HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Beste IT oplossing voor een optimaal werving en selectie proces

Beste IT oplossing voor een optimaal werving en selectie proces

Droom je als HR-medewerker van een optimaal werving en selectie proces? Waarbij je makkelijk de juiste sollicitanten aantrekt en selecteert? Weinig saaie administratieve handelingen uitvoert? En tijd overhoudt voor echt leuke HR-taken? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van HubSpot.

Met HubSpot digitaliseer je jouw werving en selectie proces van A tot Z. Daarnaast beschik je over de nodige marketing, sales en service functies. Zo trek je makkelijker de juiste kandidaten aan. Helpt de software je sollicitanten te beoordelen. En zet je ze sneller om in nieuwe medewerkers. Tenslotte vraag je eenvoudig om feedback als je dat wilt. Hiermee maak je jouw werving en selectie proces nóg beter.

HubSpot gaat verder waar de bekende ATS-systemen stoppen. Daarom vind ik HubSpot de beste IT oplossing voor een optimaal werving en selectie proces. In dit artikel leg ik je uit hoe het werkt:

Trek de juiste kandidaten aan met slimme marketingtools.
Recruitment tools voor een optimaal werving en selectie proces.
Waarvoor gebruik je de sales en service functies van HubSpot bij je recruitment proces?
Profiteer van een complete IT oplossing voor marketing, sales, service én recruitment.

Trek de juiste kandidaten aan met slimme marketingtools

HubSpot bevat veel inbound marketing functies. Deze marketingtools zijn ontwikkeld voor het aantrekken en converteren van leads. Maar je kunt ze ook prima inzetten voor je werving en selectie proces. 

Volg je (toekomstige) kandidaten met jouw CRM-software. Zo ontdek je snel welke sollicitatiekanalen succesvol zijn. Waar je het beste kunt adverteren. En welke informatie jouw sollicitanten interessant vinden. HubSpot CRM slaat deze waardevolle data voor je op. Én gebruikt het voor je geautomatiseerde werving en selectie proces. Dit zijn bijvoorbeeld handige marketingtools bij recruitment:

SEO-tool: Optimaliseer je vacatureteksten en sollicitatiepagina’s voor Google.
A/B-test: Ontdek met welke HR-advertenties en sollicitatiepagina’s je de beste kandidaten aantrekt.
Online advertentietool: Adverteer waar je de meeste kans maakt op goede kandidaten. Je CRM-data is de basis voor de plaatsing van je vacatures.
Sociale media tool:  Plan je vacature posts vooruit op momenten waarop je het grootste bereik hebt. En breng vacatures in LinkedIn-netwerken van je collega’s onder de aandacht.
Website: Toon gepersonaliseerde content op je geïntegreerde website. Zoals andere relevante vacatures. Of juist de vacature, die iemand al meerdere keren bekeken heeft.
Recruitment nurturing: Nurture je kandidaten op basis van hun interesses. Stuur automatisch e-mails op perfect getimede momenten en monitor de reacties hierop. Bijvoorbeeld e-mails met nieuwe vacatures, die aansluiten bij iemands skills. Of een uitnodiging voor een webinar met sollicitatietips.
Recruitment scoring: Ken je kandidaten scores toe op basis van hun gedrag. Bijvoorbeeld voor het openen van vacatures op je website. Het bekijken van een sollicitatievideo. En het openen van jouw e-mails. Heeft iemand een bepaalde score bereikt? Neem als recruiter dán pas telefonisch contact op. Zo selecteer je de kandidaten, waarbij je de grootste kans maakt!
Campagnetool: Start je een marketingcampagne voor de werving en selectie van jouw kandidaten? Dan is de campagnetool superhandig. Richt hiervoor speciale landingspagina’s, formulieren en calls-to-action (CTA) in.
Recruitment dashboard: Uiteraard monitor je de resultaten van je marketing en recruitment activiteiten. Zo stuur je eenvoudig bij als dat nodig is. 


Recruitment tools voor een optimaal werving en selectie proces

Recruitment tijdlijn bij beste IT oplossing voor een optimaal werving en selectie proces

De recruitment tools van HubSpot zijn vergelijkbaar met die van Application Tracking Software (ATS). Je digitaliseert jouw volledige werving en selectie proces ermee. 

Hoeveel sollicitanten hebben er op een vacature gereageerd? Welke sollicitanten zitten er in je sollicitatie funnel? Waar zitten zij in het werving en selectieproces? En welke acties en taken staan nog open? Je ziet het in 1 oogopslag op een overzichtelijke recruitment tijdlijn.

Met tags helpt de CRM-software jou om de beste sollicitanten te selecteren. Stel ze hierna eenvoudig voor aan je collega’s. Bijvoorbeeld met een profiel of sollicitatiebrief. En vraag om een digitale beoordeling via je IT oplossing. 

Met de online afsprakentool plan je eenvoudig een sollicitatieafspraak in. Jouw sollicitanten stuur je een (geautomatiseerde) link voor het plannen van de afspraak. De IT oplossing houdt automatisch rekening met de agenda’s van alle sollicitatiegesprek deelnemers. 

Gekoppelde meetingtools (Teams, Zoom, …) maken het eenvoudig om online sollicitatiegesprekken te voeren. Structureer je werkzaamheden met (automatische) meldingen, reminders en taken. Draag zo ook werk over aan je collega’s. En verstuur automatische gepersonaliseerde follow-up e-mails met dynamische content. Bijvoorbeeld voor een afwijzing of het invullen van een assessment.

Op dashboards met doorklikbare statistieken meet je de belangrijkste cijfers. Hoe gaat het met jouw recruitment KPI’s? Wat zijn je kosten per sollicitant? En hoe lang duren je online sollicitatiegesprekken gemiddeld? Je IT oplossing geeft je de meest waardevolle inzichten. 

Dashboard bij beste IT oplossing voor een optimaal werving en selectie proces

En zo zorgt HubSpot Recruitment voor een optimaal werving en selectie proces. Snel, efficiënt en met zo min mogelijk administratieve handelingen. Maak je hierbij ook nog gebruik van sales en service tools? Dan zijn je mogelijkheden zelfs nog krachtiger!

Waarvoor gebruik je de sales en service functies van HubSpot bij je recruitment proces?

Heb je een goede kandidaat gevonden? Dan wil je die persoon natuurlijk zo snel mogelijk een passend aanbod doen. Zo is er minder kans, dat hij of zij voor een andere organisatie kiest. Met de offertetool van de HubSpot Sales Hub zet je in een handomdraai een arbeidscontract in elkaar. Hiervoor gebruik je jouw CRM-data en dynamische content. Met een persoonlijke recruitment video licht je het arbeidscontract gelijk even toe.

Werk je in een groot recruitment team? Dan is het slim om vanuit een centrale inbox te werken. Zo manage je het werving en selectie proces gezamenlijk. 

Dankzij de HubSpot Service Hub beschik je over meerdere communicatiekanalen. Voer een Facebook Messenger gesprek of Linkedin conversatie vanuit je CRM-systeem. Integreer WhatsApp en bewaar je gesprekken in je sollicitantenrecords. Beantwoord de makkelijkste vragen met behulp van een chatbot. Voeg een kennisbank aan je website toe met informatie over je sollicitatieprocedure. Sta jouw kandidaten online snel te woord met een live chat. En vraag naderhand om feedback

Met custom velden bepaal je zelf welke informatie je opslaat in je sollicitantenrecords. Zoals de opzegtermijn bij de huidige werkgever. Informatie over relevante vakdiploma’s en documenten. Of de periode waarin je de sollicitatiegegevens bewaart. HubSpot is trouwens prima in staat om velden te vullen aan de hand van sollicitatieformulieren of CV’s. De HubSpot Operations Hub helpt je vervolgens om typ- en grammaticafoutjes automatisch te corrigeren. 

Ook is het handig om andere kennisbronnen aan je HR-gegevens te koppelen. Voeg bijvoorbeeld een assessment aan je sollicitatieprocedure toe. En koppel de resultaten hiervan aan je sollicitanten. Verrijk je CRM-data met regelingen en subsidies. Of koppel je projectmanagement software. Zo houd je meteen in de gaten of er extra handjes voor je projecten nodig zijn.  

En maak je wel eens gebruik van een werving en selectie bureau? Manage jouw recruitment relaties dan in je CRM-systeem. Zo bewaak je eenvoudig de afspraken, kosten en opbrengsten. 

👉 TIP: Een overzicht met de belangrijkste recruitment functies vind je hier: Automatiseer je HR recruitment proces met HubSpot.

Profiteer van een complete IT oplossing voor marketing, sales, service én recruitment

De werving en selectie tools van HubSpot gaan veel verder dan een standaard ATS systeem. Je trekt meer en betere sollicitanten aan. Je zorgt voor prettige sollicitatie ervaringen. En beschikt over geweldige stuurinformatie voor je recruitment beslissingen. Daarnaast is de interface van HubSpot veel gebruiksvriendelijker dan bijvoorbeeld Workday Recruiting. Je leert er zo mee werken. 

Op zich zijn dat al goede redenen om voor HubSpot te kiezen. Maar je bent eigenlijk gek als je HubSpot alleen voor je werving en selectie proces inzet. De krachtige functies maken namelijk ook jouw marketing, sales en service afdelingen succesvoller. Door meer software te koppelen breid je jouw mogelijkheden zelfs nog verder uit. Misschien wil je jouw salarisadministratie wel koppelen? Of je ERP-systeem?

Met marketing automation, verkoopautomatisering en artificial intellifence (AI) stem je alle activiteiten op elkaar af. Hierdoor ontstaat er 1 krachtig salesproces. Met de IT oplossing van HubSpot wordt jouw organisatie extreem slagvaardig en productief. Voor iedereen is duidelijk wat de rolverdeling is. En je brengt je interne communicatie op een hoog niveau. Zónder dat je vast zit aan strakke procedures. En dat is toch wat je nodig hebt voor een optimale dienstverlening?

HubSpot heeft trouwens nog een ander groot voordeel. Veel (jonge) sollicitanten zijn gewend aan mooie goedwerkende apps op hun smartphones. Hoe denk je dat het overkomt als ze met verouderde systemen moeten werken? Met de IT oplossing van HubSpot houd je jouw nieuwe medewerkers meteen makkelijker vast.

Bekijk hieronder onze ultieme HubSpot CRM demo video maar eens. Dan krijg je een beeld van de allround mogelijkheden van de CRM-software.

New call-to-action

Ontvang updates per email