Deel artikel
Wanneer kiezen voor een CRM systeem met maatwerk?
door Gertjan van Vugt op 1-4-20 9:00
Heb je als organisatie met klanten te maken? Dan wil je jouw relaties natuurlijk efficiënt beheren en bedienen. Een CRM systeem kan de ideale oplossing hiervoor zijn. Maar welk CRM pakket kies je dan?
Iedere CRM softwareoplossing heeft basisfunctionaliteiten. Daarnaast zijn er meestal uitbreidingsmogelijkheden. Zo is het mogelijk om bepaalde werkwijzen te optimaliseren. En om veel van je taken te automatiseren.
Maar er is veel keuze in het CRM landschap. En je selecteert niet zomaar het CRM pakket, dat jouw organisatie het beste ondersteunt. Misschien beantwoordt zelfs geen enkele CRM oplossing aan al je wensen en eisen. Of lijkt dat zo op het eerste gezicht.🤔 Want de meeste CRM software kun je gelukkig wel aanpassen. Daarbovenop kan een CRM implementatie specialist vaak nog maatwerk toevoegen (mogelijkheden, die niet in het CRM systeem zitten).
Wanneer kies je voor een CRM systeem met maatwerk? En waarom hoeft dit niet duurder te zijn dan CRM software met alleen standaard mogelijkheden? Dat leg ik je in dit artikel uit.
Waarom een CRM systeem met maatwerk niet duurder hoeft te zijn
Heb je specifieke wensen en eisen? Dan is het slim om een CRM systeem met maatwerk te overwegen. Je breidt de standaard mogelijkheden van je CRM software dan uit. Zo stem je jouw CRM portaal helemaal af op jouw specifieke situatie. Dit klinkt kostbaar, maar dat hoeft het niet perse te zijn.
Ons favoriete CRM-systeem (HubSpot) is bijvoorbeeld modulair opgebouwd. De basis van je CRM systeem is zelfs helemaal gratis. Je kunt het onbeperkt blijven gebruiken, totdat je jouw account weer verwijdert. Als starter kun je jouw relaties zo dus makkelijk professioneel beheren.
Voor groeiende en grote organisaties is HubSpot ook interessant. Je breidt jouw HubSpot portaal namelijk eenvoudig uit met betaalde functies. Je selecteert hierbij natuurlijk alleen de functies, die je echt nodig hebt. Heb je een functie niet meer nodig? Dan skip je die. En heb je juist behoefte aan meer functies? Dan voeg je die eenvoudig toe. Zo groeit HubSpot makkelijk met jouw organisatie mee.
Heb je daarnaast behoefte aan 'echt' maatwerk? Dan is dit vaak makkelijker te realiseren dan bij andere CRM software. Zoals bijvoorbeeld bij Salesforce en Microsoft Dynamics 365. Dit komt door de gebruiksvriendelijke opzet en de vele koppelingen, die er al zijn. Je mogelijkheden zijn bij HubSpot dus uitgebreid en vaak makkelijker te realiseren. Daarbovenop kun je altijd nog specifiek maatwerk toevoegen natuurlijk.
Je betaalt hierbij dus echt alleen voor wat je nodig hebt. Niets meer en niets minder! En dat is bij veel andere CRM software wel anders. Daar moet je vaak veel meer functies afnemen, dan dat je nodig hebt. Bovendien zijn je mogelijkheden bij HubSpot al super uitgebreid. 'Echt' maatwerk is meestal niet nodig. Lees hier meer over de kosten van HubSpot.
TIP: Lees ook dit artikel: 6 Redenen om voor een gebruiksvriendelijk CRM-systeem te kiezen.
CRM integratie met andere systemen
CRM software draait bijna nooit op zichzelf. Vaak zijn koppelingen met andere softwaresystemen wenselijk of nodig. Zoals een e-mailprogramma, HR software, ERP software en boekhoudsoftware. Bij niet alle CRM software is het mogelijk om andere systemen te koppelen. Ook is het vaak heel kostbaar en complex als dat wel kan.
Het moderne HubSpot is dan een interessante optie. Het is namelijk zo ontwikkeld, dat veel andere software eenvoudig te koppelen is. In de speciale App Marketplace vind je meer dan 1000 standaard koppelingen. Natuurlijk zijn er ook complexere koppelingen, zoals bij SAP en Microsoft Navision. Maar ook die programma's verbind je makkelijker dan bij veel andere CRM software.
Je modulaire CRM oplossing breid je dus makkelijker uit met maatwerk als dat nodig is. Afgestemd op jouw organisatie. Als ervaren CRM implementatie expert helpen we je hier natuurlijk graag bij.
TIP: Misschien vind je de volgende artikelen interessant?
➜ Koppel Navision aan je CRM systeem: maak slimmer gebruik van alle data.
➜ SAP aan HubSpot koppelen: waarom zou je dat doen?
➜ Je e-mail aan je CRM systeem koppelen. Wat zijn de voordelen?
➜ [VIDEO] Verhoog je productiviteit met de HubSpot plugin voor Outlook.
➜ Gegevens van je oude CRM overzetten naar HubSpot: hoe pak je dat aan?
Unieke functionaliteiten aan je CRM-software toevoegen
Een standaard CRM pakket zet jouw (toekomstige) klanten centraal. Bij maatwerk breid je deze mogelijkheden uit. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om ook projecten of producten centraal te stellen. Heb je behoefte aan unieke functionaliteiten, die niet in een (standaard) CRM systeem zitten? Misschien is een CRM systeem met maatwerk dan een goede oplossing voor je.
Maar - zoals al eerder gezegd - is HubSpot al een zeer compleet CRM pakket. Het bevat eigenlijk alle marketing-, sales- en servicetools, die een professioneel bedrijf nodig heeft. Heb je daarnaast nog andere functies nodig? En kun je dit met andere software invullen? Dan vind je de juiste koppeling vast in de App Marketplace. De kans dat je hier bovenop nog specifiek maatwerk nodig hebt is niet zo groot.
Hierdoor past HubSpot bij de meeste MKB-bedrijven in o.a. de maakindustrie, IT en consultancy. Het softwarepakket wordt bovendien nog steeds flink doorontwikkeld. Zo voert HubSpot maandelijks talloze updates en verbeteringen door. Het maatwerk is bij HubSpot dus vooral gericht op de inrichting van jouw CRM portaal. Zoals bij een complexe koppeling met een ERP systeem en custom objecten.
TIP: Wij hebben een handig hulpmiddel ontwikkeld om jouw CRM-behoeften in kaart te brengen. Download onze checklist hieronder als je dat wilt.
Teveel functionaliteiten
CRM software kan ook teveel functionaliteiten hebben. Als je deze functionaliteiten niet gebruikt zitten ze alleen maar in de weg. En waarom zou je betalen voor functionaliteiten waar je geen gebruik van maakt? Dankzij een modulair CRM systeem selecteer je de functies, die je echt nodig hebt. Je CRM systeem is daardoor volledig afgestemd op jouw behoeften. Van teveel en overbodige functies heb je dus geen last.
Stel dat je wel gebruik wilt maken van klantenservice tools, maar niet van marketing en sales functies. Bijvoorbeeld servicetickets, een kennisbank, een chatbot, live chatsoftware en een dashboard. Daarnaast moeten je relatiegegevens altijd up-to-date zijn. En je wilt alle klantencommunicatie inzichtelijk hebben. Ook wil je graag kunnen loggen in je klantenrecords. De HubSpot Service Hub beantwoordt dan aan jouw behoeften. De functies van de Marketing Hub en de Sales Hub neem je gewoon niet af.
Daarnaast heb je natuurlijk met verschillende afdelingen te maken. Niet alle gebruikers hebben alle functies nodig. Het is fijn als je hier onderscheid in kunt maken. Zo neem je bijvoorbeeld marketingtools af voor de marketingafdeling. Salestools voor de salesafdeling en servicetools voor de serviceafdeling. Bij HubSpot kun je zelfs gratis en betaalde licenties combineren.
TIP: Wil je wat meer over HubSpot weten? Misschien vind je deze artikelen interessant:
➜ [VIDEO] De top 10 beste functies van HubSpot.
➜ [VIDEO] De 6 beperkingen van gratis HubSpot CRM.
Kosten maatwerk CRM
Ook kosten spelen natuurlijk een rol bij je keuze voor een CRM systeem met maatwerk. Maar eigenlijk geldt dat voor ieder CRM systeem. Of je nu maatwerk toevoegt of niet.
Wij adviseren altijd om eerst een CRM strategie te bedenken. Hierin breng je al jouw CRM behoeften- en eisen in kaart. Zo selecteer je sneller een CRM systeem, dat echt bij jouw organisatie past. Doe je dit niet? Dan is de kans groot, dat je er onvoldoende uithaalt. Dat is toch zonde van alle tijd, moeite en geld, die je erin steekt?! Onze gratis CRM Checklist helpt je om de juiste keuzes te maken. Download 'm hieronder:
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)