HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

5 Grote voordelen van procesoptimalisatie bij bedrijven

5 Grote voordelen van procesoptimalisatie bij bedrijven
7:17

5 Grote voordelen van procesoptimalisatie bij bedrijven

Ieder bedrijf wil wel efficiënter werken, kosten besparen en betere resultaten behalen. Toch? Desondanks werken veel organisaties met ingewikkelde processen. Waardoor ze tegen allerlei strubbelingen aanlopen. Zoals:

  • Handmatige taken die veel tijd opslurpen.
  • Slechte communicatie tussen teams.
  • Klanten die lang moeten wachten.

Stroomlijn je jouw processen met software? Dan los je dit soort knelpunten eenvoudig op. In dit blog lees je daarom wat procesoptimalisatie inhoudt. Wat de 5 belangrijkste voordelen ervan zijn. En hoe HubSpot je organisatie ermee helpt.

Wat is procesoptimalisatie?

Bij procesoptimalisatie verbeter je jouw bedrijfsprocessen. Bijvoorbeeld door je handmatige taken te automatiseren met workflows. En door je systemen beter op elkaar af te stemmen. Dit doe je bijvoorbeeld om tijd en kosten te besparen. Het aantal fouten in je organisatie te verminderen. En om meer waarde aan je klanten te leveren.

Stel dat je salesmedewerkers hun leads handmatig opvolgen. Dan kost dat superveel tijd. Daarnaast is de kans groot dat ze er waardevolle verkoopkansen door missen. Met een geautomatiseerd verkoopproces stuur je jouw leads automatisch gepersonaliseerde e-mails toe. Bijvoorbeeld gelijk nadat ze je prijzenpagina bezocht hebben. 
 
De reacties monitor je op een dashboard met rapportages. Daarnaast kent de software scores aan je leads en deals toe. Zodat je exact weet op welke leads en deals je moet focussen. Kortom: je hebt al je verkoopkansen continu in beeld. En je weet precies wanneer er actie nodig is. Veel efficiënter!
 

5 Belangrijke voordelen van procesoptimalisatie 

Procesoptimalisatie heeft verschillende voordelen. Hieronder bespreek ik de 5 belangrijkste:
 

Voordeel 1: Meer tijd voor strategische taken

Vullen je medewerkers regelmatig handmatig spreadsheets in? Of moeten ze vaak allerlei standaard klantvragen beantwoorden? Dan verspillen ze daar veel tijd mee.
Met geautomatiseerde werkzaamheden werkt je organisatie een stuk efficiënter. Waardoor er meer tijd voor strategisch denkwerk overblijft.

Zo verstuur je met HubSpot allerlei automatische e-mails. Bijvoorbeeld om leads op te volgen, afspraken te bevestigen en herinneringen te versturen. Maak je met AI-tools razendsnel allerlei soorten data-gedreven content. En krijgen medewerkers geautomatiseerd allerlei taken toegewezen.

👉 TIP: Misschien vind je deze blogs interessant?
Vergroot je merkbeleving met de nieuwe Content Hub van HubSpot.
Bespaar tijd en kosten met een optimaal verkoopproces.
Strategische keuzes maken in het MKB met weinig tijd.

Voordeel 2: Hogere klanttevredenheid

Maak je jouw processen efficiënter? Dan kun je veel sneller en beter op klantbehoeften reageren. Bijvoorbeeld door geautomatiseerd gepersonaliseerde follow-ups na formulierinzendingen of verkoopgesprekken te versturen. En door de vragen van je websitebezoekers 24/7 met HubSpot's AI-chatbot te beantwoorden. Natuurlijk voelen je klanten zich hierdoor gewaardeerd en verstevig je jouw klantrelaties ermee.

👉 TIP: In deze artikelen vind je meer informatie:
Hoe ondersteunt de AI-chatbot van HubSpot je websitebezoekers?
Hoe vergroot je jouw klanttevredenheid en klantloyaliteit met HubSpot?
Werk efficiënt met E-mail Automation in je CRM-software.

Voordeel 3: Lagere kosten

Inefficiënte processen zorgen voor onnodige kosten. Denk alleen al aan de fouten, die je moet herstellen. En de tijd die je door dubbel werk verliest. Met procesoptimalisatie verminder je dit soort kosten aanzienlijk. Zo voer je met HubSpot's automatiseringstool allerlei processen snel en foutloos uit. 

Daarnaast zet je jouw budgetten efficiënter in. Stel bijvoorbeeld dat je op Google en LinkedIn adverteert. En dat je kunt monitoren welke advertenties de beste resultaten opleveren. Zodat je daar je pijlen op kunt richten. Dat is natuurlijk veel effectiever dan lukraak wat online advertenties plaatsen. Waarbij je geen idee hebt hoeveel de verschillende advertenties je omzet beïnvloeden. 

👉 TIP: Vind je deze artikelen interessant?
Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken.
Hoe maak je jouw marketingcampagnes en -uitgaven meetbaar?
Advertentietool voor online adverteren op Google, LinkedIn & Facebook.

Voordeel 4: Betere samenwerking tussen teams

Bij veel bedrijven is de interne communicatie een knelpunt. Teams en medewerkers werken langs elkaar heen. Waardoor er allerlei misverstanden en vertragingen ontstaan.

In HubSpot heeft iedereen toegang tot dezelfde actuele informatie. En notities, opmerkingen en rapportages deel je makkelijk met elkaar. Zodat iedereen eenvoudig dezelfde doelen en KPI's nastreeft. Daarnaast stroomlijn je met workflows de belangrijkste klantprocessen. Waardoor de interne communicatie al snel op rolletjes verloopt. 

👉 TIP: Wil je hier meer over weten? Dan vind je deze artikelen vast interessant:
Jouw CRM als oplossing voor interne communicatie knelpunten.
Wat zijn de voordelen van online rapportages & welke KPI's neem je op.
11 Voorbeelden van effectieve HubSpot workflows voor bedrijfsgroei.

Voordeel 5: Inzicht in prestaties

Met geoptimaliseerde processen meet je de resultaten eenvoudig.  Op HubSpot's real-time dashboards met rapportages volg je de belangrijkste KPI's van je organisatie. Zoals de doorlooptijd van je leads en de omzet van je marketingcampagnes. Waardoor je snel ontdekt wat er verbeterd kan worden.

👉 TIP: Misschien wil je deze artikelen lezen?
Wat zijn standaard en custom rapportages in HubSpot?
Welke grafieken en tabellen gebruik je voor je rapportages in HubSpot?
10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboards.

Waarom HubSpot voor jouw procesoptimalisatie?


Wil je efficiënter werken en betere bedrijfsresultaten behalen? Dan kun je met procesoptimalisatie veel voordeel behalen. HubSpot is een krachtig platform, dat je hierbij ondersteunt. Zo:

  • Centraliseer je er alle belangrijke klantinformatie in. Óók van de andere systemen waar je organisatie mee werkt. Waardoor iedereen toegang tot de meest actuele gegevens heeft. Tenzij je bepaalde informatie voor bepaalde functies en rollen afschermt.
  • Automatiseer je er allerlei handmatige taken mee, waardoor je organisatie efficiënter werkt. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch kwalificeren van leads en deals. Aan het uitwisselen van data met gekoppelde systemen. En aan het geautomatiseerd toewijzen van taken aan medewerkers en teams.

  • Meet je de prestaties van je belangrijkste processen en activiteiten. Zodat je altijd weet wat je kunt verbeteren. En makkelijker op inefficiënties in je processen en veranderingen in klantbehoeften inspringt. 

Het is een perfecte basis om je kosten te verlagen en de samenwerking te verbeteren. Terwijl je jouw bedrijfsdoelen eerder behaalt. En je klanten beter bedient, waardoor de klanttevredenheid stijgt.

Benieuwd hoe HubSpot jouw organisatie met procesoptimalisatie verbetert? Boek gerust een afspraak in mijn agenda. Dan laat ik het je zien. 

Aanmelden per e-mail