De laatste HubSpot updates | augustus 2023
van Floris van Muijen op 25-8-23 15:17
Zomer of niet. Deze maand heeft HubSpot weer een waslijst aan updates doorgevoerd. Zo is er een nieuwe Template Marketplace. Zijn er nieuwe campagnesjablonen beschikbaar. Verbeter je eenvoudig de conversie van je Google-advertenties. Stel je workflows op basis van gedragstriggers in. En kun je jouw e-mails met terugwerkende kracht loggen.
Dit zijn de interessantste updates van augustus 2023:
- Nieuwe Template Marketplace met websitethema’s en modules voor HubSpot.
- 10 Nieuwe campagnesjablonen (bèta).
- Hogere conversie van je Google-advertenties.
- Maak in HubSpot advertentiedoelen voor je advertenties aan.
- Activeer je workflows met gebeurtenissen.
- Meer filtermogelijkheden voor marketingtools.
- Sales playbooks in de HubSpot app voor Zoom Meetings.
- Heb je jouw zakelijke WhatsApp-account al aan HubSpot gekoppeld?
- E-mails met terugwerkende kracht loggen.
- Beheer je werktijden in HubSpot.
- Stel gepersonaliseerde voicemailberichten in.
- Dagelijks op dubbele contacten en bedrijven scannen met Artificial Intelligence (AI).
- Namens andere HubSpot-gebruikers vergaderingen inplannen.
- Goedkeuringsprocessen in HubSpot.
- Zoek notities op basis van de inhoud.
- Bekijk en exporteer de geschiedenis van je accountactiviteiten.
- Regels voor eigendomsvalidatie nu ook voor API's en integraties.
- Global Privacy Control (GPC).
1. Nieuwe Template Marketplace met websitethema’s en modules voor HubSpot
In de vernieuwde Template Marketplace vind je honderden krachtige gebruiksklare lay-outs en modules. Met allerlei handige ingebouwde functies. Speciaal ontworpen om zelf een moderne en professionele website in HubSpot te maken.
Dit zijn de belangrijkste kenmerken ervan:
- Selecteer snel een websitethema, dat bij jouw organisatie past. Bijvoorbeeld op basis van de branche van jouw organisatie.
Een websitethema is een verzameling paginasjablonen en ontwerpcomponenten. Hierin heb je allerlei stylingopties om je website snel en professioneel in elkaar te zetten. - Haal het maximale uit je website met functies en modules op maat. Bijvoorbeeld met interactieve kaarten en statistieken met animaties. En mooi opgemaakte kopteksten en calls-to-actions (CTA’s). Zo val je vast en zeker op met jouw website.
Modules zijn herbruikbare websitebouwstenen. Hiermee voeg je bepaalde functionaliteiten aan je website toe. Met een module breid je de mogelijkheden van je websitethema dus uit. - Optimaliseer je website eenvoudig voor conversie en SEO (zoekmachine optimalisatie). De ingebouwde tools geven je talloze waardevolle aanbevelingen en tips. En helpen je om de juiste content bij je websitebezoekers onder de aandacht te brengen.
👉 TIP: Bekijk de beste en nieuwste websitethema’s en websitemodules van HubSpot.
2. 10 Nieuwe campagnesjablonen (bèta)
Een succesvolle multi-channel marketingcampagne uitrollen. Met deze 10 nieuwe campagnesjablonen is dat nu nog makkelijker:
1. Verlaten winkelwagentje
2. E-mail campagne
3. Promoot je persoonlijke evenementen
4. Interne nieuwsbrief
5. Loyaliteitsprogramma
6. Lead nurturing
7. Onboarding & welcome
8. Product lancering
9. Product verkoop
10. Re-engagement
Een campagnesjabloon is een reeks stapjes. Je gebruikt het om meer uit een marketingcampagne te halen.
Marketing Hub Pro+ klanten: doe hier je voordeel mee!
3. Hogere conversie van je Google-advertenties
Een hogere conversie met je Google-advertenties behalen. Dat klinkt goed, of niet?
Is je Google Ads-account aan HubSpot gekoppeld? Dan haal je makkelijker het maximale uit je Google-advertenties. Zo monitor je wanneer er iets in de levenscyclus van je (toekomstige) klanten verandert. En pas je jouw advertenties in Google daar moeiteloos op aan.
Met de nieuwe functie optimaliseer je de weergave van je advertenties in Google. Het vult je conversietags in Google namelijk aan met de conversiegegevens van je website. Dit heeft vast en zeker een positief effect op de conversie van je advertenties.
Voorbeeld
Leonie downloadt het e-book ‘Hoe verduurzaam ik mijn woning?’. Hiervoor laat ze haar naam en e-mailadres achter bij het bedrijf Energiezuinig. HubSpot legt deze gegevens vast. Daarna verstuurt HubSpot de informatie in een gehashte vorm naar het Google-Ads account van Energiezuinig. Google vergelijkt deze gehashte gegevens met de gegevens van het Google-account van Leonie. Energiezuinig ziet de conversie vervolgens terug in het Google-Ads account. Met HubSpot volg je de gebeurtenissen op je website nauwkeurig. De conversiegegevens verstuurt HubSpot naar Google.
Google koppelt deze gegevens aan de Google-accounts van je geconverteerde websitebezoekers. Als zij daarmee tenminste waren ingelogd toen ze jouw advertentie bekeken. Hierdoor stem je jouw advertentiecampagnes beter af en krijg je meer inzicht.
Verkoop je iets via telefoon of e-mail? Maar heeft deze persoon eerst op je online advertentie geklikt? En is je websitebezoeker daarna op je website geconverteerd? Dan zie je dat voortaan terug in je Google-Ads account. Je CRM-systeem slaat namelijk alle leadinformatie op.
Stel dat je lead klant wordt. En dat HubSpot dit aan Google meldt. Dan koppelt Google dit aan de advertentie, die jouw lead gegenereerd heeft. Ook als je lead hierna op een offline manier klant wordt.
Met de nieuwe functie beschik je in Google-Ads dan ook over meer relevante conversie informatie. En natuurlijk zet je die informatie gelijk slim in voor je advertentiecampagnes.
HubSpot houdt hierbij rekening met alle privacy voorwaarden! De nieuwe functie gebruikt een veilig hash-algoritme (SHA256). Je kunt de nieuwe functie trouwens ook voor LinkedIn en Facebook inzetten. De update is beschikbaar voor alle Marketing Hub Pro+ klanten.
👉 TIP: Hier lees je over de ins en outs van de allround advertentietool van HubSpot: Advertentietool voor online adverteren op Google, LinkedIn & Facebook.
4. Maak in HubSpot advertentiedoelen voor je advertenties aan
In je advertentietool in HubSpot maak, volg en beheer je voortaan deze 4 advertentiedoelen.
- Alle contacten die via een advertentie voor het eerst een formulier op je website invullen.
- Kosten per contact in een levenscyclusfase (van contacten die via je advertentie voor het eerst een formulier op je website ingevuld hebben).
- Netwerk conversies (bepaalde acties van je contacten, die je eerst zelf bepaald hebt).
- Aantal contacten in een levenscyclusfase (van contacten die via je advertentie voor het eerst een formulier op je website ingevuld hebben).
Zo houd je dus goed in de gaten wat een advertentie je oplevert. Voor deze functie heb je een Marketing Hub Pro+ licentie nodig.
5. Activeer je workflows met gebeurtenissen
Tegenwoordig activeer je óók na gebeurtenissen in een record automatisch een workflow. Zo reageer je supersnel op persoonlijke ontwikkelingen.
Voorbeeld van de oude situatie
Pavel woont in Zuid-Holland en downloadt jouw e-book van je website. Er start gelijk een workflow. Een dag na de download stuurt het systeem hem automatisch een opvolg e-mail. HubSpot voegt Pavel automatisch aan deze workflow toe.
Voorbeeld van de nieuwe situatie
Een tijdje geleden heeft Pavel jouw e-book gedownload. Er is toen gelijk een workflow gestart (oude situatie). Inmiddels is Pavel van Zuid-Holland naar Groningen verhuisd. Als hij jouw website opnieuw bezoekt ziet HubSpot dit. Er start gelijk een nieuwe workflow op. Voeg Pavel 1 keer automatisch aan deze workflow toe. Óf steeds als deze gebeurtenis plaatsvindt.
Andere voorbeelden van workflow-gebeurtenissen zijn:
- Een contact klikt op een link van jouw marketing e-mail.
- Een websitebezoeker bekijkt een landingspagina.
- Je lead schrijft zich in voor jouw online marketing evenement.
- Een prospect reageert op jouw sales sequentie.
- Een contact heeft een afspraak met je geboekt.
Voor deze update moet je met workflows werken en een Pro+ abonnement hebben.
6. Meer filtermogelijkheden voor marketingtools
Weet je dat je bij de meeste marketingtools nu OF-filters kunt inzetten? Hierdoor vind je makkelijker de records die je zoekt. OF-filters zijn vanaf nu mogelijk bij je:
- Marketingcampagnes
- Lijsten
- Workflows
- Formulieren
- Nieuwe CTA-tool
- Reacties op feedback enquêtes
Het was bij deze tools altijd al mogelijk om EN-filters te gebruiken. De OF-filters zijn aan je filtermogelijkheden toegevoegd.
7. Sales playbooks in de HubSpot app voor Zoom Meetings
Met de HubSpot-app voor Zoom-vergaderingen maak je vanuit je live Zoom-gesprek verbinding met HubSpot. Hiermee bekijk je de contactgegevens van de deelnemers van je Zoom-gesprek. En de informatie van records, die hieraan gekoppeld zijn.
Ook maak je eenvoudig notities vanuit Zoom. En koppel je deze aan het record, dat je geopend hebt. Daarnaast maak je vanuit Zoom nieuwe HubSpot-records voor je deelnemers aan. Dit koppel je dan natuurlijk gelijk aan het Zoom-gesprek en eventuele andere records.
Tijdens een Zoom-gesprek kunnen je verkopers het volgende doen:
- Alle beschikbare playbooks in HubSpot gebruiken.
- Gegevens in de records van contacten loggen.
- Naar contacten in HubSpot zoeken.
- Contacten records in HubSpot bekijken.
- Het draaiboek aan een contactrecord in HubSpot koppelen.
Maakt jouw organisatie gebruik van de HubSpot app voor Zoom Meetings? Profiteer dan van de sales playbooks die HubSpot hieraan toegevoegd heeft.
Alle hubs en licenties kunnen de HubSpot App voor Zoom Meetings gebruiken. De nieuwe sales playbooks zijn alleen beschikbaar voor Sales en Service Hub Pro+ klanten.
👉 TIP: Meer over playbooks en de integratie van HubSpot en Zoom lees je hier:
➜ 8 Voordelen van online vergaderen met de Zoom HubSpot integratie.
➜ Wat zijn playbooks in Hubspot en waarvoor gebruik je ze?
8. Heb je jouw zakelijke WhatsApp-account al aan HubSpot gekoppeld?
Weet je dat je WhatsApp-gesprekken met je relaties vanuit HubSpot kunt voeren? Je volgt alle WhatsApp-communicatie in HubSpot. En HubSpot bewaart alle informatie ook nog eens in je CRM-systeem. WhatsApp voeg je bovendien eenvoudig aan je website toe. Zo maak je het communiceren via WhatsApp lekker makkelijk voor je websitebezoekers.
Voor je WhatsApp-communicatie gebruik je een speciale inbox. Hieraan heeft HubSpot de volgende opties toegevoegd:
- Leesbevestigingen.
- Metadata (bijvoorbeeld een mobiel telefoonnummer, profielnaam en profielfoto).
- Berichten in ‘quarantaine’ plaatsen (berichten die niet aan de voorwaarden van WhatsApp voldoen worden gemarkeerd en verborgen. Bijvoorbeeld phishing berichten.)
- Berichten tussen inboxen verplaatsen.
De updates zijn beschikbaar voor alle Marketing en Service Hub Pro+ klanten.
👉 TIP: Hier lees je uitgebreid over de voordelen van de integratie van HubSpot en WhatsApp:
➜ Verbind WhatsApp aan HubSpot – profiteer van de voordelen.
➜ Bewaar jouw WhatsApp berichten in je CRM-systeem.
9. E-mails met terugwerkende kracht loggen
De meeste HubSpot-gebruikers koppelen een e-mailprogramma aan HubSpot. Bijvoorbeeld Outlook of Gmail. Hierdoor kun je jouw e-mails registreren en tracken. Lead nurturing e-mails versturen. Sales sequenties inzetten. Snippets of dynamische content aan je service e-mails toevoegen. En meer...
Jouw e-mails log je in HubSpot. Per account of automatisch bij iedereen. Net wat je hiervoor met je Sales of Service Hub licentie ingesteld hebt. Vanaf nu log je jouw individuele e-mails ook met terugwerkende kracht vanuit je inbox. Dit is met alle hubs en licenties mogelijk.
👉 TIP: Ben je benieuwd naar de voordelen van de integratie van HubSpot met een e-mailprogramma? Je leest het hier: Je e-mail aan je CRM-systeem koppelen. Wat zijn de voordelen?
10. Beheer je werktijden in HubSpot
Met de functie ‘Working Hours’ vertel je aan HubSpot wanneer je beschikbaar bent. Per dag, per uur en per tijdzone. Bijvoorbeeld om de telefoon op te nemen. Handig voor als jouw organisatie internationale klanten in andere tijdzones heeft!
Bovendien zie je snel hoe het met je personele bezetting zit. Bijvoorbeeld om te reageren op inkomende telefoontjes. Je hebt hiervoor een Sales Hub of Service Hub Starter+ abonnement nodig.
11. Stel gepersonaliseerde voicemailberichten in
Een persoonlijk tintje aan je voicemailberichten toevoegen? Bijvoorbeeld de naam van een vertegenwoordiger en zijn of haar beschikbaarheid. Met HubSpot kan dat. Ideaal om een sterke klantrelatie met je relaties op te bouwen. En om de kans te vergroten dat je contacten een bericht achterlaten of terugbellen. Wel geldt dit alleen voor de telefoonnummers, die je van HubSpot hebt gekregen. Ook hiervoor heb je een Sales Hub of Service Hub Starter+ licentie nodig.
👉 TIP: Lees hier waarom de combinatie van HubSpot en de telefooncentrale van Aircall superkrachtig is.
12. Dagelijks op dubbele contacten en bedrijven scannen met Artificial Intelligence (AI)
Op dubbele contacten en bedrijven in je CRM-systeem zit je niet te wachten. Met de AI-duplicaatbeheertool van de Operations Hub scant HubSpot dagelijks of er nieuwe dubbele records zijn aangemaakt. Bijvoorbeeld nadat een medewerker een klant dubbel heeft opgevoerd. Of nadat een contact automatisch door HubSpot is opgeslagen na het invullen van een formulier. Dit is een hele verbetering, want voorheen gebeurde dit eens in de 14 dagen.Met een Operations Hub Pro+ abonnement ontdubbel je jouw contacten en bedrijven zelfs in bulk als je dat wilt. Daarnaast laat HubSpot je alle records zien, die je misschien moet samenvoegen. Hiervoor gebruikt HubSpot onder andere de e-mailadressen van contacten en de domeinnamen van bedrijven. En de HubSpot-cookies in de browsers en computers van je relaties.
👉 TIP: Ontdek hier ook andere AI-functies van HubSpot.
13. Namens andere HubSpot-gebruikers vergaderingen inplannen
Sinds kort kun je voor je collega’s vergaderingen inplannen. In 1 oogopslag zie je wie de vergadering heeft geboekt en wie eraan deelnemen. De nieuwe functie was alleen beschikbaar voor alle Sales Hub Professional en Enterprise licenties. Vanaf nu kunnen ook Service Hub Professional en Enterprise klanten er gebruik van maken.
👉 TIP: In onze nieuwsbrief van juni 2023 vertellen we je hoe de functie werkt.
Daarnaast kun je deze vergaderingen boeken via een round-robin-rotatie. Rechtstreeks vanuit een contact-, bedrijfs-, deal- of ticketrecord in je CRM-systeem. Dit betekent dat je niet een afspraak bij 1 persoon plant. Je plant een afspraak bij 1 van de teamleden. De afsprakentool verdeelt alle afspraken zo eerlijk. Hierbij houdt HubSpot natuurlijk rekening met de beschikbaarheid van de medewerkers.
Voorbeeld
De 1e afspraak gaat naar Piet.
De 2e afspraak gaat naar Mette.
De 3e afspraak gaat naar Evi.
De 4e afspraak gaat naar Piet.
De 5e afspraak gaat naar Mette.
De 6e afspraak gaat naar Evi.
👉 TIP: In deze artikelen leggen we je uit hoe de afsprakentool werkt:
➜ Hoe werkt de online afsprakentool van HubSpot?
➜ Afspraken plannen met je CRM-systeem. Waarom is dat een goed idee?
➜ Vergaderingen plannen met de gratis Meetingtool van HubSpot.
14. Goedkeuringsprocessen in HubSpot
In HubSpot kun je voor alle allerlei handelingen een goedkeuringsproces inregelen. Bijvoorbeeld voor:
- Het versturen van offertes (vanaf een bepaald bedrag).
- Het plaatsen of veranderen van (nieuwe) websitepagina’s en landingspagina’s.
- Te publiceren blogs.
Hier heb je meestal een Enterprise licentie voor nodig. Zo regel je de goedkeuring van blogs en landingspagina’s met een CMS Hub Enterprise of Marketing Hub Enterprise licentie. En voor de goedkeuring van offertes heb je een Sales Hub Enterprise licentie nodig.
15. Zoek notities op basis van de inhoud
Zoek je een notitie van een CRM-record? (contacten, bedrijven, deals, tickets) Zoek dan op de inhoud ervan. Erg handig!
16. Bekijk en exporteer de geschiedenis van je accountactiviteiten
Wat hebben de HubSpot-gebruikers van jouw organisatie in HubSpot gedaan? Vanuit je accountinstellingen bekijk en exporteer je de geschiedenis van de accountactiviteiten. Bijvoorbeeld van het maken, bewerken en verwijderen van websitepagina’s, blogs en marketing e-mails.Daarnaast is er een centraal logboek met de aanmeldingsactiviteiten en beveiligingsacties. Hierin vind je bijvoorbeeld:
- Het tijdstip van inloggen.
- Het e-mailadres.
- Het IP-adres.
- Inlogplaats.
- Soort aanmelding (welke methode is gebruikt om in te loggen?).
- User agent (informatie over het apparaat dat wordt gebruikt om in te loggen).
Denk bij de beveiligingsacties van HubSpot-gebruikers bijvoorbeeld aan:
- Eenmalige aanmelding (SSO) of tweefactorauthenticatie (2FA).
- HubSpot-gebruikers en beheerders toevoegen en verwijderen.
- Beheerdersmachtigingen toevoegen of verwijderen.
- Een contactpersoon verwijderen in verband met de AVG.
- Integraties installeren.
Het realtime centrale auditlogboek met beveiligings- en inlogactiviteiten is nieuw. Deze nieuwe tool is voor alle hubs met een Starter+ abonnement beschikbaar.
17. Regels voor eigendomsvalidatie nu ook voor API's en integraties
Eigenschapsvalidates helpen je om de kwaliteit van de data in je CRM-systeem hoog te houden. Zo bepaal je bijvoorbeeld welke gegevens je mag invoeren en welke niet.
Voorbeelden
- Een bestelnummer mag alleen uit cijfers bestaan.
- Een betalingsbedrag mag maximaal 2 decimalen hebben.
- Een notitie mag maximaal 250 tekens bevatten.
- Een telefoonnummer mag alleen cijfers bevatten en moet ingevuld zijn.
- Alleen datum in het verleden kun je niet invoeren.
- Alleen datums tussen 1 januari 2024 en 1 juni 2024 zijn toegestaan.
Tot nu toe was het alleen mogelijk om validatieregels voor HubSpot zelf in te stellen (bij een handmatige invoer). Je stelt het nu ook in voor automatische gegevensinvoer via API’s en integraties.
18. Global Privacy Control (GPC)
Met Global Privacy Control (GPC) kunnen Internetgebruikers hun privacy voorkeuren aan bedrijven doorgeven. Bijvoorbeeld of bedrijven hun persoonlijke informatie mogen verkopen en delen. GPC slaat deze voorkeuren in de browser of op een mobiel apparaat op.
Vanaf nu is het mogelijk om met HubSpot GPC-signalen van je websitebezoekers te verwerken. Het gaat hier om het volgen van niet-essentiële HubSpot-cookies. Zonder dat je websitebezoekers je cookiebanner eerst weigeren. Je GPC-websitebezoekers zien nog wel je toestemmingsbanner op je website.
GPC is wereldwijd ingevoerd. Het helpt bedrijven bij het naleven van bepaalde privacywetten. Bijvoorbeeld de California Consumer Privacy Act (CCPA) en de Colorado Privacy Act (CPA) in Amerika (voor internationale bedrijven).
Heb je vragen over deze updates of een andere HubSpot-vraag? Dan helpt onze supportdesk jou daar graag mee verder!

Zo implementeer je bedrijfssoftware met een hoge gebruikersadoptie

Wat is data kwaliteitsbeheer en waarom is het belangrijk?

Waarom je bedrijf goed data management nodig heeft om te overleven
- april 2025 (10)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)