Hoe implementeer je een systeem voor je data management?
van Maxime Buis op 28-1-25 8:31
Werkt je organisatie met klantinformatie, verkoopdata en marketingcampagnes? Dan kun je niet zonder een goed systeem voor je data management. Waarom? Zonder een goed gestructureerd data managementsysteem:
- Raak je sneller gegevens kwijt.
- Zijn je gegevens moeilijk te gebruiken.
- Heb je weinig inzicht voor je strategische besluitvorming.
- Is het lastig om je gegevens goed te beveiligen.
Een goed data managementsysteem implementeren lijkt misschien ingewikkeld. Maar met de juiste tools en aanpak hoeft het dat niet te zijn. Hieronder ga ik daar dieper op in.
Wat is data management?
Data management is het proces, waarbij je data verzamelt, opslaat, ordent en gebruikt. Waardoor je gegevens betrouwbaar, toegankelijk en veilig zijn. Met goed beheerde data verbeter je dan ook de efficiëntie en productiviteit van je bedrijf.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
➜ 3 CRM-frustraties die bij veel organisaties bedrijfsgroei belemmeren.
➜ De eilandjescultuur in je organisatie doorbreken?
➜ Met effectief databeheer in HubSpot betere bedrijfsresultaten behalen.
Hoe implementeer je een data managementsysteem?
Wil je een data managementsysteem effectief implementeren? Dan heb je een doordachte aanpak nodig. Hieronder vind je de belangrijkste stappen:
Stap 1: Bepaal je doelen en behoeften
Wat zijn je doelen en behoeften precies? Welke data wil je verzamelen voor je bedrijf? En waarom wil je dat?
Stel dat je bepaalde klantgegevens voor je marketingafdeling, salesteams en klantenservice bijhoudt. Wat ga je daar dan mee doen? Wil je de informatie effectief inzetten om je klantrelaties uit te bouwen? Of ben je vooral geïnteresseerd in het analyseren van het klantgedrag? Bijvoorbeeld om je producten en diensten beter op marktbehoeften af te stemmen.
Het is belangrijk om te begrijpen welke specifieke behoeften je bedrijf precies heeft. Dit helpt je namelijk om te bepalen welke functies en tools je nodig hebt.
Stap 2: Selecteer & implementeer een data managementsysteem
Om je data goed te beheren heb je een systeem nodig. Er zijn veel verschillende softwarepakketten voor data management op de markt. Maar niet al deze systemen passen bij je organisatie. Het is dan ook belangrijk dat je passende software selecteert.
HubSpot biedt je bijvoorbeeld een compleet klantenplatform. Waarmee je onder andere al je CRM (Customer Relationship Management), marketing, verkoop en service activiteiten verenigt. Het is een centrale data omgeving, waarin je jouw gegevens eenvoudig structureert en analyseert.
Wil je wat hulp bij de selectie van je data managementsysteem? Download dan onze CRM Checklist en/of ons CRM Handboek hieronder. Met de CRM Checklist breng je jouw persoonlijke behoeften in kaart. Het CRM Handboek legt je uit hoe je jouw implementatie goed aanpakt.
👉 TIP: Als je met klantgegevens werkt dan moet je aan de privacywetgeving voldoen. De veiligheid van je gegevens is daarvoor ontzettend belangrijk. Met de ingebouwde beveiligingsmaatregelen van HubSpot is je data automatisch goed beschermd.
Stap 3: Verzamel & organiseer je data
Heb je een passend data managementsysteem gekozen en geconfigureerd? Dan is het tijd om je gegevens te verzamelen en te organiseren. Natuurlijk kun je dit allemaal handmatig doen. Maar het is veel slimmer om er automatiseringstools voor te gebruiken.
HubSpot biedt je hier verschillende mogelijkheden voor. Zo kun je bijvoorbeeld:
- Gegevens geautomatiseerd verzamelen en opslaan. Bijvoorbeeld via je website, je e-mails en je sociale mediakanalen.
- Softwarepakketten koppelen waarmee je geautomatiseerd gegevens synchroniseert. In de App Marketplace vind je hiervoor meer dan 1.600 apps van populaire softwarepakketten.
- Bepaalde data afschermen of juist zichtbaar maken voor bepaalde rollen en verantwoordelijkheden.
Stel dat een lead een formulier op je website invult. HubSpot slaat deze informatie dan automatisch in je CRM-database op. Je houdt eenvoudig bij wie je leads zijn. Welke acties ze hebben ondernomen. En waar ze zich in het verkooptraject bevinden.
Importeer je de data van een ander softwarepakket? Dan komen die gegevens automatisch op de juiste plek in HubSpot terecht. De gebruiksvriendelijke software maakt data management dus zo gemakkelijk mogelijk voor je.
👉 TIP: HubSpot kan zelfs geautomatiseerd de identiteit van je anonieme websitebezoekers met een koopintentie blootleggen. Hoe gaaf is dat?!
Stap 4: Onderhoud je data
Natuurlijk wil je het maximale uit je data halen. Dat kan alleen maar als je data betrouwbaar is. Je moet de gegevens in je data managementsysteem daarom goed onderhouden. Denk hierbij aan:
- Verwijderen van dubbele gegevens.
- Updaten van verouderde informatie.
- Verrijken van onbekende data.
- Gegevens om compliance redenen verwijderen
- Kwetsbaarheden in je data identificeren.
HubSpot ondersteunt je hier ook al bij. Bijvoorbeeld door (geautomatiseerd) dubbele records van contactpersonen of bedrijven te detecteren en samen te voegen. Datafoutjes te corrigeren. Gegevens van je contacten en bedrijven aan te vullen. Informatie die niet meer relevant is te verwijderen. En opvallende databewerkingen met een datamodel inzichtelijk voor je te maken.
👉 TIP: Automatisering is een krachtig onderdeel van een goed data managementsysteem. Hiermee voer je repetitieve taken namelijk snel en zonder fouten uit.
Stap 5: Zet je data effectief in
Betrouwbare, complete en up-to-date data is de basis voor bedrijfsgroei. Of je nou in de maakindustrie, transportsector, automotive branche of zakelijke dienstverlening werkzaam bent. En je kunt er echt geweldige dingen mee doen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Klantrelaties uitbouwen met gerichte marketingcampagnes en sales sequences. Bijvoorbeeld op basis van gedrag en demografische kenmerken.
- Dynamische websitecontent aan je websitebezoekers tonen.
- De customer journeys van je leads nauwkeurig in kaart brengen.
- De conversieratio's van verschillende verkoopkanalen meten.
- Voorspellen welke leads klanten worden.
- Nauwkeurige omzetprognoses maken.
Naast het feit dat je jouw klanten gewoon veel beter kunt bedienen. Alle collega's hebben namelijk toegang tot dezelfde betrouwbare informatie.
Voor je salesmedewerkers is bijvoorbeeld inzichtelijk welke informatie leads op je website bekeken hebben. Zij hebben daardoor een goed beeld van persoonlijke voorkeuren en interesses. Je klantenservice medewerkers weten precies welke producten klanten afnemen. En wat de gemaakte afspraken daarbij zijn.
Je volgt je contacten en bedrijven dus op de juiste manier op. Terwijl dat je het aantal handmatige handelingen minimaliseert.
👉 TIP: HubSpot ontdekt patronen, trends en inzichten, waarmee je jouw klanten goed leert kennen. Zodat je de juiste data-gedreven beslissingen neemt. Of het nou om het optimaliseren van je marketingcampagnes gaat of het oplossen van dataproblemen.
Met effectief data management starten?
Wil je de efficiëntie en effectiviteit van je bedrijf verbeteren? En beschik je nog niet over een goed systeem voor je data management? Dan is het implementeren van een geschikt data managementsysteem een belangrijke eerste stap.
Gebruik je daarvoor een goed klantenplatform zoals HubSpot? Dan is het verzamelen, organiseren, analyseren en effectief gebruiken van je data een makkie. De software biedt je namelijk alle tools die je daarvoor nodig hebt.
Wil je de software beter leren kennen? Snuffel wat rond op onze website. En download hieronder ons productoverzicht met een beschrijving van de belangrijkste tools.
- januari 2025 (8)
- december 2024 (16)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)