Deel artikel
Zo geef je als B2B topverkoper een boost aan je sales met AI
door Floris van Muijen op 9-10-23 9:30
Artificial Intelligence (AI) verandert je sales. Het is er en het gaat nooit meer weg. Bovendien gaan de AI-ontwikkelingen razendsnel. Er is dus steeds meer mogelijk. Of je dat nou leuk vindt of niet. Maar AI biedt jou ook een hoop sales kansen. Bijvoorbeeld om je omzet te vergroten en je kosten te reduceren.
AI beïnvloedt je verkoopproces en je bedrijfsresultaten. Van de training van nieuwe medewerkers. Tot het aantrekken en opvolgen van nieuwe leads. Het onderhouden van je contacten. Het schoonhouden van je CRM-database. Het uitbesteden van tijdrovende taken. En het doen van nauwkeurige verkoopvoorspellingen.
Stel je eens voor wat er gebeurt als je concurrenten met de AI-ontwikkelingen meegaan. Maar jouw organisatie niet. Je gaat hoe dan ook achterlopen. Voor veel organisaties is AI nu nog vrij nieuw. Dit is daarom een goed moment om ermee te starten. Maar wat kun je eigenlijk er eigenlijk precies mee?
Hieronder geef ik je 7 voorbeelden van hoe AI jou als B2B topverkoper bij je sales helpt.
Als B2B topverkoper behaal je jouw sales doelen sneller met AI
Voor B2B topverkopers zijn er verschillende redenen om met AI te starten. Misschien wil je niet achterblijven met de technologische ontwikkelingen. Een hele verstandige reden als je het mij vraagt! Of misschien start je wel met AI om je verkoopcyclus te verkorten. Om je winst te verhogen en je kosten omlaag te brengen. Of gewoon omdat je nieuwsgierig bent, nadat je er van alles over gehoord hebt.
AI werkt achter de schermen. Je ziet er niets van, maar het levert je wel een heleboel op. Zoals nauwkeurige datarapporten, meer leads, en waardevolle inzichten. Het helpt je om je klanten beter te begrijpen. En om ze ‘op en top’ met gepersonaliseerde informatie te bedienen. Bovendien automatiseert het allerlei vervelende en terugkomende taken voor je. Waardoor je een stuk productiever bent.
Hieronder bespreek ik 7 AI-tools voor de sales van B2B topverkopers. Maar onthoud: er zijn nog heel veel meer dingen mogelijk met Artificial Intelligence.
1. Content creatie
Met een AI-gedreven Content Assistant schrijf je razendsnel teksten voor je salespitch. Afgestemd op jouw organisatie en de context van je verkoopboodschap. Of het nou om je verkoop e-mails, telefoonscripts, sociale media berichten, live chats of (persoonlijke) salesvideo’s gaat. Met AI voeg je er zelfs geautomatiseerd audio en afbeeldingen aan toe.
De Content Assistant van HubSpot is zo’n AI-aangedreven contentmaker. Gebaseerd op de OpenAI-tekstverwerking van ChatGPT. ChatGPT is een gratis AI-chatbot. Speciaal ontwikkeld om Internetteksten en menselijke reacties te genereren. Je geeft de AI-chatbot daarvoor aanwijzingen.
Het ChatGPT-model van OpenAI is de basis van de meeste AI-tools. Je schrijft en herschrijft je teksten ermee. Verandert de tone-of-voice, vat de tekst samen of breidt het juist uit. En het mooie is: de mogelijkheden worden steeds beter en uitgebreider.
De AI Content Assistant integreer je met al je favoriete functies in HubSpot. Zo genereer je jouw sociale media berichten rechtstreeks vanuit de Social Media Content Planner. Compleet met #hashtags en emoties😊. Stel je jouw marketing en verkoop e-mails er supersnel mee op. Inclusief je onderwerpregels. En schrijf je jouw AI-blogs rechtstreeks in de blogtool. Mét de meta description voor een goede SEO (Search Engine Optimazion).
👉 TIP: In deze artikelen vertellen wij je er meer over:
➜ Hoe je supersnel blogs maakt met HubSpots nieuwe AI Content Assistant.
➜ Ken je de nieuwe OpenAI Content Assistant van HubSpot al?
➜ Hoe schrijf je een overtuigende salespitch met ChatGPT?
2. Prospects
Prospects vinden is misschien wel je meest tijdrovende verkooptaak. Maar met AI gaat dit een stuk sneller en makkelijker. Bovendien vindt AI nieuwe prospects, die echt bij jouw doelgroep passen. AI kijkt hierbij onder andere naar de branche, het soort bedrijf, het formaat van een bedrijf en de bedrijfslocatie.
Als B2B topverkoper start je vervolgens veel sneller een gesprek. Dankzij de AI Content Assistant heb je jouw salespitch namelijk al klaar.
Je personaliseert je salesberichten ook met AI. Precies zoals jij dat wilt. Met de juiste tone-of-voice. En de perfecte berichtlengte. AI analyseert je toekomstige klanten hiervoor. Bijvoorbeeld op basis van demografische gegevens, koopgedrag en e-mail correspondentie.
ChatSpot is de AI-aangedreven conversatie chatbot van HubSpot. Ook ChatSpot maakt gebruik van ChatGPT. Het nadeel van ChatGPT is dat je er eerst andere informatie naartoe moet kopiëren. Maak je gebruik van een geïntegreerde ChatGPT AI-tool in je CRM-software? Zoals ChatSpot van HubSpot. Dan heb je alle benodigde informatie gelijk voorhanden.
Met ChatSpot stel je verkooprapporten op. Schrijf je gepersonaliseerde verkoop e-mails. Voeg je contacten automatisch aan je CRM-systeem toe. En nog heel veel meer. Zonder dat je daar als B2B topverkoper veel voor hoeft te doen.
Integreer ChatSpot bijvoorbeeld in je workflows in HubSpot. En genereer zo meer gekwalificeerde leads en afspraken. ChatSpot helpt je namelijk om de perfecte leads te vinden en filtert die voor je. De criteria hiervoor bepaal je zelf. ChatSpot onderzoekt zelfs alle online bedrijfsinformatie. En de websitetechnologie die jouw prospects gebruiken.
👉 TIP: AI helpt je om nieuwe prospects te vinden, te kwalificeren en te bereiken. Wil je weten hoe? Je ontdekt het in dit blog: Hoe inbound sales software met AI jou bij je verkoopprognose helpt.
3. Opvolging van leads
Heb je een gekwalificeerde lead? Dan begint het echte saleswerk eigenlijk pas. AI helpt je bij de opvolging van je leads. Natuurlijk in combinatie met de tools van je all-in-one CRM-software. Zo geeft het systeem je een seintje als je een lead moet opvolgen. En vertelt het je bij welke leads je de grootste kans op conversie hebt. Of ontvang een waarschuwing als een lead jouw salesbericht leest. Zo weet je als B2B topverkoper precies waar je op moet focussen.
AI identificeert zelfs het sentiment van je (toekomstige) klanten. Bijvoorbeeld op basis van de trefwoorden in berichten. Hierna ontvang je allerlei tips. Zoals welke verkoopstappen je het beste kunt nemen. En welke gepersonaliseerde e-mails je kunt versturen om bepaalde pijnpunten bij je leads weg te nemen. Allemaal met behulp van complexe algoritmen!
Voor B2B topverkopers is het erg belangrijk om goede relaties op te bouwen. Vaak kiezen klanten voor een B2B topverkoper vanwege de gunfactor. Bijvoorbeeld omdat ze die persoon leuker vinden dan een andere B2B topverkoper. Maar relaties met klanten opbouwen kost tijd en moeite. Bovendien is vertrouwen superbelangrijk voor de klantloyaliteit.
Jouw CRM-systeem met AI helpt je hier gelukkig mee. Bijvoorbeeld door de eerste contacten met je leads te automatiseren. Nieuwe leads krijgen hierdoor razendsnel een reactie. Maar ook door er een lead nurturing campagne op los te laten. De follow-up stem je op de persoonlijke leadbehoeften en -interesses af. Jouw leads kwalificeer je ondertussen met leadscores. Hierdoor zet je als B2B topverkoper gegarandeerd in op de leads met de grootste conversiekans.
👉 TIP: Analyseer de resultaten van je marketing campagnes en sales sequenties. De best werkende verkooptactieken behoud je. En de niet-werkende sales activiteiten beëindig je.
4. Research
Grote hoeveelheden data verwerken, interpreteren en samenvatten. Met AI is dit ineens een fluitje van een cent. Zo voer je moeiteloos een markt- of prospectonderzoek uit. En houd je non-stop alle trends in de gaten.
5. Coaching & Training
Verkoopgesprekken opnemen en geautomatiseerd omzetten in tekst. Met AI regel je dit in een handomdraai. Je ontdekt algauw waar je verkoopgesprek misging. Of leert je (nieuwe) collega’s hoe je een effectief verkoopgesprek voert.
Bovendien sla je alle belangrijke verkoopinformatie direct in het CRM-systeem op. Voor iedereen is duidelijk wat er besproken is. Er blijft géén informatie meer achter in het hoofd van een B2B topverkoper.
Daarnaast verlies je ook géén tijd meer aan onnodige gespreksverslagen. Het AI-systeem kan de gesprekken van je conversation inbox zelfs voor je samenvatten. Je hoeft dan niet meer de hele gespreksgeschiedenis te scannen als je een klantvraag krijgt. Handig voor als je niets van een klantsituatie afweet!
6. Rapportages
Voeg je machine learning aan AI toe? Dan helpt AI je om je verkooppijplijn beter te begrijpen. Op basis van historische gegevens doet het vervolgens nauwkeurige voorspellingen. Bijvoorbeeld over welke omzet je kunt verwachten.
Maar AI-rapportages gaan nog veel verder dan dit. Wat denk je bijvoorbeeld van alle data-gedreven inzichten die je krijgt. Waardoor je jouw klanten beter begrijpt. En je klantervaringen beter kunt personaliseren. En de scores die je aan je leads toevoegt. Zodat je precies weet bij welke leads je de meeste kans maakt. Uiteraard voeg je visuele elementen aan je AI-rapportages toe, zoals mooie grafieken. Vervolgens deel je jouw AI-rapportages met een link.
👉TIP: Met HubSpot verrijk je jouw CRM-gegevens van bedrijven met AI. En met Inbox Automation slaat HubSpot automatisch contactgegevens van e-mailhandtekeningen op.
7. Administratieve handelingen
Verspil je veel tijd met administratieve sales handelingen? Met AI is dat verleden tijd. Denk hierbij aan:
- Gegevens invoeren.
- Gespreksverslagen maken.
- Een werkplanning maken.
- Een salesboodschap schrijven.
- Rapportages opstellen.
- Segmenteren van leads, prospects en klanten (bijvoorbeeld om een bellijst samen te stellen).
- E-mailgegevens vastleggen.
- Contact- en bedrijfsdata vanuit spreadsheets importeren.
- Contactgegevens en bedrijfsgegevens vinden, opslaan en automatisch verrijken.
- Dubbele en overtollige gegevens verwijderen.
Misschien bespaar je wel 2 uur werktijd per dag door deze taken te automatiseren met AI. Als B2B topverkoper houd je dus meer tijd over voor je leukste salestaken. Natuurlijk behaal je jouw sales doelstellingen zo makkelijker!
👉 TIP: Met AI houd je de data in je CRM-software makkelijker actueel. En ook dat is weer goed voor je sales. Hoe kun je de markt goed bewerken met verouderde en vervuilde data?
Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
Deze artikelen gaan ook over Artificial Intelligence. Misschien vind je ze interessant:
➜ De kracht van HubSpot Artificial Intelligence (AI).
➜ Wat kun je met de vernieuwde HubSpot Sales Hub met meer AI functies?
➜ 5 Artificial Intelligence valkuilen voor verkopers.
➜ Wat kan je met AI Marketing in 2023?
➜ [VIDEO] HubSpot Artificial Intelligence - Hoe kan het jou helpen?
➜ Het magische effect van Artificial Intelligence (AI) in jouw CRM.
Ook een boost aan je sales geven met AI?
AI is absoluut geen vervanging van menselijke kennis. Maar het geeft je wel veel waardevolle inzichten. Hierdoor ben je beter in staat om goede beslissingen te nemen. Het helpt je in alle fasen van je salesproces. AI-gedreven salestools maken je productiever. En hierdoor werk je slimmer en sneller.
AI-contenttools kennen geen empathie. Ze kunnen zich (nog) niet echt inleven. Menselijke emoties begrijpen ze dan ook (nog) niet. Maar jouw (toekomstige) klanten zijn mensen. Zij hebben het misschien door als je content met AI maakt. Geef er daarom altijd een persoonlijke en menselijke touch aan de output. En controleer of het klopt waar de AI-bot mee komt. AI geeft je de basis en jij maakt het af.
Als je het zo benadert neemt AI je veel saleswerk uit handen. En richt jij je meer op waar je goed in bent als B2B verkoper: verkopen. Let’s go!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)