Deel artikel
HubSpot CMS vs Wordpress: welke websitetool kies je?
door Floris van Muijen op 23-8-24 9:34
Stel: je wilt een nieuwe bedrijfswebsite bouwen, waarbij je de beste gebruikerservaring levert. Welk Content Management Systeem (CMS) kies je dan?
Grote kans dat je oog op WordPress valt. Het populairste open source CMS dat er is. En ‘gratis’ natuurlijk. Maar ben je al een HubSpot-gebruiker? En wil je een data-gedreven verlenging van je CRM-platform? Dan is het onderhoudsvriendelijke CMS van HubSpot misschien een betere optie.
Hieronder leg ik je de verschillen en overeenkomsten van de beide websitetools uit. Zodat je makkelijker het beste CMS voor jouw bedrijfswebsite selecteert.
Wat is een CMS?
Een CMS is een systeem, waarmee je een website bouwt en beheert. Bijvoorbeeld met een handige drag&drop editor (slepen en neerzetten). HubSpot CMS, Wordpress, Drupal en Joomla zijn voorbeelden van populaire CMS. De afkorting CMS staat hierbij voor Content Management Systeem.
2 Populaire CMS: WordPress vs HubSpot
HubSpot is een all-in-one cloudgebaseerd klantenplatform met hubs voor marketing, content, verkoop en service. Gebouwd om bedrijven te laten groeien.
Het CMS van HubSpot is een onderdeel van de Content Hub. Hierin combineert HubSpot websitecreatie met de kracht van het CRM-platform. Zodat je eenvoudig op de gehele customer journey van je (toekomstige) websitebezoekers inspeelt. Marketing- en verkoopinspanningen op elkaar afstemt. En van de gehele ‘customer experience’ gedetailleerde rapportages voor je strategische besluitvorming hebt.
Wordpress is een populaire open source websitetool. Het is géén onderdeel van een klantenplatform, zoals het CMS van HubSpot. De broncode is op PHP en MySQL gebaseerd.
Gepersonaliseerde website content tijdens de customer journey
HubSpot-websites zijn zowel krachtig voor ontwikkelaars als fijn voor marketeers. Met honderden sjablonen en thema’s zet je eenvoudig een professionele data-gedreven website in elkaar. Of je nou iets van websitecodes zoals HTML afweet of niet. Maar website developers kunnen er wel zelfgeschreven codes aan toevoegen als dat nodig is.
Daarnaast brengt HubSpot je content en marketing met CRM-personalisatie samen. Zonder dat je daarvoor extra plug-ins of abonnementen nodig hebt.
WordPress is begonnen als blogtool. Tegenwoordig gebruik je de software om complete websites te bouwen. Inclusief aantrekkelijke landingspagina’s, blogs en meer. Het heeft een overzichtelijke drag-and-drop editor. Met duizenden gratis en betaalde thema’s waar je uit kunt kiezen.
Maar je content in Wordpress personaliseren is lastiger dan met HubSpot CMS. Wordpress heeft namelijk geen ingebouwde personalisatietools. De software is ook niet automatisch aan klant- en/ of gebruikersgegevens gekoppeld. Wil je jouw website voor effectieve leadgeneratie inzetten? Dan heb je dat wel nodig.
Je kunt je Wordpress-website met een plug-in aan HubSpot koppelen. Zodat je van de dynamische content embedding tool van de Content Hub profiteert. Maar het CMS van HubSpot is ook een onderdeel van diezelfde hub. De vraag is of je jouw Wordpress-website dan niet beter naar HubSpot CMS kunt overzetten.
👉 TIP: Binnen 6 maanden tijd hebben klanten met de Content Hub gemiddeld 99% meer inkomende leads, volgens HubSpot.
Je website beheren: Wordpress vs HubSpot CMS
Wordpress is een superflexibel CMS. Het is voor allerlei soorten websites geschikt. Van groot tot klein. Er zijn ontzettend veel tools om je websitecontent mee te beheren. Met speciale plug-ins breid je jouw mogelijkheden uit.
Een aantal geavanceerde contentmanagementtools ontbreken in Wordpress, die HubSpot CMS wel heeft. Bijvoorbeeld content staging, lidmaatschappen en URL-toewijzingen. Heb je deze functies toch nodig? Dan moet je daar dus speciale plug-ins voor installeren (wat je systeem onzekerder kan maken).
Om je Wordpress-website te gebruiken heb je bovendien een webhostingprovider nodig. Sitehosting, beveiliging en onderhoud van je website zijn niet automatisch inbegrepen. Daarvoor ben je waarschijnlijk afhankelijk van je website developer.
Ook het CMS van HubSpot is voor zowel grote als kleine websites geschikt. Maar je bent veel minder afhankelijk van een website developer. Bovendien bevat de software extra tools, zoals cloudhosting, AVG-functionaliteiten en toegangsbeperkingen.
In de App Marketplace vind je meer dan 1.500 beschikbare koppelingen voor je HubSpot-platform. Bijvoorbeeld om webshop-software aan je website te koppelen. Bovendien werkt HubSpot continu aan je websitebeveiliging en websitebetrouwbaarheid. Je krijgt eigenlijk alles wat er voor bedrijfsgroei nodig is.
Websiteoptimalisatie bij Wordpress & HubSpot
De content van je Wordpress-website pas je eenvoudig aan. Wil je daarnaast weten wat je websitecontent je oplevert? En welke informatie je websitebezoekers het interessantst vinden? Dan heb je aanvullende plug-ins en abonnementen voor rapportages en andere tools nodig.
HubSpot bevat daarentegen al veel tools en rapportages voor contentoptimalisatie. Bijvoorbeeld:
- Een handige (AI-aangedreven) SEO-tool voor zoekmachine optimalisatie van je content. Waarmee je ook makkelijk topic clusters opzet en monitort.
- A/B-testen om websitecontent met elkaar te vergelijken. Bijvoorbeeld verschillende kleuren, CTA’s, afbeeldingen en teksten op je landingspagina’s.
- Gedetailleerde rapportages om je websiteverkeer te analyseren en je marketing-ROI te monitoren.
Artificial Intelligence bij Wordpress & HubSpot
Ook hierbij is er een duidelijk verschil. Wordpress heeft namelijk geen native Artificial Intelligence (AI) mogelijkheden en HubSpot CMS wel. Voor AI moeten Wordpress-gebruikers dan ook plug-ins toevoegen en/ of aanschaffen.
De verschillende AI-tools van HubSpot's Content Hub helpen je bijvoorbeeld met:
- Blogonderwerpen te vinden.
- Stukken tekst te (her)schrijven.
- Pakkende meta-beschrijvingen te creëren.
- Afbeeldingen te genereren.
- Websitecontent geautomatiseerd te vertalen.
De AI-tools helpen je zelfs met het fabriceren van complete blogs, podcasts, bedrijfsvideo’s en landingspagina’s. Waarbij je zelf alleen nog even de puntjes op de i hoeft te zetten.
👉 TIP: In dit blog ontdek je alle AI-mogelijkheden van de Content Hub: Vergroot je merkbeleving met de nieuwe Content Hub van HubSpot.
Open source of proprietary source?
Maak je gebruik van een open source CMS, zoals Wordpress? Dan kun je de gedownloade broncode van de website gebruiken, bekijken en aanpassen. Om iets te veranderen of toe te voegen past je website developer de broncode dus aan.
Website developers van andere Wordpress-websites gebruiken deze aanpassingen voor hun eigen verbeteringen. En zo verbeteren alle Wordpress-website developers de gemeenschappelijke open source software gezamenlijk. Waardoor er natuurlijk steeds meer functies en toepassingen bijkomen. Meestal is er een community waarop de website-experts de toepassingen van het open source CMS met elkaar bespreken.
Proprietary source zoals HubSpot CMS is software die niet vrij toegankelijk voor website ontwikkelaars is. Daarbij kan meestal alleen de leverancier de broncode aanpassen en verbeteren. Maar wil je echt fundamentele dingen aanpassen? Dan is de proprietary software minder flexibel dan open source software. Bij HubSpot-websites is het voor webdesigners wel mogelijk om er code aan toe te voegen.
Waar let je op als je een CMS selecteert?
Welk CMS je het beste kunt selecteren hangt van verschillende factoren af. Zoals:
- Waar je jouw bedrijfswebsite voor wilt gebruiken (website, blogs, leadgeneratie,..).
- De thema’s, modules en plug-ins die je wilt gebruiken.
- Hoe flexibel, gebruiksvriendelijk en onderhoudsvriendelijk het CMS is.
- Open source of proprietary source.
- Je ervaring met CMS.
- Je budget.
Een goede voorbereiding is het halve werk!
Welk websitesysteem past bij jouw organisatie?
Het open source-platform van Wordpress klinkt misschien aantrekkelijk, omdat het in de basis gratis is. Maar door extra toevoegingen en abonnementen zijn er wel allerlei noodzakelijke en verborgen websitekosten aan verbonden. En die kunnen best oplopen als je jouw Wordpress-website gaat gebruiken. Daarbij moet je goed in de gaten houden of je CMS wel stabiel blijft.
Het kost - afhankelijk van je wensen - flink wat uren om een Wordpress-website te laten configureren. Bovendien zijn er regelmatig updates nodig, waarbij je afhankelijk van je website developer bent. Bij HubSpot CMS kies je voor 1 onderhoudsvriendelijk data-gedreven CRM-platform. Dat op maar 1 codebasis is gebouwd en waarbij je zelf je website eenvoudig up-to-date houdt.
Ook bij HubSpot kun je uit veel modules, functies en thema’s kiezen. De vraag is daarom of je de flexibiliteit van Wordpess wel echt nodig hebt. Onze website is bijvoorbeeld ook met HubSpot CMS gebouwd.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)