Delen
van Floris van Muijen op 18-4-25 9:04
Kosten voor extra capaciteit en add-ons
Sommige bedrijven willen tegen betaling de standaard mogelijkheden uitbreiden. Hierboven noemde ik al de uitbreidingsmogelijkheden van marketingcontacten. Zo kun je bijvoorbeeld 10.000 contacten in je CRM-database hebben. Terwijl je er maar 3.000 voor je marketingcommunicatie gebruikt. Maar er zijn nog veel meer uitbreidingen mogelijk.
Zo splits je bijvoorbeeld je HubSpot-account met de Business Units Add-on in meerdere units op. Zonder dat je daar dan aparte accounts voor nodig hebt. Bijvoorbeeld omdat je organisatie meerdere merken en websites voert. Waarvan je de communicatie, rapportages en branding wilt opsplitsen.
Met transactionele e-mails verstuur je e-mails, die aan iets gerelateerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan account updates van een softwaresysteem en aan systeemberichten. De ontvangers hoeven hiervoor géén marketing contact te zijn. Ideaal voor klanten uit de softwarebranche bijvoorbeeld. En zo zijn je uitbreidingsmogelijkheden in HubSpot erg uitgebreid. Maar er zitten aan dit soort toevoegingen wel extra kosten verbonden.
Eenmalige implementatiekosten door Systony
De bovenstaande kosten zijn allemaal nodig om je Hubspot-portaal optimaal te kunnen gebruiken. Je betaalt ze rechtstreeks aan HubSpot. Maar daarmee is je klantenplatform nog niet up & running. Daar zorgen wij tijdens het implementatietraject voor. Dit doen we in een aantal stappen. De wensen en behoeften van jouw organisatie staan daarbij centraal.
Dit zijn de belangrijkste implementatiestappen:
- Projectdefinitie en plan van aanpak maken.
- Draagvlak creëren voor een hoge gebruikersadoptie.
- Interne processen stroomlijnen.
- HubSpot configureren.
- Applicaties van derden integreren.
- Importeren en opschonen van gegevens
- Testen en evalueren.
- Medewerkers trainen.
Er komt best wat bij kijken hoor. Bijna ieder bedrijf heeft bijvoorbeeld al data. Die kan bijvoorbeeld in een oud softwaresysteem staan. Maar ook in verschillende Excel-bestanden. Of in softwaresystemen én Excel-sheets. Alle relevante gegevens moeten we eenmalig naar HubSpot overbrengen. Dit noemen we dataconversie.
Daarnaast zijn er vaak systeemintegraties nodig. Soms zijn die vrij eenvoudig. Wil je bijvoorbeeld Outlook koppelen of LinkedIn? Dan zijn daar standaard softwarekoppelingen voor. Zo'n koppeling kost weinig moeite en geld. Maar er zijn ook complexe integraties. Bijvoorbeeld met ERP-systemen zoals SAP en Microsoft Navision. Dat heeft heel wat meer voeten in de aarde. Want daar is vaak veel maatwerk voor nodig.
Uiteraard zijn de implementatiekosten afhankelijk van je softwarebehoeften en -wensen. Hoe meer je wilt hoe duurder je project wordt. Samen bekijken we daarom welke functionaliteiten echt nodig zijn. Vaak loont een gefaseerde aanpak.
👉 TIP: Onze inhouse developers hebben meer dan 40 herbruikbare softwarekoppelingen ontwikkeld. Dus is je softwarekoppeling complex? Grote kans dat wij daar al een herbruikbare softwarekoppeling voor hebben!
Jaarlijkse onderhoudskosten
Na de implementatie blijven wij je bedrijf proactief met een servicecontract ondersteunen. Waarmee je bijvoorbeeld (onbeperkt) support krijgt. Periodieke health checks. Trainingsuren voor nieuw personeel. En webinars met updates van HubSpot. Van alle interessante ontwikkelingen houden wij je op de hoogte.
Zijn er calamiteiten? Dan bel je ons! Moeten er belangrijke updates doorgevoerd worden? Dan ondersteunen wij als dat nodig is.
De kosten hiervoor zijn afhankelijk van het aantal gebruikers en de afgenomen HubSpot-licenties. Over het algemeen variëren de jaarlijkse onderhoudskosten van € 100,- tot € 200,- per gebruiker.
Voorbeeldberekeningen van de kosten
Op voorhand is het lastig om een goede prijsindicatie af te geven. Dat begrijp je waarschijnlijk wel. Maar ik snap het ook dat je ongeveer wilt weten hoeveel je kwijt bent. Om je een beeld te geven heb ik 2 voorbeeld berekeningen voor je uitgewerkt.
Voorbeeld middelgroot productiebedrijf
Een middelgroot productiebedrijf heeft de wens om sales en marketing medewerkers in het CRM-systeem te laten samenwerken. De marketingafdeling bestaat uit 3 personen en de salesafdeling heeft 8 medewerkers. In totaal werken er 50 mensen bij de onderneming. Daarnaast wil het bedrijf graag een koppeling tussen HubSpot en SAP. Om de gegevens van contactpersonen en bedrijven geautomatiseerd uit te kunnen wisselen.
Gekozen pakketten | Aantal seats | Kosten per maand |
HubSpot voor Marketeers Professional (combibundel Content + Marketing Hub) | 3 | € 882,- (inclusief 2.000 marketingcontacten) |
Sales Hub Professional | 8 | € 720,- |
Extra marketingcontacten | 5.000 | € 225,- |
Totale maandelijkse licentiekosten | € 1.827,- |
Eenmalige kosten Systony | ||
Implementatie (inclusief acceptatietest & sign-off) | CRM, sales, marketing | Tussen € 10K - 15K |
Systeemintegraties | SAP | Tussen € 5K - 10K |
Training & Workshops | Tussen € 5K - 7K | |
Totale eenmalige kosten | Tussen € 20K - 32K |
Jaarlijkse onderhoudskosten Systony | |
Servicekosten | Tussen € 2K - 3K |
Software assurance voor het onderhouden van de softwarekoppelingen | Tussen € 1K - 2K |
Totale jaarlijkse onderhoudskosten | Tussen € 3K - 5K |
Voorbeeld groot IT-bedrijf
Een IT-bedrijf met 500 medewerkers wil klanten sneller en slimmer bedienen. Daarom wil de onderneming de marketing, sales en service afdelingen in HubSpot samenbrengen. Daarnaast zijn er complexe automatiseringswensen. De marketingafdeling heeft 5 medewerkers, de salesafdeling 40 en de klantenservice 20.
Ook wil de organisatie een real-time koppeling met het ERP-systeem (Microsoft Business Central) om ordergegevens en klantgegevens uit te wisselen. Zodat deze informatie in HubSpot inzichtelijk is. De gegevens zijn gekoppeld aan de contactpersonen en de bedrijven. Voor bedrijfsbrede rapportages is daarnaast een koppeling met PowerBI wenselijk.
Gekozen pakketten | Aantal seats | Kosten per maand |
HubSpot voor Marketeers Professional (combibundel Content + Marketing Hub) | 3 | € 882,- (inclusief 2.000 marketingcontacten) |
Extra Core Seats | 2 | € 150,- |
Sales Hub Enterprise | 40 | € 6.000,- |
Service Hub Enterprise | 20 | € 3.000,- |
Operations Hub Professional | 1 | € 711,- |
Extra marketingcontacten | 5.000 | € 225,- |
Totale maandelijkse licentiekosten | € 10.968 |
Eenmalige kosten Systony | ||
Implementatie (inclusief acceptatietest & sign-off) | CRM, sales, marketing, service | Tussen € 15K - 30K |
Systeemintegraties | Microsoft Business Central, PowerBI | Tussen € 10K - 15K |
Training & Workshops | Tussen € 17K - 20K | |
Totale eenmalige kosten | Tussen € 42K en 65K |
Jaarlijkse onderhoudskosten Systony | |
Servicekosten | Tussen € 5K - 7K |
Software assurance voor het onderhouden van de softwarekoppelingen | Tussen € 2K - 3K |
Listening service voor de (near) real-time koppeling | Tussen € 1K- 2K |
Totale jaarlijkse onderhoudskosten | Tussen € 8K - 12K |
Is HubSpot de investering waard?
De meeste bedrijven met HubSpot willen nooit anders meer. De interface is zoveel gebruiksvriendelijker dan bij andere software-platformen. Zo hebben wij al verschillende Salesforce-klanten naar Hubspot overgezet.
Soms willen klanten hun bestaande CRM-systeem graag behouden. Omdat daar functionaliteiten in zitten, die HubSpot niet biedt. Zij koppelen de software met HubSpot, zodat ze toch vanuit 1 gebruiksvriendelijke databron kunnen werken.
HubSpot is flexibel en groeit makkelijk met organisaties mee. Met alle AI-functionaliteiten past het perfect bij de huidige digitale tijd. Je kiest dan ook voor een toekomstbestendige softwareoplossing. Waar je nog jaren mee vooruit kunt.
Wil je precies weten wat de CRM-software van HubSpot voor jouw organisatie kost? Vraag dan hieronder een vrijblijvende offerte of kostenindicatie bij ons aan.