
Als ondernemer wil je jouw bedrijf soepel laten draaien. Een goed CRM-systeem is daar een handig hulpmiddel bij. Hierin beheer je namelijk alle belangrijke klantgegevens. Zoals contactinformatie, notities en verkoopkansen.
Is je CRM-data er goed in georganiseerd? Dan speel je makkelijk op de behoeften van je leads en klanten in. Werkt je CRM-systeem daarnaast met je andere bedrijfssoftware samen? Zoals je e-mailprogramma, boekhoudsoftware en marketingtools. Dan is je systeem nóg veel krachtiger.
Zoek je CRM-software dat makkelijk met andere softwaretools integreert? Dan is HubSpot een interessante optie. Hieronder ontdek je waarom dat zo is.
Waarom kiezen voor HubSpot?
Wereldwijd is HubSpot een populair alles-in-1 CRM-systeem. En dat is niet zonder reden. De CRM-software blinkt namelijk uit in gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast zit het boordevol handige tools voor:
HubSpot werkt naadloos samen met een groot aantal externe softwaretools. In de App Marketplace vind je daar meer dan 1.600 standaard softwarekoppelingen voor.
Heb je een maatwerkkoppeling nodig? Bijvoorbeeld om je ERP-software te koppelen. Dan is dat minder complex dan bij de meeste andere softwarepakketten. Hieronder lees je meer over de integratie mogelijkheden.
Standaard integraties
Door software te koppelen hoef je geen gegevens meer handmatig over te typen. Zodat je tijd bespaart en fouten voorkomt. Bij de meeste softwarekoppelingen bepaal je zelf welke informatie je precies synchroniseert.
Zo integreer je HubSpot bijvoorbeeld makkelijk met:
- Boekhoudsoftware zoals Exact Online, Yuki en Business Central.
- Software voor marketing e-mails zoals Mailchimp.
- Webshopsoftware zoals WooCommerce, Magento en Shopify.
- Samenwerksoftware zoals Slack, Zoom, Teams en Trello.
- Webinarsoftware zoals WebinarGeek.
- Projectmanagementsoftware zoals Asana en PSOHub.
- E-mailsoftware zoals Gmail en Outlook.
- Advertentieplatformen zoals Google Ads, Meta en LinkedIn Ads.
- Social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn, Instagram.
- Youtube.
- Mollie en Stripe om je online betaaltransacties mee te regelen.
Stel bijvoorbeeld dat je een boekhoudpakket koppelt. Dan nemen de beide softwarepakketten automatisch allerlei klant- en bedrijfsinformatie van elkaar over. Met automatisering stroomlijn je vervolgens allerlei processen met deze klantdata.
Of stel dat je een nieuwe klant toevoegt aan je CRM-database. Dankzij de integratie met e-mailsoftware ontvangt de klant automatisch een welkomste-mail. En creëer je automatisch een taak voor sales om de klant verder op te volgen.
De meeste standaard integraties activeer je in een paar stappen. Zonder dat je daar uitgebreide technische kennis voor nodig hebt. Vaak hoef je alleen maar in te loggen en toestemming te geven. Daarna werkt alles automatisch.
Maatwerk integraties
Heb je niet voldoende aan een standaard koppeling? Dan is er ook een maatwerkkoppeling mogelijk. Maatwerkkoppelingen gebruik je bijvoorbeeld om:
- Specifieke bedrijfsprocessen vorm te geven. Bijvoorbeeld als je de gegevens van meerdere systemen in HubSpot wilt combineren. Of als er complexe automatiseringen nodig zijn.
- Software te koppelen waar geen standaard koppeling voor bestaat. Zoals een systeem dat speciaal voor jouw bedrijf ontwikkeld is. Of hele specialistische software, die maar weinig bedrijven gebruiken.
- Complexe datastructuren te stroomlijnen. Bijvoorbeeld klantgegevens uit custom velden, die je niet automatisch kunt synchroniseren met een standaard koppeling.
- Extra strenge eisen voor dataverwerking en beveiliging toe te voegen. Zoals specifieke encryptie en extra beveiligingslagen om de data optimaal te beschermen. Denk bijvoorbeeld aan de zorg en aan de financiële sector.
- Processen sneller en efficiënter te maken. En om grote hoeveelheden met data makkelijker te verwerken. Bijvoorbeeld als je een groot bedrijf met veel gebruikers hebt. En een standaard integratie de belasting niet zo goed aankan.
- Aan specifieke rapportagebehoeften te voldoen. Zoals diepgaande analyses waarbij je verkoopinformatie en boekhoudgegevens combineert. En op maat gemaakte rapportages waarin je data van verschillende bronnen mixt.
- Ingewikkelde workflows te creëren. Bijvoorbeeld voor specifieke workflow-acties op basis van custom klantdata. Stel dat HubSpot bijvoorbeeld een bestelling registreert. En er dan gelijk een complexe goedkeuringsstroom in je ERP-oplossing moet starten. Dan is dit alleen met een maatwerkintegratie mogelijk. Hetzelfde geldt voor deals die je in HubSpot sluit. Maar waarvoor je boekhoudpakket geautomatiseerd een factuur moet aanmaken. Terwijl je in HubSpot de betalingsstatus bijhoudt.
Integraties in HubSpot realiseer je met de HubSpot API. Met middleware tools zoals Zapier, Make of Workato (als je integratie niet al te complex is). En met volledig op maat gemaakte software koppelingen in HubSpot. Bijvoorbeeld met behulp van webhooks.
HubSpot als 1 centrale databron inzetten?
Zoek je een CRM-systeem dat makkelijk met andere tools integreert? Bijvoorbeeld om een centraal klantbeeld te creëren. En om bepaalde klantprocessen optimaal te stroomlijnen. Dan is HubSpot een prima keuze.
Ben je enthousiast over de integratie mogelijkheden? En wil je de software beter leren kennen? Boek gerust een afspraak in mijn agenda. Ik laat je de software graag zien.