samen te werken. Er heerst een eilandjescultuur binnen je organisatie.
Daarnaast moeten je klanten regelmatig dezelfde informatie ontvangen. Steeds soortgelijke e-mails versturen slurpt je tijd op.
Lage klanttevredenheid
Je kunt niet goed op de individuele behoeften en verwachtingen van klanten inspelen. Bijvoorbeeld met gepersonaliseerde communicatie en aanbiedingen op basis van interesses en gedrag.
Slecht verkoopmanagement
Je hebt geen overzicht van de fasen van je verkoopproces. De verkoopcyclus van je producten en/of diensten is te lang.
Je leads en deals volgen kun je niet. Je hebt geen idee op welke moment je ze het beste kunt opvolgen. Welke verkooptaken de hoogste prioriteit hebben. Op welke deals je je moet focussen. En waar je kansen mist.
Verslechterende concurrentiepositie
Je hebt moeite om met alle (digitale) trends en ontwikkelingen mee te gaan. Je bedrijf rent achter veel snellere concurrenten aan. Bijvoorbeeld met nieuwe producten of product aanpassingen. Ook is het lastig om nieuwe markten en verkoopkansen te identificeren. Bijvoorbeeld voor up- en cross-selling.
De bovenstaande knelpunten effectief oplossen?
CRM-software zoals HubSpot helpt je bedrijf om professioneel en georganiseerd te werken. Zelfs als je onderneming nog maar klein is.
HubSpot ondersteunt je verkoopteam bijvoorbeeld met het managen van leads, pijplijnen en deals. Er is altijd inzichtelijk welke stappen nodig zijn om een verkoop af te ronden. Marketingafdelingen zetten juist makkelijker gerichte marketingcampagnes op. Waarvan ze de resultaten in de software volgen. Klantenservice medewerkers reageren sneller op vragen en lossen klachten makkelijker op.
Je hebt altijd een compleet overzicht van je klanten. Je ziet razendsnel wie ze zijn en wat ze nodig hebben. Je ontdekt trends en patronen in klantgedrag. En speelt daar met weloverwogen data-gedreven beslissingen en automatisering makkelijk op in.
Ben je benieuwd hoe je het juiste CRM-systeem voor jouw bedrijf kiest? We leggen het je stap voor stap uit in ons CRM Handboek.
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (3)
- december 2024 (14)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)