Deel artikel
Genereer meer omzet met deze 10 populaire salestools van HubSpot
door Maarten de Wit op 13-2-24 9:08
De verkoopsoftware van HubSpot is speciaal ontwikkeld om makkelijk:
- Je dagelijkse taken te beheren en uit te voeren.
- Je verkoopcommunicatie centraal bij te houden.
- Verkoop e-mails te versturen.
- Telefoongesprekken te voeren.
- Afspraken te plannen.
- Offertes en contracten op te stellen.
- De voortgang van je salesactiviteiten bij te houden.
- En natuurlijk om meer omzet te genereren.
In dit blog neem ik 10 populaire salestools van HubSpot onder de loep.
10 populaire salestools om meer omzet te genereren
De HubSpot Sales Hub bevat geweldige salestools. Waar wereldwijd veel verkopers blij mee zijn. Bovendien verbetert HubSpot deze salestools continu. Bijvoorbeeld door er Artificial Intelligence aan toe te voegen. Hieronder vind je 10 erg populaire salestools van HubSpot.
1. Beheer je dagelijkse taken in HubSpot
Met de speciale takentool van HubSpot maak je eenvoudig taken aan voor:
- Telefoontjes die je moet plegen.
- Verkoop e-mails die je moet versturen.
- Sales sequenties die je wilt inzetten.
- En meer.
In 1 oogopslag zie je welke taken je op moet pakken. En welke taken de hoogste prioriteit hebben.
Dit regel je zoal met je takentool:
- Koppel je taken aan de records in je CRM-systeem. Zoals je contacten, bedrijven, deals en servicetickets.
- Stel eenvoudig terugkerende taken, een vervaldatum, een vervalperiode en een herinneringsdatum in.
- Voeg opmerkingen toe en maak vervolgtaken aan.
- Stel in 1 een keer taken voor meerdere records in.
- Creëer geautomatiseerd taken met workflows.
- Markeer je taken als ‘afgerond’ als je ze opgepakt hebt.
- Ontvang dagelijks een handige overzichtse-mail met je openstaande taken.
Maak je gebruik van dealfasen, waarbij je geautomatiseerd taken aanmaakt? Bijvoorbeeld wanneer een deal naar de volgende fase van het aankooptraject verhuist? Dan komen deze taken automatisch op je takendashboard te staan.
👉 TIP: Integreer HubSpot en LinkedIn Sales Navigator. En voeg het versturen van InMails en LinkedIn connectieverzoeken aan je takenlijst toe.
2. Volg je deals in HubSpot
Volg je deals tijdens het verkoopproces en houd je omzetkansen nauwlettend in de gaten. Alle belangrijke informatie sla je in je dealrecords op. Zoals:
- Het dealbedrag.
- De dealeigenaar.
- De sluitingsdatum.
- Diensten en/of producten.
Naast deze standaard kenmerken kun je zelf ook eigen kenmerken aanmaken (properties). Zodat de kenmerken goed bij de producten en/of diensten die je verkoopt aansluiten.
Koppel je deals gerust aan andere records. Zoals de contacten, bedrijven en servicetickets, die bij deze deals betrokken zijn. HubSpot voegt gelijk alle relevante activiteiten aan je dealrecords toe.
Weet je dat je met een workflow automatisch deals kunt aanmaken? Als een record aan bepaalde voorwaarden voldoet. Of als er bijvoorbeeld een online webformulier wordt ingevuld. En dat je deze deals vervolgens geautomatiseerd aan je verkopers toewijst?
👉 TIP: Is er een Office 365 of Gmail integratie? Dan kun je vanuit je inbox direct deals aanmaken.
3. Verstuur je verkoop e-mails met HubSpot
Verstuur kant-en-klare verkoop e-mails of schrijf ze helemaal zelf. Met behulp van snippets of e-mail templates als je dat handig vindt. Of met de handige AI Content Assistant van HubSpot. Rechtstreeks vanuit je contactrecords in HubSpot of via de Office 365 of Gmail plug-in.
Voeg naar hartenlust bijlagen toe. Zoals een handig e-book, een waardevolle checklist of een persoonlijke salesvideo. En stimuleer je relaties met speciale afspraaklinks om afspraken met je te plannen.
👉 TIP: Gebruik eens een sales sequentie voor je leads. Dat is een reeks met verkoop e-mails en andere verkooptaken.
4. Plan je afspraken via je CRM-software
Moet je een demo of een andere afspraak plannen? Dan is het handig om de speciale afsprakentool daarvoor te gebruiken. Je contacten plannen hiermee namelijk eenvoudig zelf een afspraak in je agenda.
De afsprakentool houdt automatisch rekening met je beschikbaarheid. Bovendien verschijnt de afspraak gelijk op de tijdlijn van het record van je contactpersoon. Uiteraard vind je de afspraak ook terug op je takendashboard. ➜ Lees hier meer over de afspraaktool.
5. Gebruik een centrale verkoopinbox voor verkoopvragen
In je centrale verkoopinbox ontvang je de berichten van al je verkoopkanalen. Zoals e-mails, formulier inzendingen, Facebook Messenger berichten, WhatsApp communicatie of chat (bot) berichten.
Vanuit deze centrale verkoopinbox:
- Bekijk je de lopende communicatie van al je gesprekken.
- Beantwoord je berichten.
- Maak je eenvoudig deals of servicetickets aan.
Wijs (automatisch) gesprekken aan teamleden toe. Bijvoorbeeld op basis van regio’s, producten of kennis & ervaring. Voeg opmerkingen toe. Vraag een leidinggevende of senior om advies. En verplaats berichten naar de centrale inbox van een ander team.
Dankzij de centrale verkoopinbox heb je altijd alle belangrijke informatie bij de hand. Zodat je altijd passend kunt reageren tijdens een verkoopgesprek.
👉 TIP: Koppel een chatbot of een live chatfunctie aan je centrale verkoopinbox. En ontvang via je website chatberichten in deze verkoopinbox. Reageer vervolgens vanuit de verkoopinbox op deze chatberichten. Het is zelfs mogelijk om tijdens je chatgesprek een e-mail te versturen. Van kanaal wisselen gaat namelijk supermakkelijk.
6. Bel je contacten via HubSpot
Moet je een contact bellen, terwijl je in HubSpot werkt? Dan is de beltool erg handig. Er zijn 3 mogelijkheden:
- Bellen met een telefoonnummer dat je van HubSpot hebt gekregen.
- Een uitgaand telefoonnummer gebruiken dat je al hebt via de browser of de mobiele app.
- Een externe belprovider integreren, zoals T-Mobile, KPN en Simyo. ➜ Hier vind je voor welke belproviders er al een standaard koppeling is.
Stel je als individuele HubSpot-gebruiker je werkuren in? Dan word je alleen op deze datums en werktijden gebeld. De oproepen buiten je werktijden gaan automatisch naar je voicemail toe. Of naar een teamlid die wel beschikbaar is.
👉 TIP: Typ je voicemailbericht. HubSpot maakt er automatisch een spraakbericht van. Erg makkelijk! Een gesproken bericht uploaden kan trouwens ook.
Met speciale logboeken registreer je de gespreksactiviteiten. Daarnaast neem je jouw gesprekken eenvoudig op.
Het mooie hiervan is dat HubSpot jouw telefoongesprekken automatisch omzet in tekst (transcripties). Dat scheelt je enorm veel tijd bij het maken van je gespreksverslagen! HubSpot regelt dit met Artificial Intelligence.
Deel je transcripties met collega’s. Zoek op trefwoorden met de zoektool. Filter op gesprekseigenschappen. Zoals gebruiker, team, resultaat en duur. Stel speciale telefoonrapportages op en meer.
Transcriberen kan eenvoudig met de ingebouwde beltool van HubSpot. Via de integratie met Zoom. Of via een externe belprovider, die deze optie ondersteunt. Uiteraard koppelt HubSpot je telefoongesprekken en transcripties automatisch aan de juiste records in je CRM-software.
Heb je behoefte aan meer telefoonfuncties? Kijk dan eens naar de telefoonsoftware van Aircall.
Deze professionele telefooncentrale integreert namelijk naadloos met HubSpot. ➜ Hier lees je alles over deze telefoonintegratie.
👉 TIP: Integreer playbooks in je CRM-systeem. Help je verkopers hiermee om de juiste vragen te stellen. Om uniforme aantekeningen te maken. En om de juiste informatie te vinden tijdens hun verkoopgesprekken.
7. Verstuur dynamische offertes en contracten met je CRM-systeem
In HubSpot stel je eenvoudig offertes en contracten met dynamische content op. Vervolgens deel je ze met je contacten.
Je koppelt je offerte aan een deal (behalve als je deal via een e-commerce integratie zoals Woocommerce is gemaakt). En voert de details in. Zoals de offertenaam, de vervaldatum en opmerkingen voor de koper.
In de productenbibliotheek selecteer je de toe te voegen producten of diensten. Je stelt de kortingen, kosten, product beschrijvingen en voorwaarden in. En eventueel een betalingsschema. HubSpot voegt automatisch de contactgegevens en de bedrijfsgegevens aan je document toe.
Daarna stel je in hoe je contract of offerte ondertekend moet worden. Met de hand of juist liever elektronisch met eSignature. Maak de offerte gelijk online beschikbaar. Of vraag eerst via je CRM-systeem om toestemming van een bevoegde collega.
Je deelt de offerte via e-mail met je contact. Nu kan je relatie de offerte downloaden, printen en (elektronisch) ondertekenen. Op je sales dashboard houd je de status ervan bij.
In deze artikelen vertellen we je er meer over:
➜ Nieuw bij HubSpot Sales Hub: digitale offertes met dynamische content!
➜ Snel akkoord op offertes? Verstuur ze via je CRM-systeem!
👉 TIP: Heb je Shopify met HubSpot geïntegreerd? Voeg dan producten toe, die je via deze integratie hebt gemaakt.
8. Stel verkoopmeldingen in
Komt er een lead binnen via de lead nurturing campagne van de HubSpot Marketing Hub? Opent je lead een e-mail van je sales sequentie? Of keert een prospect terug naar je website? Dan wil je dat als verkoper natuurlijk graag weten. Hier stel je daarom meldingen voor in. Zo ontvang je automatisch een seintje wanneer het tijd is om actie te ondernemen.
9. Monitor je verkoopresultaten met online rapportages
Met online rapportages volg je de voortgang van het salesteam. Signaleer je verbeterpunten. En monitor je hoe het met de verkoopdoelstellingen gaat. HubSpot heeft uitgebreide rapportagemogelijkheden om je marketing-, verkoop- en service inspanningen te meten. Met kant-en-klare rapportages en rapportages op maat. Net wat jij nodig hebt.
Zo meet je bijvoorbeeld:
- Wat je verkoop e-mails, sales sequenties en workflows je opleveren.
- Welke informatie er op de website gelezen wordt.
- Het aantal deals dat door websiteverkeer tot stand komt.
- Hoeveel formulierinzendingen, downloads en verkoopafspraken je met jouw online advertenties realiseert.
- Hoe de sociale media kanalen aan de verkoop bijdragen.
- De feedback van je klanten.
- Wat de verkoopprognose voor een bepaalde periode is.
Uiteraard stel je hier slimme KPI’s voor in. Je sales rapportages deel je eenvoudig via e-mail of Slack. Eenmalig of terugkerend. Of je exporteert ze vanuit HubSpot. Wat jij handig vindt!
In deze artikelen vertellen we je er meer over:
➜ 10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboard.
➜ Wat zijn standaard en custom rapportages in HubSpot?
➜ KPI voorbeelden voor verkoopteams.
➜ Wat meet je op jouw HubSpot Sales Dashboard?
10. Regel je salestaken onderweg met de mobiele HubSpot app
Als je onderweg bent dan wil je ook graag inzicht hebben, toch? En je klanten optimaal bedienen. Veel van je sales activiteiten regel je daarom met je mobiele HubSpot app.
Dankzij de mobiele HubSpot app weet je altijd precies wat er speelt. Waar je ook bent:
- Heb je iemand aan de lijn? Dan heb je de volledige verkoopcontext voor handen.
- HubSpot herkent de telefoonnummers van je relaties. Zodra je contact belt geeft HubSpot de contact- en bedrijfsgegevens automatisch weer.
- Rechtstreeks vanuit de app neem je telefoonoproepen op. Zodat HubSpot je telefoongesprekken gelijk in je CRM-systeem registreert.
- Je ontvangt realtime meldingen over af te ronden taken. Contactpersonen die een afspraak in je agenda plannen. En collega’s die je @vermelden.
- Houd je inbox in de gaten, verstuur verkoop e-mails, bewaak SLA’s (Service Level Agreements), open supporttickets en rapporteer problemen met klanten.
- Kom via je sociale media kanalen met je contacten in contact.
- Maak, plan en publiceer sociale posts voor Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter.
- Volg je doelen en pijplijnen op dashboards met statistieken.
- Beluister gespreksopnames en lees transcripties.
- Bekijk offertes en meer!
Wil je meer over de salesmogelijkheden van HubSpot weten? Of ontdekken hoe de software eruit ziet? En hoe je er meer omzet mee genereert?
➜ Lees hier wat je allemaal met de HubSpot Sales Hub kunt.
➜ Bekijk hier onze ultieme CRM demo video.
➜ Download hier een compleet productoverzicht. Hierin vind je ook de mogelijkheden voor marketing en service.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)