HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wanneer heeft je bedrijf een CRM-systeem nodig? Los knelpunten op

Wanneer heeft je bedrijf een CRM-systeem nodig? Los knelpunten op
5:26

Wanneer heeft je bedrijf een CRM-systeem nodig Los knelpunten op

Elke klant is belangrijk voor je bedrijf. Maar hoe houd je alle klantinformatie goed bij? Zodat je de gegevens makkelijk terugvindt en gebruikt. Een CRM-systeem is hierop het antwoord.

In dit blog leg ik je uit wat een CRM-systeem precies is. En welke organisatorische knelpunten je bedrijf met CRM-software oplost.

Wat is een CRM-systeem?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Een CRM-systeem is software waarmee je informatie over klanten verzamelt, beheert en analyseert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Contactgegevens. Zoals e-mailadressen, telefoonnummers en adressen.
  • De aankoopgeschiedenis: wat klanten eerder bij je bedrijf gekocht hebben.
  • Gespreksnotities van interacties. Bijvoorbeeld na een telefoongesprek of werkbezoek.
  • Correspondentie. Zoals verstuurde en ontvangen e-mails en chatgesprekken.

Met een CRM-systeem heb je alle klantgegevens op één centrale plek. Iedereen in je team kan deze informatie bekijken en gebruiken. Zo weet je altijd wie je klanten zijn. Wat ze nodig hebben. En hoe je ze het beste kunt helpen.

Daarnaast stroomlijn je er allerlei soorten klantprocessen mee. Het helpt je dan ook om de relaties met je klanten te verbeteren. En om je bedrijf efficiënter te maken.

Wanneer heeft je bedrijf een CRM-systeem nodig?

CRM-software helpt je bedrijf om slimmer, sneller en efficiënter te werken. Terwijl je jouw klanten beter en persoonlijker bedient. Daarnaast is een CRM-systeem ontzettend belangrijk voor de bescherming van je kostbare klantgegevens. Wil je groeien met je bedrijf? En merk je dat je tegen de onderstaande problemen aanloopt. Dan is het tijd om een CRM-systeem te overwegen.

Gebrek aan overzicht
Je klantenbestand groeit. Hierdoor wordt het bijhouden van alle klantgegevens en communicatie steeds ingewikkelder. Wil je gegevens terugvinden? Dan moet je eerst allerlei spreadsheets of opgeslagen mappen doorspitten. Dat kost je ontzettend veel tijd.

Daarnaast worden je verkoop- en marketingprocessen steeds uitgebreider. Zo zijn er steeds meer leads om op te volgen. En is het lastig om meerdere marketingcampagnes tegelijkertijd te managen.
 
Versnipperde gegevens
Je klantgegevens zijn versnipperd over verschillende systemen. Daardoor voeren medewerkers regelmatig handmatig dezelfde gegevens in.
 
Tegelijkertijd kost het maken van rapportages je veel tijd. Hiervoor moet je namelijk gegevens van verschillende systemen exporteren. Waarna je ze handmatig in spreadsheets verwerkt.

Je klantgegevens met geautomatiseerde processen in 1 databron centraliseren kan je organisatie veel tijd besparen. 

Communicatie knelpunten
Je marketingteam, verkoopafdeling en klantenservice hebben moeite om effectief samen te werken. Er heerst een eilandjescultuur binnen je organisatie.
 
Klanten nemen via verschillende kanalen contact met je organisatie op. Bijvoorbeeld via e-mail, telefoon en sociale media. Je bedient ze vanuit verschillende systemen.

Daarnaast moeten je klanten regelmatig dezelfde informatie ontvangen. Steeds soortgelijke e-mails versturen slurpt je tijd op. 
 
Medewerkers reageren inconsistent naar klanten toe. Maken veel te veel fouten. En gooien werk over de schutting, omdat niemand zich verantwoordelijk voelt.

Lage klanttevredenheid
Je kunt niet goed op de individuele behoeften en verwachtingen van klanten inspelen. Bijvoorbeeld met gepersonaliseerde communicatie en aanbiedingen op basis van interesses en gedrag.
 
Daarnaast is je organisatie erg traag met reageren. Er stromen daardoor best wat klachten binnen. Regelmatig ontvang je negatieve reviews op Internet. En je klanten stappen snel over naar concurrenten. 

Slecht verkoopmanagement
Je hebt geen overzicht van de fasen van je verkoopproces. De verkoopcyclus van je producten en/of diensten is te lang.

Je leads en deals volgen kun je niet. Je hebt geen idee op welke moment je ze het beste kunt opvolgen. Welke verkooptaken de hoogste prioriteit hebben. Op welke deals je je moet focussen. En waar je kansen mist.

Verslechterende concurrentiepositie
Je hebt moeite om met alle (digitale) trends en ontwikkelingen mee te gaan. Je bedrijf rent achter veel snellere concurrenten aan. Bijvoorbeeld met nieuwe producten of product aanpassingen. Ook is het lastig om nieuwe markten en verkoopkansen te identificeren. Bijvoorbeeld voor up- en cross-selling.
 

De bovenstaande knelpunten effectief oplossen?

CRM-software zoals HubSpot helpt je bedrijf om professioneel en georganiseerd te werken. Zelfs als je onderneming nog maar klein is.

HubSpot ondersteunt je verkoopteam bijvoorbeeld met het managen van leads, pijplijnen en deals. Er is altijd inzichtelijk welke stappen nodig zijn om een verkoop af te ronden. Marketingafdelingen zetten juist makkelijker gerichte marketingcampagnes op. Waarvan ze de resultaten in de software volgen. Klantenservice medewerkers reageren sneller op vragen en lossen klachten makkelijker op.

Je hebt altijd een compleet overzicht van je klanten. Je ziet razendsnel wie ze zijn en wat ze nodig hebben. Je ontdekt trends en patronen in klantgedrag. En speelt daar met weloverwogen data-gedreven beslissingen en automatisering makkelijk op in.

Ben je benieuwd hoe je het juiste CRM-systeem voor jouw bedrijf kiest? We leggen het je stap voor stap uit in ons CRM Handboek. 



Aanmelden per e-mail