HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De laatste HubSpot updates | juni 2023

Blog thumbnail template

Ook deze maand heeft HubSpot weer een hoop interessante updates doorgevoerd. Wat vind je bijvoorbeeld van de nieuwe prospectingtool voor verkopers? Dat je namens je collega’s afspraken kunt inplannen? De nieuwe CTA-tool? De verbeterde editor voor je website met dynamische content? En de nieuwe websitethema’s?

Dit zijn de 12 belangrijkste updates van juni 2023:

  1. Nieuwe prospectingtool voor verkopers (bèta).
  2. Namens iemand anders een vergadering inplannen.
  3. WhatsApp aan je website toevoegen.
  4. Advertentiecampagnes met workflows.
  5. Beheren van je campagnebudgetten.
  6. Content approval voor marketeers.
  7. Informatie bij je dealpijplijnen en dealfasen finetunen.
  8. Snippets en rich tekst in playbooks.
  9. Capaciteitslimieten bij live chatgesprekken (bèta).
  10. Verbeterde editor voor je websitepagina’s met dynamische content.
  11. Vernieuwde tool voor calls-to-action (CTA’s).
  12. Veel nieuwe en betere websitethema’s.

1. Nieuwe prospectingtool voor verkopers (bèta)

 HubSpot updates juni 2023 - taken dashboard-2

Welke e-mails en telefoontjes moet je nog beantwoorden? Welke taken vanuit sales sequenties liggen er op je te wachten? En welke verkooptaken hebben de hoogste prioriteit? 

Met de nieuwe prospectingtool van HubSpot delen verkopers hun werkdagen zo efficiënt mogelijk in. Bovendien koppel je jouw verkooptaken eenvoudig aan je verkoopdoelstellingen. Je hebt altijd een goed overzicht van wat er nog moet gebeuren. En je zoomt eenvoudig in op de details van je agenda, taken en contacten. Belangrijke verkooptaken zie je zo echt nooit meer over het hoofd! 

Heb je een Sales Hub Pro+ abonnement? Profiteer dan van dit nieuwe taken-dashboard.

👉 TIP: Wil je meer over dashboards met online rapportages weten? In deze artikelen geven we je er meer informatie over:

Wat meet je op jouw HubSpot Sales Dashboard?
10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboards.
Wat zijn standaard en custom rapportages in HubSpot?

2. Namens iemand anders een vergadering inplannen

HubSpot updates juni 2023 - meetings inplannen namens iemand anders-1

Vergaderingen plannen vanuit je contact-, bedrijfs-, deal- en ticketrecords? Met de meetingtool van Hubspot is dat een fluitje van een cent. Is je collega even niet beschikbaar, maar jij wel. Dan plan jij de vergadering van je collega toch even in. Met deze nieuwe functie weten klanten gelijk waar ze aan toe zijn. Wel zo handig!

HubSpot updates juni 2023 - meetings inplannen namens iemand anders afspraken gepland

Op de record-tijdlijn ziet het verkoopteam in 1 oogopslag wie de vergadering heeft geboekt. Én wie de vergadering heeft.

De nieuwe functie bevat 2 filters:

  1. Gemaakt door
  2. Toegewezen aan

Deze 2 filters neem je eenvoudig op in je online vergaderrapportages. Bovendien kun je het resultaat van je vergaderingen toevoegen (ingepland, verplaatst, afgerond,…). Zo krijg je nog specifiekere informatie op je dashboards te zien. 

HubSpot updates juni 2023 - meetings inplannen namens iemand anders resultaat afspraak

De nieuwe functie is beschikbaar met een Sales Hub Pro+ abonnement. Uiteraard moet je ook een Google of Office 365-agenda hebben geïntegreerd. 

👉 TIP: In deze artikelen vertellen we je alles over de meetingtool:

Hoe werkt de online afsprakentool van HubSpot?
Afspraken plannen met je CRM-systeem. Waarom is dat een goed idee?
Vergaderingen plannen met de gratis Meetingtool van HubSpot.

3. WhatsApp aan je website toevoegen

In januari 2023 vertelden we je enthousiast over de nieuwe WhatsApp integratie. Heb je een Marketing Hub of Sales Hub Pro+ abonnement? Voeg de WhatsApp-link dan ook aan je websitepagina’s toe. Je versleept de knop met de drag & drop editor naar je websitepagina. Klanten kunnen gelijk een online gesprek met je beginnen.

👉 TIP: Meer over de WhatsApp integratie lees je in deze artikelen:

Bewaar jouw WhatsApp berichten in je CRM-systeem.
Verbind WhatsApp aan HubSpot – profiteer van de voordelen.
Ontdek het CRM-systeem met de beste webcare tools.

4. Advertentiecampagnes met workflows

Voor Marketing Hub Starter abonnementen was het al mogelijk om eenvoudige workflows te gebruiken. Voortaan zet je jouw eenvoudige workflows ook in voor je advertentiecampagnes. 

Ontvang je nu reacties op je advertenties van LinkedIn, Facebook of Google? Dan reageer je supersnel met een automatische follow-up e-mail. De advertentie-contacten voeg je automatisch aan je speciale advertentie-lijsten in HubSpot toe. 

Deze update is beschikbaar voor alle Marketing Hub Starter+ licenties. Bij het Pro+ abonnement heb je uiteraard meer workflow-mogelijkheden dan bij het Starter abonnement.

Bij de Pro+ abonnementen van de Marketing, Sales en Service Hub maak je nu ook op doelen gebaseerde workflows. Een workflow start dan bijvoorbeeld als de deadline van een verkoopkans nadert. Of als de status van een verkoopkans wijzigt.

👉 TIP: In deze artikelen vind je meer informatie over workflows:

Nieuw: marketing automatisering bij HubSpot Marketing Hub Starter.
De verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties.
5 HubSpot Workflows voor sales en marketing.

5. Beheren van je campagnebudgetten

Heb je een Marketing Hub Pro+ licentie? Dan beheer je jouw campagnebudgetten nu nog makkelijker: 

  • Volg al je uitgaven en andere details via afzonderlijke regelitems.
  • Volg je totale campagnebudget én de uitgaven per campagne (van je online én offline advertenties).
  • Houd rekening met de campagne uitgaven, die nog moeten komen. 

👉 TIP: Weet je dat je doelen aan je advertenties kunt toevoegen? Zoals de gemiddelde advertentiekosten van contacten in een 'lifecycle stage'. En het aantal contacten in een 'lifecycle stage'.

6. Content approval voor marketeers

Je kon al ‘om goedkeuring vragen’ instellen voor het versturen en plannen van marketing e-mails. De marketing manager geeft dan bijvoorbeeld toestemming voor het verzenden van de nieuwsbrief. Vanaf nu regelen beheerders ook welke HubSpot-gebruikers goedkeurig nodig hebben. Zo maak je bijvoorbeeld onderscheid tussen junior en senior marketeers. Je hebt hier wel een Marketing Hub Enterprise licentie voor nodig.

Daarnaast kun je toestemming inregelen voor het publiceren van landingspagina's, webpagina's en blogs. Toestemming verlenen voor het publiceren van websitepagina's kan alleen met een website in HubSpot. Je hebt hier dan ook een CMS Hub Enterprise abonnement voor nodig. Toestemming regelen voor landingspagina's en blogs kan ook met een Marketing Hub Enterprise licentie.

7. Informatie bij je dealpijplijnen en dealfasen finetunen

Met een dealpijplijn visualiseer je het verkoopproces. Je voorspelt er je inkomsten mee en ontdekt belangrijke verkoopknelpunten. De dealfasen zijn de verschillende stappen in je dealpijplijn. Hiermee breng je alle lopende deals in kaart. Uiteraard volg je hiermee nauwkeurig wat er met je lopende deals gebeurt. En je ziet hoe groot de kans is dat je een deal sluit.

HubSpot updates juni 2023 - dealkansen bij dealfasen van dealpijplijnen
 
Een standaard verkooppijplijn bestaat uit 7 dealfasen:

  1. Afspraak gepland (20% kans)
  2. Gekwalificeerd om te kopen (40% kans)
  3. Geplande product demonstratie (60% kans)
  4. In contact met een beslisser (80% kans)
  5. Contract verzonden (90% kans)
  6. Gewonnen deal (100% kans)
  7. Verloren deal (0% kans)

Je kunt jouw standaard verkooppijplijn aanpassen als je dat wilt. De beheerder van je HubSpot-portaal stelt in welke gebruikers dat mogen doen. 

Maak je gebruik van dealpijplijnen en dealfasen in HubSpot? Dan zijn de kop- en voetteksten op je dealoverzichten voortaan aanpasbaar:

  • Toon het ‘faseoverzicht’ in de kop- en voettekst.
  • Bewerk de 2e eigenschap in de samenvatting van de dealfasen. Selecteer bijvoorbeeld ‘gemiddeld’ in plaats van ‘totaal’. 
  • Toon of verberg de workflow indicator bij de dealfasen, die van een workflow gebruik maken.

Deze update is beschikbaar voor alle Sales Hub abonnementen.

👉 Let op: Bij gratis en Starter licenties is maatwerk bij alle verkooppijplijnen hetzelfde. Bij Professional en Enterprise abonnementen kun je onderscheid maken tussen de verschillende verkooppijplijnen.

8. Snippets en rich tekst in playbooks

Playbooks zijn een soort handboeken met instructies en oplossingen voor problemen en klantsituaties. Je houdt ze centraal bij. Iedereen beschikt dus altijd over de meest recente informatie. Vooral voor verkoop- en serviceteams zijn playbooks erg praktisch. Je verankert ze namelijk in je HubSpot-portaal. Zo help je (nieuwe) medewerkers snel op weg. En je verliest geen kennis als personeel vertrekt.

Deze informatie vind je bijvoorbeeld in een playbook:

  • Hoe je jouw klanten het beste ondersteunt.
  • Welke oplossingen er zijn.
  • Welke prioriteiten er zijn.

Op een dashboard houd je vervolgens bij welke playbook-content het vaakst wordt gebruikt.

De laatste maanden heeft HubSpot veel aandacht besteed aan ‘playbooks’. Zo zijn er verschillende playbook templates toegevoegd. De mogelijkheden van playbooks zijn ook uitgebreid. Vanaf nu kun je (veel gebruikte) snippets opslaan en makkelijker hergebruiken in je playbook-notities. Met de bewerkingstool maak je de notities ook mooier op met rich text.

Deze update is beschikbaar voor Sales en Service Hub Pro+ klanten.

👉 TIP: Heb je meer uitleg nodig bij deze update? In deze artikelen vind je meer informatie:

Wat zijn HubSpot snippets en hoe gebruik je ze?
Het verschil tussen HubSpot templates en snippets.

9. Capaciteitslimieten bij live chatgesprekken (bèta)

 HubSpot updates juni 2023 - capaciteitsproblemen live chats (1)

HubSpot updates juni 2023 - capaciteitsproblemen live chats beschikbaarHebben je klantenservicemedewerkers het vaak te druk met live chats? Stel dan een capaciteitslimiet in. Overschrijden medewerkers nu hun capaciteitslimiet? Dan krijgen ze even geen nieuwe chats meer toegewezen.

HubSpot updates juni 2023 - capaciteitsproblemen live chats beschikbaarheid instellen (2)Dit heeft verschillende voordelen:

  • Je verkort de tijd van een 1e reactie op een nieuwe chat.
  • Je verkort de gemiddelde duur van live chats.
  • Je verbetert het sentiment bij klanten.

Hebben al je klantenservicemedewerkers tegelijkertijd hun maximale capaciteit bereikt? Dan krijgt niemand meer nieuwe chats toegewezen. Hier stel je eenvoudig een wachtbericht voor in. Je kunt live chats nog wel handmatig toewijzen als alle medewerkers ‘vol’ zitten. 

Deze update is beschikbaar voor alle klanten met een Service Hub Enterprise licentie. En je stelt het in via de account defaults van je account setup.

👉 TIP: Weet je dat de live chat tool van HubSpot gratis is? Wij vertellen je erover in dit blog: 

Speciaal voor jou: gratis chat-software van HubSpot.

10. Verbeterde editor voor je websitepagina’s met dynamische content

Maakt jouw website gebruik van dynamische content? Dan past je website de content automatisch aan op basis van je bezoekers. HubSpot CRM stuurt dit aan. Hoe meer data er in je CRM-systeem staat hoe meer er mogelijk is.

Ik illustreer dit even met een voorbeeld:

Sandra werkt voor een beveiligingsbedrijf en Tim bij een leverancier van computerspullen. Ze bekijken allebei dezelfde webpagina. Alleen Sandra ziet bovenin een afbeelding met een beveiliger. Daaronder ziet ze logo’s van andere beveiligingsbedrijven. Tim ziet daarentegen een afbeelding met een computer en logo’s van computerbedrijven.
 
Dit is een voorbeeld van dynamische content. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden. Je kunt specifieke teksten, video’s, referenties en zelfs zoekresultaten toevoegen. En nog heel veel meer. Je kunt zelfs bepaalde blogs bij een doelgroep onder de aandacht te brengen. Echt supervet!

Komt een websitebezoeker op je dynamische websitepagina terecht? Dan haalt de website dus bepaalde gegevens uit je CRM-systeem op. En op basis daarvan toont het de juiste content. HubSpot maakt hiervoor gebruik van een HubDB-tabel. Een HubDB-tabel is net zoiets als een spreadsheet in Excel. Je slaat je data voor je dynamische content in de rijen, kolommen en cellen hiervan op.

HubSpot heeft de editor voor HubDB-rijen verbeterd. Het ziet er nu een beetje uit zoals de formulieren editor. Daarbij kun je nu voorbeelden van je dynamisch gegenereerde pagina’s zien. De update geldt voor alle CMS Hub Pro+ klanten. 

11. Vernieuwde tool voor calls-to-action (CTA’s)

HubSpot updates juni 2023 - vernieuwde CTA-tool.png

Als je een HubSpot-website hebt dan ken je de CTA-tool vast al wel. Hiermee creëer je namelijk de mooiste CTA-knoppen, banners en pop-ups voor je websitepagina’s. Maak je gebruik van een ander websiteprogramma, zoals Wordpress, Drupal of Joomla? Ook dan kun je jouw CTA’s toevoegen. Hier heb je dan wel een trackingcode of plug-in voor nodig.

CTA’s gebruik je om je websitebezoekers tot actie te verleiden:

Stel dat Sarah op jouw CTA klikt om iets te downloaden. Dan wil je daar natuurlijk wel een mooie vervolgactie op loslaten. Bijvoorbeeld met behulp van lead nurturing. 

Aan je CTA’s koppel je daarom meestal een workflow. Een compleet nieuwe workflow of een workflow vanuit een sjabloon.

HubSpot updates juni 2023 - vernieuwde CTA-tool CTA tonen (1)Je bepaalt zelf aan wie, wanneer en of je jouw CTA’s wilt tonen. En hoe vaak je dat doet. Maak je daarbij gebruik van dynamische content? Dan kun je hier helemaal mee puzzelen.

Misschien laat je jouw CTA alleen aan marketeers zien en niet aan verkopers. Of misschien wil je jouw CTA’s wel afstemmen op iemands buyer journey. Er is van alles mogelijk! 

HubSpot updates juni 2023 - vernieuwde CTA-tool wanneer CTA tonen (1) 
HubSpot updates juni 2023 - vernieuwde CTA-tool plannen (1)

Met de vernieuwde CTA-tool heb je nog meer CTA-mogelijkheden. Maak de mooiste pop-ups, slide-ins, knoppen en banners. Precies zoals jij dat wilt. Zónder hulp van een dure designer! De CTA-editor is net zo gebruiksvriendelijk als de andere tools van HubSpot. Je hoeft de CTA-elementen alleen maar te verslepen en neerzetten. Supermakkelijk!

De vernieuwde CTA-tool is beschikbaar voor alle Marketing Hub en CMS Hub Starter+ abonnementen.

12. Veel nieuwe en betere websitethema’s 

Denk je erover om een nieuwe website met HubSpot te maken? Neem dan eens een kijkje bij alle nieuwe websitethema’s. Ze bevatten meer paginasjablonen en stylingopties. Daarnaast zijn de lay-outs - zoals gebruikelijk- erg gebruiksvriendelijk. Met deze geweldige thema’s publiceer je jouw mooie nieuwe website sneller dan ooit.

Heb je vragen over deze updates of ergens anders hulp bij nodig? Dan helpt onze HubSpot supportafdeling je daar natuurlijk graag mee!

Nieuwe call-to-action

Ontvang updates per email