Deel artikel
Hoe jouw organisatie met de AI-tools van HubSpot groeit
door Maarten de Wit op 20-9-24 8:37
Met Artificial Intelligence boots je menselijke intelligentie na. Om daarmee geautomatiseerd allerlei ingewikkelde taken uit te voeren. Zoals het herkennen van beelden en spraak. En het schrijven van teksten.
Denk maar aan Google, die je een mondelinge opdracht geeft. En aan blogs die een contentmaker voor je schrijft. Of complexe opdrachten die een AI-chatbot voor je uitvoert, zoals ChatGPT. Jij hoeft je vraag alleen maar te stellen. De AI-tools doen de rest.
Artificial Intelligence in je CRM-systeem maakt je werk dan ook een stuk makkelijker. Je minimaliseert het aantal terugkerende taken. En je geeft veel werk uit handen. Zelfs creatieve taken.
Hierdoor heb je minder tijd, geld en expertise nodig. Bijvoorbeeld om content te genereren, producten aan te bevelen, verkoopvoorspellingen te doen en inzichten te verkrijgen. AI is dan ook de motor voor de groei van iedere moderne organisatie.
Hoe maakt HubSpot AI jouw organisatie effectiever en efficiënter? En hoe verandert het de werkzaamheden? Dat leggen onze CRM-experts Maarten en Daan je in deze video uit. Een aantal belangrijke AI-tools van HubSpot komen daarbij aan bod.
89% van de marketeers gebruikt Artificial Intelligence al voor het maken van content
89% van de marketeers gebruikt AI al voor het maken van marketing content, volgens een onderzoek van HubSpot. Bijna alle marketeers dus. En dat is niet zo gek ook. Met AI maak je binnen enkele seconden de meest effectieve content. Van je social media posts tot je website content. Van je blogs tot je calls-to-action (CTA’s) en je marketing e-mails. Je zet er zelfs razendsnel een complete marketingcampagne mee op.
De AI-aangedreven Content Assistant van HubSpot schrijft, herschrijft, vat samen en verandert de tone-of-voice. Net wat jij nodig hebt.
Heb je geen bloginspiratie? Dan komt de tool zelfs met creatieve ideeën. Je vertelt de AI-tool waar je blog over gaat. Daarna genereert het binnen enkele seconden een blogtitel en een blogindeling. Je ziet gelijk per titel hoe groot de kans is dat je met dit blogartikel gaat scoren. HubSpot gebruikt hiervoor onder andere de gegevens vanuit Semrush. Waar nodig pas je de tekst zelf nog even aan.
Heb je weinig tijd voor je sociale media posts? Dan zet je jouw berichten met AI in elkaar. Inclusief #hashtags en 😍emoties. Gewoon in HubSpot. Met de handige social media planner plan je jouw berichten trouwens vooruit. Superhandig! En wil je snel hoog in de zoekresultaten komen met je content? Laat de AI Content Assistant je dan vooral helpen met je SEO. Bijvoorbeeld met het schrijven van een goede meta-description.
De AI-aangedreven SEO-tool van HubSpot geeft je daarnaast tal van aanbevelingen. Je hoeft alleen je website maar even te scannen. Daarna ontvang je tips voor een betere positie in de zoekmachines. De AI-tool werkt namelijk naadloos samen met al je favoriete contentfuncties in HubSpot. Met de AI-aangedreven Content Assistant trek je zo makkelijker en meer leads aan. Dat is precies wat je als marketeer nodig hebt, toch?
Een andere handige, maar simpelere AI-tool is de A/B-test. Je gebruikt dit om verschillende varianten van iets uit te testen. Bijvoorbeeld van een websitepagina of een nieuwsbrief. Om vervolgens automatisch verder te gaan met de meest succesvolle variant.
86% van de verkopers zegt dat AI helpt om effectiever te verkopen
Leads vinden, kwalificeren en eraan verkopen. Met AI-aangedreven verkooptools sluit je makkelijker deals. Dat vindt tenminste zo’n 86% van de verkopers, volgens het onderzoek van HubSpot. Als CRM-adviseur bij Systony is dat ook mijn ervaring. HubSpot biedt namelijk verschillende slimme AI-tools voor je salesactiviteiten.
Dankzij AI, je CRM-data en dynamische content zijn jouw gepersonaliseerde verkoop e-mails zo klaar. Of wat denk je van een script voor je verkoopgesprek, chat of salesvideo? Binnen enkele seconden is het gereed. Bovendien neemt HubSpot de gegevens van de e-mailhandtekeningen van je relaties automatisch over. Dat scheelt je bergen met invoertijd. En je weet zeker dat de data in je CRM-systeem foutloos is.
Sta je regelmatig op een beurs? Of heb je veel meetings buiten de deur? Dan vind je de visitekaartjes scanner vast geweldig. Je hoeft je visitekaartjes alleen maar even te scannen met je mobiele telefoon. HubSpot AI maakt er daarna automatisch CRM-contacten van. Met HubSpot Insights verrijk je de bedrijfsgegevens ook nog eens. Bijvoorbeeld met de branche, het aantal medewerkers, de jaarlijkse omzet en de social media kanalen. Zo krijg je meteen een fantastisch beeld van je nieuwe relaties.
En wat vind je van gespreksopnames, die HubSpot voor je uitschrijft? Je zet jouw opgenomen telefoongesprekken automatisch om in tekst. Dat is natuurlijk goed voor een snelle verslaglegging. Maar je beschikt ook altijd over de juiste context voor je verkoopgesprekken. Uiteraard gebruik je de transcripties meteen voor coaching en ondersteuning. Bijvoorbeeld om je eigen verkooptechnieken te verbeteren. Of om je nieuwe collega's makkelijker in te werken.
Veel van onze klanten vinden de AI Sales Forecasts fantastisch. Laat HubSpot bijvoorbeeld prognoses maken op basis van historische salesresultaten. Zodat je als salesmanager extra perspectief voor de te verwachten omzet hebt. Door je software te 'trainen' worden de voorspellingen steeds beter.
Met predictive leadscoring prioriteer je jouw leads geautomatiseerd. Zo voorspelt HubSpot met meer dan 1000 parameters welke leads klant worden. Je focust hierdoor echt alleen nog op de meest kansrijke verkoopkansen. Met behulp van AI voer je jouw werk als verkoper dus beter en sneller uit. En je sluit ook nog eens makkelijker deals! Wat wil je nog meer?
Met AI besparen klantenservice medewerkers tot zo’n 2 uur werktijd per dag
Door AI verhoogt de productiviteit van jouw klantenservice medewerkers aanzienlijk. Zij besparen namelijk tot wel zo’n 2 uur werktijd per dag, volgens het onderzoek van HubSpot.
Met Artificial Intelligence stel je in een handomdraai nieuwe artikelen voor je kennisbank op. En reageer je vanuit je Conversations Inbox supersnel met service e-mails en chatantwoorden op maat. Daarnaast is het transcriberen van telefoongesprekken ook voor deze afdeling erg nuttig. Maar dat is nog niet alles.
Wat vind je bijvoorbeeld van automatische samenvattingen van klantgesprekken? Nooit meer hoeven je collega's de hele klanthistorie te scannen. Uitgebreid loggen is ook verleden tijd. AI regelt het voor je.
Maakt jouw klantenservice gebruik van een chatbot? Dan registreert deze chatbot allerlei klantgegevens. Bijvoorbeeld de naam van je klant en de aard van de klacht. Je vindt deze data vervolgens terug in de klantenrecords van je CRM-systeem. Dankzij je dashboards krijg je gelijk inzicht in de problemen die bij jouw klantenservice binnenkomen.
👉 TIP: Misschien vind je dit artikel interessant? 17 KPI voorbeelden voor je klantenservice dashboard in HubSpot.
CRM-beheerders houden CRM-data makkelijker schoon met AI
Als CRM-beheerder houd je de data graag zo schoon en accuraat mogelijk. HubSpot biedt hier verschillende AI-aangedreven oplossingen voor. Zo vind je in de 'Data Quality' cockpit informatie over:
- Recordeigenschappen.
- Het totale aantal records in de CRM-database.
- Gegevenssynchronisatie met gekoppelde apps van derden.
- Problemen met workflows.
Daarnaast helpt HubSpot je met het ontdubbelen, verbeteren, bewaren en verrijken van klantgegevens. Zo corrigeert HubSpot bijvoorbeeld automatisch typfoutjes voor je. En dubbele contactpersonen en bedrijfsgegevens voegt het voor je samen als je dat wilt.
Importeer je data in jouw CRM-systeem? Met Artificial Intelligence slaat je CRM-systeem de gegevens gegarandeerd op de juiste plek op.
ChatSpot: speciaal ontworpen om jouw bedrijf te helpen groeien
ChatSpot is de AI-aangedreven verkoop- en marketing assistent van HubSpot. Speciaal ontworpen om jouw bedrijf te helpen groeien. Het combineert de kracht van ChatGPT met andere gegevensbronnen. Waaronder je eigen CRM-database.Het mooie van alles is: iedereen kan het gratis gebruiken. Jij, je buurman en ik. Zelfs als je het CRM-platform van HubSpot nog niet gebruikt. Maar in combinatie met je CRM-systeem haal je er wel meer uit. ChatSpot gebruikt jouw CRM-data dan namelijk om je opdrachten uit te voeren. En je gebruikt de AI-tool dan rechtstreeks vanuit je CRM-software.
Hoe je met ChatSpot jouw dagelijkse productiviteit verhoogt? Door te chatten! Stel een vraag en ChatSpot voert je opdrachten uit. Simpeler kan het echt niet!
Dit kun je bijvoorbeeld vragen:
- Hoeveel CRM-contacten zijn er aan mij toegewezen?
- Vind SaaS-bedrijven in Zuid-Holland met meer dan 50 werknemers.
- Voeg contactpersoon klaasje@systony.nl toe aan HubSpot CRM. Met de opmerking: ‘Is volgende week in Rotterdam.’
- Laat mij een overzicht zien met al het websiteverkeer van vorig jaar.
- Maak een lijst van de deals die het verkoopteam deze maand naar verwachting afsluit. Mét de verwachte omzet en alle dealfasen.
Ook efficiënter en effectiever werken met de AI-tools van HubSpot
Artificial Intelligence is de motor van iedere moderne organisatie. Je maakt jouw organisatie er veel efficiënter en effectiever mee. Steeds meer bedrijven werken met AI. Je kunt dus eigenlijk niet achterblijven.
Je weet nu hoe de AI-tools van HubSpot jouw organisatie helpen om te groeien. Heb je er vragen over? Boek dan een vrijblijvende afspraak in onze agenda. Dan demonstreren we alle AI-tools van HubSpot aan je. Wil je eerst meer van de CRM-software zien? Bekijk hieronder dan onze uitgebreide HubSpot CRM demovideo van 30 minuten.
3 CRM-frustraties die bij veel organisaties bedrijfsgroei belemmeren
De laatste HubSpot updates | november 2024
Datamanagement: zo kom je van verwaarloosde & versnipperde CRM-data af
Deel artikel
- december 2024 (1)
- november 2024 (12)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)