Hoe maak je lange doorlooptijden korter met de juiste software?
van Floris van Muijen op 30-1-25 9:54
'Een klantenservice doet er zo'n 72 uur over om servicetickets af te ronden. Maar dat kan best in 24 uur.'
'De gemeente heeft 2 maanden nodig om vergunningen af te geven. Het moet ook in 1 week kunnen.'
'Door de lange verkoopcyclus verliest een bedrijf veel verkoopkansen. De tijd tussen de 1e interactie en de uiteindelijke verkoop is namelijk erg lang.'
3 Voorbeelden van situaties waarbij organisaties naar kortere doorlooptijden snakken. Waarom? Hun slagkracht is groter als ze snel leveren.
Heeft jouw onderneming ook last van te lange doorlooptijden? Dan kan je ze met de software van HubSpot korter maken. In dit artikel ontdek je hoe.
Waardoor ontstaan te lange doorlooptijden?
De doorlooptijd is de periode dat een proces of project duurt. Maar er kunnen allerlei vertragende factoren zijn. Zoals:
- Inefficiënte communicatie tussen medewerkers en teams.
- Géén vloeiende processen. Bijvoorbeeld door gebrek aan automatisering.
- Te weinig capaciteit om taken snel genoeg af te handelen (mensen, machines, ruimte, enzovoort).
Daarnaast kunnen er natuurlijk allerlei onverwachte problemen ontstaan. Zoals technische storingen en personeelsuitval. Al dit soort vertragingen maken doorlooptijden vaak langer dan nodig is.
Waarom je van lange doorlooptijden af wilt
Lange doorlooptijden beperken de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van je organisatie. Zo zijn je producten misschien al verouderd als ze de markt bereiken. Maar in een snel veranderende markt moet je juist snel kunnen reageren en innoveren. Bijvoorbeeld om tijdig op nieuwe trends en klantbehoeften in te springen. En om géén kansen te missen.
Daarnaast leiden lange doorlooptijden vaak tot hogere kosten. Logisch natuurlijk. Want bij een lange verwerkingstijd stijgen de kosten voor arbeid, opslag en dergelijke. Dit kan je winstmarges verkleinen. En zelfs de financiële gezondheid van je onderneming onder druk zetten.
Voor de klanttevredenheid zijn lange doorlooptijden meestal ook al niet zo goed. Klanten verwachten namelijk steeds snellere leveringen en diensten. Kan je organisatie niet aan die verwachtingen voldoen? Dan kan dit tot klantverlies en reputatieschade leiden. En daar zit je organisatie natuurlijk al helemaal niet op te wachten!
- Implementeren van nieuwe ideeën.
- Verbeteren van de klanttevredenheid en klantloyaliteit.
- Vergroten en/of behouden van concurrentievoordeel.
De doorlooptijden binnen je organisatie verkorten
Wil je de doorlooptijden van je verkoopcyclussen, aanvragen, orders of klantvragen verkorten? Om beter op klantbehoeften in te kunnen spelen? Dan moet je eerst de knelpunten van je processen identificeren en aanpakken:
- Waar treden er vertragingen op?
- Op welke momenten hapert de communicatie tussen medewerkers en afdelingen?
- Welke taken lopen er vast en waar komt dit door?
Heb je alle knelpunten in kaart gebracht? Dan is het tijd om gerichte verbeteringen door te voeren. Waarmee je de efficiëntie van je bedrijfsprocessen verhoogt. De all-in-one CRM-software van HubSpot zit boordevol tools om je daarbij te ondersteunen.
👉 TIP: Vraag je medewerkers om feedback. Zij weten vaak precies waar de knelpunten zitten.
Hoe helpt HubSpot je bij het verkorten van je doorlooptijden?
Het softwareplatform van HubSpot is ontworpen om je marketing-, verkoop-, en serviceprocessen te optimaliseren. Zo stroomlijn je bijvoorbeeld allerlei repetitieve taken met geautomatiseerde workflows. En verbeter je daarmee ook de samenwerking tussen verschillende afdelingen.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Meetbare marketingcampagnes die je makkelijk bijstuurt met allerlei gedetailleerde inzichten. Zodat je jouw marketingbudget optimaal inzet en je de conversie vergroot.
- Geautomatiseerde verzending van marketing, sales en service e-mails met E-mail Automation. Bijvoorbeeld bij lead nurturing campagnes en sales sequences.
- De overdracht van 'warme' marketingleads aan sales met leadkwalificatie.
- De automatische toewijzing van leads aan de juiste verkoopmedewerkers. Die daar met meldingen automatisch over worden geïnformeerd. Zodat leads sneller kunnen worden opgevolgd. En je de kans op conversie vergroot.
- Servicetickets automatisch categoriseren en prioriteren. En toewijzen aan de juiste medewerkers.
- Een snellere afhandeling van klantvragen met door AI gegenereerde service e-mails.
- De vragen van websitebezoekers met een AI-chatbot beantwoorden.
- Pijplijnen waarmee je de status van servicetickets en deals (geautomatiseerd) bijhoudt.
Je verzamelt alle klantinteracties in 1 centrale CRM-database. Al je teamleden hebben daardoor toegang tot dezelfde informatie. Wat de interne communicatie en de responstijd natuurlijk bevordert. Daarnaast besteed je zoveel mogelijk repetitieve taken aan de software uit. Waardoor je kostbare tijd bespaart. En de kans op menselijke fouten vermindert. Tenslotte verbind je ook je afdelingen met elkaar. Zodat de interne samenwerking beter wordt. En iedereen volgens 1 uniforme werkwijze werkt.
Dankzij de analytische tools identificeer je bovendien knelpunten voordat ze problemen gaan veroorzaken. HubSpot bevat namelijk verschillende tools om de gezondheid van je data continu te monitoren. En zelfs om je datakwaliteit geautomatiseerd te verbeteren. Uiteraard helpen de rapportages je ook om betere strategische beslissingen te nemen. Waarmee je de doorlooptijden nog verder verkort.
👉 TIP: Maak van HubSpot 1 krachtige waarheidsbron en integreer ook je andere systemen. In de App Marketplace vind je hier meer dan 1.600 standaard koppelingen voor. Met maatwerk koppelingen kunnen wij je helpen.
Meer over HubSpot leren
Ben je benieuwd wat de CRM-software nog meer voor je organisatie kan doen?
➜ Neem een kijkje bij onze case studies.
➜ Bekijk de video's van onze HubSpot-experts.
➜ Lees meer van onze blogs.
➜ Download het HubSpot Productoverzicht en het HubSpot AI e-book hieronder.
➜ Plan een vrijblijvende productdemonstratie in onze agenda.
- februari 2025 (13)
- januari 2025 (3)
- december 2024 (15)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)