HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

6 Bedrijfsproblemen die je met CRM-software oplost

6 Bedrijfsproblemen die je met CRM-software oplost
8:04

6 Bedrijfsproblemen die je met CRM-software oplost

Ieder bedrijf loopt tegen bepaalde uitdagingen aan. Van de interne samenwerking tot de opvolging van leads en prospects. Zeker als je bedrijf groeit is het lastig om alles bij te houden. 

CRM-software kan gelukkig een hoop bedrijfsproblemen voor je oplossen. Bijvoorbeeld door je bedrijfsprocessen te structureren en te automatiseren. Hieronder ontdek je 6 bedrijfsproblemen, die je er eenvoudig mee oplost.

Bedrijfsproblemen met CRM-software oplossen

CRM-software maakt je werkzaamheden makkelijker. Het zorgt voor betere klantrelaties, meer overzicht en efficiëntere samenwerking. En het helpt je bedrijf om te groeien. Hieronder duik ik in 6 veelvoorkomende bedrijfsproblemen waar goed gekozen CRM-software een oplossing voor biedt:

Bedrijfsprobleem 1: Versnipperde data
Bedrijfsprobleem 2: Géén verkoopoverzicht
Bedrijfsprobleem 3: Gebrekkige samenwerking tussen teams
Bedrijfsprobleem 4: Tijdrovende repeterende taken
Bedrijfsprobleem 5: Ontevreden klanten door slechte service
Bedrijfsprobleem 6: Weinig inzicht voor strategische besluitvorming

Bedrijfsprobleem 1: Versnipperde data

Heb je moeite om alle belangrijke klantinformatie inzichtelijk te bewaren? Dan wordt het misschien tijd om de gegevens op 1 centrale plek op te slaan. In een CRM-systeem centraliseer je alle belangrijke gegevens. Zoals:

  • Contactgegevens
  • Gespreksverslagen 
  • Interacties
  • Verkopen
  • Incidenten

Alle medewerkers hebben toegang tot dezelfde klantinformatie. Daardoor weet iedereen wie klanten zijn en wat ze nodig hebben. En kan iedereen snel, efficiënt en professioneel werken. Daarnaast verzamelt je CRM-software gegevens over interacties, voorkeuren en verkopen. En categoriseert het al deze data netjes voor je.

Dit helpt je bijvoorbeeld om relevante producten en diensten aan te bieden. Je ziet namelijk welke e-mails het vaakst geopend worden. En welke producten bij een specifieke doelgroep populair zijn. Zodat je daar gerichte marketing- en verkoopacties op kunt ondernemen.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
5 Tools om sneller gespreksverslagen en andere gegevens te loggen.
Hoe maak je lange doorlooptijden korter met de juiste software?
Waarom je bedrijf goed data management nodig heeft om te overleven.

Bedrijfsprobleem 2: Géén verkoopoverzicht 

Weet je niet hoe leads zich gedragen? Welke deals openstaan en welke prospects je moet opvolgen? Dan mis je natuurlijk waardevolle kansen!

CRM-software brengt je verkoopkansen overzichtelijk voor je in kaart. En helpt je bij het prioriteren van je salesactiviteiten. Met AI ondersteunt het je zelfs met de uitvoering van je verkooptaken. Denk bijvoorbeeld aan het:

  • Creëren van rapportages.
  • Opstellen van e-mails.
  • Samenvatten van CRM-records.
  • Opvolgen van offertes.

Met geautomatiseerde herinneringen en een visuele pijplijn heb je altijd overzicht. Je weet precies in welke fasen van het verkooptraject je prospects zich bevinden. En welke e-mails en documenten geopend en gelezen zijn. Zodat je heel gericht actie kunt ondernemen als dat nodig is. En nooit meer waardevolle verkoopkansen over het hoofd ziet!

👉 TIP: Richt je organisatie zich vooral op nieuwe klanten? En vergeet het de bestaande klanten? Automatiseer dan je after-sales acties! 

Bedrijfsprobleem 3: Gebrekkige samenwerking tussen teams

Vaak bestaan bedrijven uit een aantal 'losse eilandjes'. Waarbij bijvoorbeeld sales, marketing en service apart van elkaar opereren. En de samenwerking van de verschillende teams maar moeizaam verloopt.

In een CRM-systeem deel je informatie eenvoudig. Waardoor er minder snel miscommunicatie ontstaat. Weet je bijvoorbeeld welke interesses je leads hebben. Dan spring je daar slim op in. En zie je precies welke interacties er geweest zijn? Dan help je sneller. Zo werken afdelingen samen aan een betere klantbeleving.

Daarnaast kun je veel bedrijfsprocessen met je CRM-software stroomlijnen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • (Toekomstige) klanten geautomatiseerd opvolgen met gepersonaliseerde e-mails. En de status van deals nauwkeurig volgen met dealpijplijnen.
  • Lead nurturing en lead scoring. Waarbij je leads geautomatiseerd relevante content stuurt. En vervolgens kwalificeert op basis van hun gedrag.
  • Contacten automatisch met de juiste servicemedewerkers verbinden. Bijvoorbeeld op basis van regio, taal of skills.

👉 TIP: In deze artikelen vind je meer informatie:
De eilandjescultuur in je organisatie doorbreken?
Ben je de eilandjes binnen je organisatie zat? Zo kom je er wél vanaf!
Kan de samenwerking in je bedrijf beter? Zo los je dat op!

Bedrijfsprobleem 4: Tijdrovende repeterende taken

Handmatig notities schijven, spreadsheets maken en e-mails versturen kost veel tijd. Hetzelfde geldt voor het invoeren van (dubbele) gegevens. Automatiseer je deze taken zoveel mogelijk met je CRM-software? Dan houd je meer tijd over voor andere taken. Zoals het helpen van klanten en je strategische besluitvorming

Daarnaast verminder je het aantal fouten. En haal je allerlei vertragingen uit je verkoopproces. Waardoor je lange doorlooptijden korter maakt. 

👉 TIP: Integreer je CRM-software met de andere systemen waarmee je bedrijf werkt. Voor meer inzicht en minder repetitieve werkzaamheden.

Bedrijfsprobleem 5: Ontevreden klanten door slechte service

Tegenwoordig verwachten klanten een snelle en persoonlijke service van bedrijven. Met CRM-software heb je direct alle klantgegevens bij de hand. Waardoor je sneller en beter kunt helpen.

Belt een klant je bedrijf bijvoorbeeld op? Dan zie je meteen wat de laatste aankopen waren. En welke problemen er al eerder gemeld zijn. Daar spring je gelijk op in als dat nodig is. Natuurlijk verbetert zo de klantervaring met jouw organisatie.

Goede CRM-software bevat allerlei tools om de klanttevredenheid te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Gepersonaliseerde e-mails met gerichte aanbiedingen en relevante vervolgacties. Gebaseerd op individuele kenmerken en gedrag. Dit verhoogt de kans op conversie en maakt je marketing effectiever.

  • Multi-channel klantondersteuning vanuit 1 centrale workspace. Bijvoorbeeld via e-mail, chat, telefoon, WhatsApp en Facebook Messenger. Je helpt je klanten zoals zij dat graag willen. Terwijl je toch overzicht behoudt. 

  • Feedback-tools waarmee je de klanttevredenheidsscores (zoals NPS) doorlopend meet. Zodat je continu inzicht in de verbeterpunten voor je organisatie hebt. 

  • Automatische ticketing en opvolging. Waarbij je klantvragen automatisch prioriteert en naar de juiste medewerkers doorzet. Géén enkele vraag blijft hiermee onbeantwoord.

  • Selfservice tools voor op je website. Bijvoorbeeld een kennisbank, waarmee websitebezoekers zelf antwoorden vinden. En (AI-aangedreven) chatbots waar ze hun vragen direct aan kunnen stellen.

👉 TIP: Misschien wil je dit artikel ook lezen? Wat er misgaat als je bedrijf géén centraal klantbeeld heeft.

Bedrijfsprobleem 6: Weinig inzicht voor strategische besluitvorming

Zonder een centraal CRM-systeem mist je bedrijf waarschijnlijk belangrijke inzichten. Bijvoorbeeld in je klanten, je marketingresultaten en je verkoopproces. Dit gebrek aan inzicht leidt tot inefficiënte processen en gemiste kansen. Zo geven de dashboards met rapportages je bijvoorbeeld inzicht in:

  • Hoeveel leads daadwerkelijk klant worden.
  • Hoeveel deals er in de pijplijn zitten en wat de omzetprognoses zijn.
  • Waarom en wanneer leads afhaken tijdens je verkoopproces.
  • Het effect van marketingcampagnes voor een betere verdeling van je marketingbudgetten.
  • Signalen van ontevreden klanten. 
  • Klantenservice KPI’s zoals de gemiddelde responstijd, het aantal opgeloste tickets en de klanttevredenheidsscores.
  • De verkoopcijfers van je producten en/of diensten.

CRM-software maakt zo het verschil tussen werken op onderbuikgevoel en data-gestuurde verwerking. Met alle inzichten verbeter je jouw strategie en benut je de groeikansen. Kortom: je werkt veel efficiënter met CRM-software. Je sluit makkelijker deals en verbetert je klantrelaties. 

Vandaag nog starten met jouw CRM-project? Download hieronder onze CRM Checklist en breng daarmee je CRM-behoeften nauwkeurig in kaart.

 

 

Aanmelden per e-mail