Deel artikel
De laatste HubSpot updates | juni 2023
door Floris van Muijen op 26-6-23 10:42
Ook deze maand heeft HubSpot weer een hoop interessante updates doorgevoerd. Wat vind je bijvoorbeeld van de nieuwe prospectingtool voor verkopers? Dat je namens je collega’s afspraken kunt inplannen? De nieuwe CTA-tool? De verbeterde editor voor je website met dynamische content? En de nieuwe websitethema’s?
Dit zijn de 12 belangrijkste updates van juni 2023:
- Nieuwe prospectingtool voor verkopers (bèta).
- Namens iemand anders een vergadering inplannen.
- WhatsApp aan je website toevoegen.
- Advertentiecampagnes met workflows.
- Beheren van je campagnebudgetten.
- Content approval voor marketeers.
- Informatie bij je dealpijplijnen en dealfasen finetunen.
- Snippets en rich tekst in playbooks.
- Capaciteitslimieten bij live chatgesprekken (bèta).
- Verbeterde editor voor je websitepagina’s met dynamische content.
- Vernieuwde tool voor calls-to-action (CTA’s).
- Veel nieuwe en betere websitethema’s.
1. Nieuwe prospectingtool voor verkopers (bèta)
Welke e-mails en telefoontjes moet je nog beantwoorden? Welke taken vanuit sales sequenties liggen er op je te wachten? En welke verkooptaken hebben de hoogste prioriteit?
Met de nieuwe prospectingtool van HubSpot delen verkopers hun werkdagen zo efficiënt mogelijk in. Bovendien koppel je jouw verkooptaken eenvoudig aan je verkoopdoelstellingen. Je hebt altijd een goed overzicht van wat er nog moet gebeuren. En je zoomt eenvoudig in op de details van je agenda, taken en contacten. Belangrijke verkooptaken zie je zo echt nooit meer over het hoofd!
Heb je een Sales Hub Pro+ abonnement? Profiteer dan van dit nieuwe taken-dashboard.
👉 TIP: Wil je meer over dashboards met online rapportages weten? In deze artikelen geven we je er meer informatie over:
➜ Wat meet je op jouw HubSpot Sales Dashboard?
➜ 10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboards.
➜ Wat zijn standaard en custom rapportages in HubSpot?
2. Namens iemand anders een vergadering inplannen
Vergaderingen plannen vanuit je contact-, bedrijfs-, deal- en ticketrecords? Met de meetingtool van Hubspot is dat een fluitje van een cent. Is je collega even niet beschikbaar, maar jij wel. Dan plan jij de vergadering van je collega toch even in. Met deze nieuwe functie weten klanten gelijk waar ze aan toe zijn. Wel zo handig!
Op de record-tijdlijn ziet het verkoopteam in 1 oogopslag wie de vergadering heeft geboekt. Én wie de vergadering heeft.
De nieuwe functie bevat 2 filters:
- Gemaakt door
- Toegewezen aan
Deze 2 filters neem je eenvoudig op in je online vergaderrapportages. Bovendien kun je het resultaat van je vergaderingen toevoegen (ingepland, verplaatst, afgerond,…). Zo krijg je nog specifiekere informatie op je dashboards te zien.
De nieuwe functie is beschikbaar met een Sales Hub Pro+ abonnement. Uiteraard moet je ook een Google of Office 365-agenda hebben geïntegreerd.
👉 TIP: In deze artikelen vertellen we je alles over de meetingtool:
➜ Hoe werkt de online afsprakentool van HubSpot?
➜ Afspraken plannen met je CRM-systeem. Waarom is dat een goed idee?
➜ Vergaderingen plannen met de gratis Meetingtool van HubSpot.
3. WhatsApp aan je website toevoegen
In januari 2023 vertelden we je enthousiast over de nieuwe WhatsApp integratie. Heb je een Marketing Hub of Sales Hub Pro+ abonnement? Voeg de WhatsApp-link dan ook aan je websitepagina’s toe. Je versleept de knop met de drag & drop editor naar je websitepagina. Klanten kunnen gelijk een online gesprek met je beginnen.
👉 TIP: Meer over de WhatsApp integratie lees je in deze artikelen:
➜ Bewaar jouw WhatsApp berichten in je CRM-systeem.
➜ Verbind WhatsApp aan HubSpot – profiteer van de voordelen.
➜ Ontdek het CRM-systeem met de beste webcare tools.
4. Advertentiecampagnes met workflows
Voor Marketing Hub Starter abonnementen was het al mogelijk om eenvoudige workflows te gebruiken. Voortaan zet je jouw eenvoudige workflows ook in voor je advertentiecampagnes.
Ontvang je nu reacties op je advertenties van LinkedIn, Facebook of Google? Dan reageer je supersnel met een automatische follow-up e-mail. De advertentie-contacten voeg je automatisch aan je speciale advertentie-lijsten in HubSpot toe.
Deze update is beschikbaar voor alle Marketing Hub Starter+ licenties. Bij het Pro+ abonnement heb je uiteraard meer workflow-mogelijkheden dan bij het Starter abonnement.
Bij de Pro+ abonnementen van de Marketing, Sales en Service Hub maak je nu ook op doelen gebaseerde workflows. Een workflow start dan bijvoorbeeld als de deadline van een verkoopkans nadert. Of als de status van een verkoopkans wijzigt.
👉 TIP: In deze artikelen vind je meer informatie over workflows:
➜ Nieuw: marketing automatisering bij HubSpot Marketing Hub Starter.
➜ De verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties.
➜ 5 HubSpot Workflows voor sales en marketing.
5. Beheren van je campagnebudgetten
Heb je een Marketing Hub Pro+ licentie? Dan beheer je jouw campagnebudgetten nu nog makkelijker:
- Volg al je uitgaven en andere details via afzonderlijke regelitems.
- Volg je totale campagnebudget én de uitgaven per campagne (van je online én offline advertenties).
- Houd rekening met de campagne uitgaven, die nog moeten komen.
👉 TIP: Weet je dat je doelen aan je advertenties kunt toevoegen? Zoals de gemiddelde advertentiekosten van contacten in een 'lifecycle stage'. En het aantal contacten in een 'lifecycle stage'.
6. Content approval voor marketeers
Je kon al ‘om goedkeuring vragen’ instellen voor het versturen en plannen van marketing e-mails. De marketing manager geeft dan bijvoorbeeld toestemming voor het verzenden van de nieuwsbrief. Vanaf nu regelen beheerders ook welke HubSpot-gebruikers goedkeurig nodig hebben. Zo maak je bijvoorbeeld onderscheid tussen junior en senior marketeers. Je hebt hier wel een Marketing Hub Enterprise licentie voor nodig.
Daarnaast kun je toestemming inregelen voor het publiceren van landingspagina's, webpagina's en blogs. Toestemming verlenen voor het publiceren van websitepagina's kan alleen met een website in HubSpot. Je hebt hier dan ook een CMS Hub Enterprise abonnement voor nodig. Toestemming regelen voor landingspagina's en blogs kan ook met een Marketing Hub Enterprise licentie.
7. Informatie bij je dealpijplijnen en dealfasen finetunen
Met een dealpijplijn visualiseer je het verkoopproces. Je voorspelt er je inkomsten mee en ontdekt belangrijke verkoopknelpunten. De dealfasen zijn de verschillende stappen in je dealpijplijn. Hiermee breng je alle lopende deals in kaart. Uiteraard volg je hiermee nauwkeurig wat er met je lopende deals gebeurt. En je ziet hoe groot de kans is dat je een deal sluit.
Een standaard verkooppijplijn bestaat uit 7 dealfasen:
- Afspraak gepland (20% kans)
- Gekwalificeerd om te kopen (40% kans)
- Geplande product demonstratie (60% kans)
- In contact met een beslisser (80% kans)
- Contract verzonden (90% kans)
- Gewonnen deal (100% kans)
- Verloren deal (0% kans)
Je kunt jouw standaard verkooppijplijn aanpassen als je dat wilt. De beheerder van je HubSpot-portaal stelt in welke gebruikers dat mogen doen.
Maak je gebruik van dealpijplijnen en dealfasen in HubSpot? Dan zijn de kop- en voetteksten op je dealoverzichten voortaan aanpasbaar:
- Toon het ‘faseoverzicht’ in de kop- en voettekst.
- Bewerk de 2e eigenschap in de samenvatting van de dealfasen. Selecteer bijvoorbeeld ‘gemiddeld’ in plaats van ‘totaal’.
- Toon of verberg de workflow indicator bij de dealfasen, die van een workflow gebruik maken.
Deze update is beschikbaar voor alle Sales Hub abonnementen.
👉 Let op: Bij gratis en Starter licenties is maatwerk bij alle verkooppijplijnen hetzelfde. Bij Professional en Enterprise abonnementen kun je onderscheid maken tussen de verschillende verkooppijplijnen.
8. Snippets en rich tekst in playbooks
Playbooks zijn een soort handboeken met instructies en oplossingen voor problemen en klantsituaties. Je houdt ze centraal bij. Iedereen beschikt dus altijd over de meest recente informatie. Vooral voor verkoop- en serviceteams zijn playbooks erg praktisch. Je verankert ze namelijk in je HubSpot-portaal. Zo help je (nieuwe) medewerkers snel op weg. En je verliest geen kennis als personeel vertrekt.
Deze informatie vind je bijvoorbeeld in een playbook:
- Hoe je jouw klanten het beste ondersteunt.
- Welke oplossingen er zijn.
- Welke prioriteiten er zijn.
Op een dashboard houd je vervolgens bij welke playbook-content het vaakst wordt gebruikt.
De laatste maanden heeft HubSpot veel aandacht besteed aan ‘playbooks’. Zo zijn er verschillende playbook templates toegevoegd. De mogelijkheden van playbooks zijn ook uitgebreid. Vanaf nu kun je (veel gebruikte) snippets opslaan en makkelijker hergebruiken in je playbook-notities. Met de bewerkingstool maak je de notities ook mooier op met rich text.
Deze update is beschikbaar voor Sales en Service Hub Pro+ klanten.
👉 TIP: Heb je meer uitleg nodig bij deze update? In deze artikelen vind je meer informatie:
➜ Wat zijn HubSpot snippets en hoe gebruik je ze?
➜ Het verschil tussen HubSpot templates en snippets.
9. Capaciteitslimieten bij live chatgesprekken (bèta)
Hebben je klantenservicemedewerkers het vaak te druk met live chats? Stel dan een capaciteitslimiet in. Overschrijden medewerkers nu hun capaciteitslimiet? Dan krijgen ze even geen nieuwe chats meer toegewezen.
Dit heeft verschillende voordelen:
- Je verkort de tijd van een 1e reactie op een nieuwe chat.
- Je verkort de gemiddelde duur van live chats.
- Je verbetert het sentiment bij klanten.
Hebben al je klantenservicemedewerkers tegelijkertijd hun maximale capaciteit bereikt? Dan krijgt niemand meer nieuwe chats toegewezen. Hier stel je eenvoudig een wachtbericht voor in. Je kunt live chats nog wel handmatig toewijzen als alle medewerkers ‘vol’ zitten.
Deze update is beschikbaar voor alle klanten met een Service Hub Enterprise licentie. En je stelt het in via de account defaults van je account setup.
👉 TIP: Weet je dat de live chat tool van HubSpot gratis is? Wij vertellen je erover in dit blog:
➜ Speciaal voor jou: gratis chat-software van HubSpot.
10. Verbeterde editor voor je websitepagina’s met dynamische content
Maakt jouw website gebruik van dynamische content? Dan past je website de content automatisch aan op basis van je bezoekers. HubSpot CRM stuurt dit aan. Hoe meer data er in je CRM-systeem staat hoe meer er mogelijk is.
Ik illustreer dit even met een voorbeeld:
Sandra werkt voor een beveiligingsbedrijf en Tim bij een leverancier van computerspullen. Ze bekijken allebei dezelfde webpagina. Alleen Sandra ziet bovenin een afbeelding met een beveiliger. Daaronder ziet ze logo’s van andere beveiligingsbedrijven. Tim ziet daarentegen een afbeelding met een computer en logo’s van computerbedrijven.
Dit is een voorbeeld van dynamische content. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden. Je kunt specifieke teksten, video’s, referenties en zelfs zoekresultaten toevoegen. En nog heel veel meer. Je kunt zelfs bepaalde blogs bij een doelgroep onder de aandacht te brengen. Echt supervet!
Komt een websitebezoeker op je dynamische websitepagina terecht? Dan haalt de website dus bepaalde gegevens uit je CRM-systeem op. En op basis daarvan toont het de juiste content. HubSpot maakt hiervoor gebruik van een HubDB-tabel. Een HubDB-tabel is net zoiets als een spreadsheet in Excel. Je slaat je data voor je dynamische content in de rijen, kolommen en cellen hiervan op.
HubSpot heeft de editor voor HubDB-rijen verbeterd. Het ziet er nu een beetje uit zoals de formulieren editor. Daarbij kun je nu voorbeelden van je dynamisch gegenereerde pagina’s zien. De update geldt voor alle CMS Hub Pro+ klanten.
11. Vernieuwde tool voor calls-to-action (CTA’s)
Als je een HubSpot-website hebt dan ken je de CTA-tool vast al wel. Hiermee creëer je namelijk de mooiste CTA-knoppen, banners en pop-ups voor je websitepagina’s. Maak je gebruik van een ander websiteprogramma, zoals Wordpress, Drupal of Joomla? Ook dan kun je jouw CTA’s toevoegen. Hier heb je dan wel een trackingcode of plug-in voor nodig.
CTA’s gebruik je om je websitebezoekers tot actie te verleiden:
Stel dat Sarah op jouw CTA klikt om iets te downloaden. Dan wil je daar natuurlijk wel een mooie vervolgactie op loslaten. Bijvoorbeeld met behulp van lead nurturing.
Aan je CTA’s koppel je daarom meestal een workflow. Een compleet nieuwe workflow of een workflow vanuit een sjabloon.
Je bepaalt zelf aan wie, wanneer en of je jouw CTA’s wilt tonen. En hoe vaak je dat doet. Maak je daarbij gebruik van dynamische content? Dan kun je hier helemaal mee puzzelen.
Misschien laat je jouw CTA alleen aan marketeers zien en niet aan verkopers. Of misschien wil je jouw CTA’s wel afstemmen op iemands buyer journey. Er is van alles mogelijk!
Met de vernieuwde CTA-tool heb je nog meer CTA-mogelijkheden. Maak de mooiste pop-ups, slide-ins, knoppen en banners. Precies zoals jij dat wilt. Zónder hulp van een dure designer! De CTA-editor is net zo gebruiksvriendelijk als de andere tools van HubSpot. Je hoeft de CTA-elementen alleen maar te verslepen en neerzetten. Supermakkelijk!
De vernieuwde CTA-tool is beschikbaar voor alle Marketing Hub en CMS Hub Starter+ abonnementen.
12. Veel nieuwe en betere websitethema’s
Denk je erover om een nieuwe website met HubSpot te maken? Neem dan eens een kijkje bij alle nieuwe websitethema’s. Ze bevatten meer paginasjablonen en stylingopties. Daarnaast zijn de lay-outs - zoals gebruikelijk- erg gebruiksvriendelijk. Met deze geweldige thema’s publiceer je jouw mooie nieuwe website sneller dan ooit.
Heb je vragen over deze updates of ergens anders hulp bij nodig? Dan helpt onze HubSpot supportafdeling je daar natuurlijk graag mee!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)