HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat kost HubSpot in 2025? CRM-licenties & prijzen uitgelegd

Wat kost HubSpot in 2025? CRM-licenties & prijzen uitgelegd
16:54

Wat kost HubSpot in 2025 CRM-licenties en prijzen uitgelegd

Laat ik onze prospects alle gave tools van de alles-in-1 CRM-software zien? Dan zijn ze meestal snel 'verkocht'. Maar de kosten zijn erg belangrijk in hun overweging: 'Wel of geen HubSpot?'. Een van de eerste vragen die ik meestal krijg is: 'Wat kost het?'.

Op onze prijzenpagina leggen we je HubSpot's licentiekosten zo goed mogelijk uit. Daarnaast hebben we een blog met informatie over het prijsmodel. Maar met deze prijsinformatie is het nog steeds lastig om een duidelijk financieel beeld te krijgen. En een indicatieve prijsindicatie bij ons aanvragen is misschien nog een stap te ver.  

In dit blog probeer ik je daarom meer duidelijkheid te geven. Zodat je een beter beeld van het complete kostenplaatje bij een HubSpot-implementatie krijgt. Deze onderwerpen komen aan bod:

De jaarlijkse kosten van HubSpot's softwarelicenties.
Licenties voor startende en kleine ondernemingen.
Welke licenties heb je nodig?
Kosten voor extra capaciteit en add-ons.
Eenmalige implementatiekosten bij Systony.
Jaarlijkse onderhoudskosten.
Voorbeeldberekeningen van de kosten.
Is HubSpot de investering waard?

De jaarlijkse kosten van HubSpot's softwarelicenties

Wil je de prijzen beter snappen? Dan moet je eerst weten hoe het met de modulaire licenties zit. HubSpot biedt namelijk verschillende licenties aan. Waarmee je de functies selecteert, die je organisatie nodig heeft. Ontstaat er behoefte om de functies uit te breiden? Dan is dat zo gepiept. De software groeit dus flexibel met je organisatie mee. Maar aan al die licenties hangen natuurlijk wel verschillende kosten. 

CRM-database

New call-to-action

De CRM-database is de basis van je klantenportaal. Hiermee beheer je alle gegevens van je leads, prospects en klanten.

Tot 2 CRM-gebruikers betaal je er niets voor. En je hebt gelijk toegang tot een flink aantal onbetaalde functies. Perfect voor kleine groeiende bedrijven en om de software uit te proberen. Maar wil je jouw gegevens effectief gebruiken? Dan heb je algauw aanvullende licenties nodig. 

HubSpot Content Hub

HubSpot Content Hub zit boordevol handige (AI-aangedreven) contenttools. Daarmee zet je gemakkelijk en snel allerlei soorten content in elkaar. Zoals:

  • Website met dynamische content (inclusief de hosting)
  • Landingspagina's
  • Case studies
  • Podcasts
  • Blogs

Bovendien beschikt deze hub over allerlei tools voor zoekmachine optimalisatie. Zoals een AI-aangedreven SEO-tool en pillarpage functionaliteiten. Hoe uitgebreider je licentie is hoe meer mogelijkheden je hebt. Voor een Professional licentie betaal je jaarlijks € 441,-. Standaard kunnen 3 personen de tools voor dat bedrag gebruiken. Wil je meer medewerkers toevoegen? Dan wordt dit bedrag hoger.

Voor een Enterprise licentie met 5 Content Hub-gebruikers betaal je € 1.470,-. De vraag is of je organisatie de extra functionaliteiten daarvan nodig heeft. Je hebt hierbij bijvoorbeeld extra opties om het toegangsbeheer te regelen. Om meerdere websites binnen je klantenportaal te beheren. En om de goedkeuring voor het plaatsen van content in goede banen te leiden. De meeste MKB-bedrijven kiezen voor een Professional licentie.

HubSpot Marketing Hub

Met de tools van HubSpot Marketing Hub automatiseer je allerlei marketingactiviteiten. Bijvoorbeeld om:

  • Leads geautomatiseerd aan te trekken en te kwalificeren.
  • Sociale media posts vooruit te plannen. En de resultaten van je sociale activiteiten in HubSpot te vergelijken.
  • Online advertenties bij speciale doelgroepen onder de aandacht te brengen.

De meeste bedrijven kiezen voor een Professional licentie. Waarmee je onder andere tools voor gerichte online advertenties, A/B-tests en uitgebreide automatiseringsfuncties hebt. Bijvoorbeeld voor lead nurturing en lead scoring. Met 3 gebruikers betaal je er jaarlijks € 792,- voor. Heeft je bedrijf meer gebruikers? Dan breid je het aantal voor € 45,- per persoon uit. 

De Enterprise licentie van € 3.300,-  met standaard 5 gebruikers is alleen voor grote ondernemingen interessant. Met hele complexe marketingprocessen. Voor de meeste bedrijven is deze licentie niet nodig en veel te duur.

👉 TIP: Met een voordeelbundel bespaar je op de kosten.

Zo betaal je voor de 'Customer Platform Professional Bundel' maandelijks € 1.143,-. Voor dit ene bedrag krijg je:

➜ 3 Core seats voor de Marketing, Content en Operations Hub.
➜ 1 Sales Hub Professional licentie. 
➜ 1 Service Hub Professional licentie.

In de 'Marketing Hub+ voordeelbundel' combineer je de functionaliteiten van de Marketing Hub en de Content Hub. Bij Professional licenties bespaar je hiermee 28% ten opzichte van 2 losse hubs.

HubSpot Sales Hub

Met HubSpot Sales Hub stroomlijn je jouw verkoopproces. Denk hierbij aan het:

  • In kaart brengen van je dealpijplijnen. Zodat je jouw lopende deals stapsgewijs kunt volgen.
  • Instellen van sales sequenties om je leads efficiënter op te volgen.
  • Verkopen met AI-Guided Selling, waardoor je ontzettend veel tijd bespaart.

Voor een Professional Sales Hub-licentie betaal je maandelijks € 90,- per persoon. Op jaarbasis is dat dus € 1.080,-. Bij Enterprise licenties bedraagt het maandelijkse bedrag € 150,- per persoon. Bij de ene organisatie past een Professional licentie beter. Bij de andere een Enterprise licentie. Dat is afhankelijk van je wensen.

👉 TIP: Meer informatie over de Enterprise licenties vind je in dit blog: HubSpot Enterprise: bedrijfssoftware voor groeiende ondernemingen.

HubSpot Service Hub

HubSpot Service Hub helpt je bij het verbeteren van je klantenservice. En het verhogen van je klanttevredenheid en klantloyaliteit. Hier heb je allerlei data-gedreven functionaliteiten voor, zoals: 

  • Een Helpdesk Workspace waarmee je alle servicetickets eenvoudig managet.
  • Een Conversations Inbox om je klanten multi-channel mee te bedienen.
  • Kennisbanken, live-chatten en AI-chatbots voor op je website.
  • Feedbacktools om je klanttevredenheid en klantloyaliteit te meten.

Voor een Professional licentie betaal je maandelijks € 90,- per persoon. En bij een Enterprise licentie € 150,-. Ook deze bedragen betaal je jaarlijks.

👉 TIP: De hoogst aanwezige licentie is leidend voor de mogelijkheden in je CRM-database. Stel dat je een Service Hub Enterprise licentie hebt. En verder alleen maar Professional licenties. Dan zijn de mogelijkheden in je CRM-database op de Enterprise modules gebaseerd. Iedere CRM-gebruiker profiteert daar dus van.

HubSpot Operations Hub

Hubspot Operations Hub is ontwikkeld om operationele activiteiten in goede banen te leiden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Integraties met softwarepakketten van derden. Waarbij je de data 2 kanten op uitwisselt.
  • Geautomatiseerd corrigeren van datafoutjes. Zodat je de datakwaliteit van je software makkelijker op peil houdt.
  • Functies voor complexe automatiseringsprocessen. 
  • Datasets voor diepgaande berekeningen. Bijvoorbeeld van terugkerende inkomsten. 

Per jaar betaal je € 711,- voor een Professional licentie en € 1960,- voor een Enterprise licentie. Tegen extra kosten breid je de toegang tot deze tools uit. 

👉 TIP: Wil je meer over de functionaliteiten per hub weten? Download dan hieronder ons uitgebreide productoverzicht.


Licenties voor startende en kleine ondernemingen

HubSpot is ontwikkeld om met bedrijven mee te groeien. Niet elk bedrijf kan de Professional en Enterprise licenties betalen. En voor de meeste bedrijven zijn de gratis functionaliteiten te beperkt. Voor starters en kleine ondernemingen zijn er daarom aparte licenties.

Zo betalen starters een bundelprijs vanaf € 15,- per maand per persoon. Je hebt dan allerlei tools voor content, marketing, sales, service en operations ter beschikking. Uiteraard zijn de functionaliteiten hierbij beperkter dan bij de uitgebreidere licenties.

Zo kun je bijvoorbeeld maar 1.000 marketingcontacten opslaan. Terwijl je bij de Marketing Hub Professional licentie recht op 2.000 marketingcontacten hebt. Tegen betaling breid je dit aantal marketingcontacten wel uit.

Welke licenties heb je nodig?

Om dat te bepalen moet je eigenlijk eerst een plan van aanpak maken. Waarin je onder andere opneemt wie de software gaan gebruiken. En welke functionaliteiten je medewerkers nodig hebben voor hun werk. We kunnen je daarbij helpen als je dat wilt.

In HubSpot zijn er verschillende seats:

  • Met view only seats bekijk je de gekochte HubSpot-functies. Maar je kunt er niets mee bewerken. Zo kan een salesmedewerker bijvoorbeeld wel op een marketingblog reageren. Maar er zelf niets in aanpassen. Neem je betaalde functionaliteiten af? Dan is het aantal view only seats dat je hebt onbeperkt. Voor beheerders zijn deze seats uiteraard ongeschikt.

  • Met een core seat heb je wel bewerkingsrechten voor je gekochte functies. Daarnaast kun je alle basis CRM-functionaliteiten gebruiken. Zoals mailen, bellen en taakmanagement. Mag je alle soorten records aanmaken en bewerken (handig als je géén harde sales of klantenservice behoeften hebt!). En heb je toegang tot Breeze AI, de AI-motor van je HubSpot-portaal. Maar welke AI-tools je daarmee kunt inzetten hangt van je licenties af.

    Bij de Professional licentie van de HubSpot Marketing Hub heb je bijvoorbeeld standaard 3 core seats. Daarmee kun je alle beschikbare marketingtools gebruiken. Op de manier die je zelf prettig vindt. Dus ook via Breeze AI. Wie precies welke core seats nodig hebben hangt natuurlijk van de rollen en verantwoordelijkheden af.

  • Alleen bij de Sales en de Service Hub heb je nog een derde variant. Namelijk de 'sales seat' en de 'service seat'. Deze seats heb je nodig vanaf de Professional licenties. Bijvoorbeeld om offertes en prognoses te maken. Of om de Helpdesk-omgeving en enquêtes te gebruiken. 

Hoe meer mensen dus toegang tot bewerkbare functies hebben. Hoe hoger de kosten zijn. De verschillende licenties kun je met elkaar combineren. Maar niet binnen 1 hub. Wil je bijvoorbeeld tegelijkertijd een Professional licentie én een Enterprise licentie van de Marketing Hub afnemen? Dan kan dat niet.

👉 TIP: Wil je de benodigde functionaliteiten voor jouw organisatie in kaart brengen? Gebruik dan onze CRM Checklist!



Kosten voor extra capaciteit en add-ons

Sommige bedrijven willen tegen betaling de standaard mogelijkheden uitbreiden. Hierboven noemde ik al de uitbreidingsmogelijkheden van marketingcontacten. Zo kun je bijvoorbeeld 10.000 contacten in je CRM-database hebben. Terwijl je er maar 3.000 voor je marketingcommunicatie gebruikt. Maar er zijn nog veel meer uitbreidingen mogelijk.

Zo splits je bijvoorbeeld je HubSpot-account met de Business Units Add-on in meerdere units op. Zonder dat je daar dan aparte accounts voor nodig hebt. Bijvoorbeeld omdat je organisatie meerdere merken en websites voert. Waarvan je de communicatie, rapportages en branding wilt opsplitsen. 

Met transactionele e-mails verstuur je e-mails, die aan iets gerelateerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan account updates van een softwaresysteem en aan systeemberichten. De ontvangers hoeven hiervoor géén marketing contact te zijn. Ideaal voor klanten uit de softwarebranche bijvoorbeeld. En zo zijn je uitbreidingsmogelijkheden in HubSpot erg uitgebreid. Maar er zitten aan dit soort toevoegingen wel extra kosten verbonden.

Eenmalige implementatiekosten door Systony

De bovenstaande kosten zijn allemaal nodig om je Hubspot-portaal optimaal te kunnen gebruiken. Je betaalt ze rechtstreeks aan HubSpot. Maar daarmee is je klantenplatform nog niet up & running. Daar zorgen wij tijdens het implementatietraject voor. Dit doen we in een aantal stappen. De wensen en behoeften van jouw organisatie staan daarbij centraal.

Dit zijn de belangrijkste implementatiestappen:

  1. Projectdefinitie en plan van aanpak maken.
  2. Draagvlak creëren voor een hoge gebruikersadoptie.
  3. Interne processen stroomlijnen.
  4. HubSpot configureren.
  5. Applicaties van derden integreren.
  6. Importeren en opschonen van gegevens
  7. Testen en evalueren.
  8. Medewerkers trainen.

Er komt best wat bij kijken hoor. Bijna ieder bedrijf heeft bijvoorbeeld al data. Die kan bijvoorbeeld in een oud softwaresysteem staan. Maar ook in verschillende Excel-bestanden. Of in softwaresystemen én Excel-sheets. Alle relevante gegevens moeten we eenmalig naar HubSpot overbrengen. Dit noemen we dataconversie.

Daarnaast zijn er vaak systeemintegraties nodig. Soms zijn die vrij eenvoudig. Wil je bijvoorbeeld Outlook koppelen of LinkedIn? Dan zijn daar standaard softwarekoppelingen voor. Zo'n koppeling kost weinig moeite en geld. Maar er zijn ook complexe integraties. Bijvoorbeeld met ERP-systemen zoals SAP en Microsoft Navision. Dat heeft heel wat meer voeten in de aarde. Want daar is vaak veel maatwerk voor nodig.

Uiteraard zijn de implementatiekosten afhankelijk van je softwarebehoeften en -wensen. Hoe meer je wilt hoe duurder je project wordt. Samen bekijken we daarom welke functionaliteiten echt nodig zijn. Vaak loont een gefaseerde aanpak.

👉 TIP: Onze inhouse developers hebben meer dan 40 herbruikbare softwarekoppelingen ontwikkeld. Dus is je softwarekoppeling complex? Grote kans dat wij daar al een herbruikbare softwarekoppeling voor hebben!

Jaarlijkse onderhoudskosten

Na de implementatie blijven wij je bedrijf proactief met een servicecontract ondersteunen. Waarmee je bijvoorbeeld (onbeperkt) support krijgt. Periodieke health checks. Trainingsuren voor nieuw personeel. En webinars met updates van HubSpot. Van alle interessante ontwikkelingen houden wij je op de hoogte.

Zijn er calamiteiten? Dan bel je ons! Moeten er belangrijke updates doorgevoerd worden? Dan ondersteunen wij als dat nodig is. 

De kosten hiervoor zijn afhankelijk van het aantal gebruikers en de afgenomen HubSpot-licenties. Over het algemeen variëren de jaarlijkse onderhoudskosten van € 100,- tot € 200,- per gebruiker.

Voorbeeldberekeningen van de kosten

Op voorhand is het lastig om een goede prijsindicatie af te geven. Dat begrijp je waarschijnlijk wel. Maar ik snap het ook dat je ongeveer wilt weten hoeveel je kwijt bent. Om je een beeld te geven heb ik 2 voorbeeld berekeningen voor je uitgewerkt.

Voorbeeld middelgroot productiebedrijf 
Een middelgroot productiebedrijf heeft de wens om sales en marketing medewerkers in het CRM-systeem te laten samenwerken. De marketingafdeling bestaat uit 3 personen en de salesafdeling heeft 8 medewerkers. In totaal werken er 50 mensen bij de onderneming. Daarnaast wil het bedrijf graag een koppeling tussen HubSpot en SAP. Om de gegevens van contactpersonen en bedrijven geautomatiseerd uit te kunnen wisselen.

Gekozen pakketten Aantal seats Kosten per maand
HubSpot voor Marketeers Professional (combibundel Content + Marketing Hub) 3 € 882,- (inclusief 2.000 marketingcontacten)
Sales Hub Professional 8 € 720,-
Extra marketingcontacten 5.000  € 225,-
Totale maandelijkse licentiekosten    € 1.827,-

 

Eenmalige kosten Systony
Implementatie (inclusief acceptatietest & sign-off) CRM, sales, marketing Tussen € 10K - 15K
Systeemintegraties SAP  Tussen € 5K - 10K
Training & Workshops   Tussen € 5K - 7K
Totale eenmalige kosten   Tussen € 20K - 32K

 

Jaarlijkse onderhoudskosten Systony
Servicekosten Tussen € 2K - 3K
Software assurance voor het onderhouden van de softwarekoppelingen Tussen € 1K - 2K
Totale jaarlijkse onderhoudskosten Tussen € 3K - 5K


Voorbeeld groot IT-bedrijf
Een IT-bedrijf met 500 medewerkers wil klanten sneller en slimmer bedienen. Daarom wil de onderneming de marketing, sales en service afdelingen in HubSpot samenbrengen. Daarnaast zijn er complexe automatiseringswensen. De marketingafdeling heeft 5 medewerkers, de salesafdeling 40 en de klantenservice 20. 

Ook wil de organisatie een real-time koppeling met het ERP-systeem (Microsoft Business Central) om ordergegevens en klantgegevens uit te wisselen. Zodat deze informatie in HubSpot inzichtelijk is. De gegevens zijn gekoppeld aan de contactpersonen en de bedrijven. Voor bedrijfsbrede rapportages is daarnaast een koppeling met PowerBI wenselijk. 

Gekozen pakketten Aantal seats Kosten per maand
HubSpot voor Marketeers Professional (combibundel Content + Marketing Hub) 3 € 882,- (inclusief 2.000 marketingcontacten)
Extra Core Seats 2 € 150,-
Sales Hub Enterprise 40 € 6.000,-
Service Hub Enterprise 20 € 3.000,-
Operations Hub Professional 1 € 711,-
Extra marketingcontacten 5.000 € 225,-
Totale maandelijkse licentiekosten    € 10.968

 

Eenmalige kosten Systony
Implementatie (inclusief acceptatietest & sign-off) CRM, sales, marketing, service Tussen € 15K - 30K
Systeemintegraties Microsoft Business Central, PowerBI Tussen € 10K - 15K
Training & Workshops   Tussen € 17K - 20K
Totale eenmalige kosten     Tussen € 42K en 65K

 

Jaarlijkse onderhoudskosten Systony
Servicekosten Tussen € 5K - 7K
Software assurance voor het onderhouden van de softwarekoppelingen Tussen € 2K - 3K
Listening service voor de (near) real-time koppeling Tussen € 1K- 2K
Totale jaarlijkse onderhoudskosten Tussen € 8K - 12K


Is HubSpot de investering waard?

De meeste bedrijven met HubSpot willen nooit anders meer. De interface is zoveel gebruiksvriendelijker dan bij andere software-platformen. Zo hebben wij al verschillende Salesforce-klanten naar Hubspot overgezet.

Soms willen klanten hun bestaande CRM-systeem graag behouden. Omdat daar functionaliteiten in zitten, die HubSpot niet biedt. Zij koppelen de software met HubSpot, zodat ze toch vanuit 1 gebruiksvriendelijke databron kunnen werken.

HubSpot is flexibel en groeit makkelijk met organisaties mee. Met alle AI-functionaliteiten past het perfect bij de huidige digitale tijd. Je kiest dan ook voor een toekomstbestendige softwareoplossing. Waar je nog jaren mee vooruit kunt. 

Wil je precies weten wat de CRM-software van HubSpot voor jouw organisatie kost? Vraag dan hieronder een vrijblijvende offerte of kostenindicatie bij ons aan.




Aanmelden per e-mail