HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

6 Manieren om een diepgaand klantinzicht te krijgen met HubSpot

6 Manieren om een diepgaand klantinzicht te krijgen met HubSpot
10:00

6 Manieren om een diepgaand klantinzicht te krijgen met HubSpot

Stel je voor dat je een nieuwe productlijn lanceert. Zonder dat je daarbij goed begrijpt wat je klanten precies nodig hebben. Je investeert flink in je marketing en productie. Maar de sales blijft achter. Bovendien klagen je klanten dat de producten niet aan hun verwachtingen voldoen. De reputatie van je bedrijf krijgt hierdoor een flinke knauw.

Je ziet: een gebrek aan diepgaand klantinzicht kan tot kostbare fouten leiden. Hele kostbare fouten. En onnodige fouten. Met de krachtige tools van HubSpot krijg je een diepgaand klantinzicht. Zodat je voortaan wél met de behoeften én wensen van je klanten rekening houdt. Hieronder leer je deze tools kennen.


Waarom heb je een diepgaand klantinzicht nodig?

Voor bedrijven is het dus belangrijk om hun klanten goed te begrijpen. Maar waarom precies? Een goed klantinzicht helpt je om:

  • Betere producten en diensten aan te bieden. Want weet je wat je klanten precies nodig hebben? Dan pas je jouw aanbod daar makkelijker op aan. Tevreden klanten geven positieve feedback en komen vaker terug! 

  • Met een diepgaand klantinzicht verbeter je jouw marketingactiviteiten. Je kunt namelijk veel gerichter adverteren als je weet wie je klanten zijn. En als je een goed inzicht van hun interesses en voorkeuren hebt. Je verspilt dus minder geld aan reclame die niet werkt.

  • Een diepgaand klantinzicht helpt je ook om problemen sneller op te lossen. Als je weet wat klanten dwarszit speel je daar sneller op in. Dit voorkomt dat je klanten ontevreden worden. En daardoor naar een concurrent overstappen.

Bedrijven met een goed klantinzicht groeien makkelijker. Je converteert je toekomstige klanten namelijk makkelijker als je ze gericht bedient. Daarnaast delen tevreden klanten vaak hun goede ervaringen (ontevreden klanten delen nog vaker hun negatieve ervaringen). Waardoor je makkelijker nieuwe klanten aantrekt. Kortom: een diepgaand klantinzicht is superbelangrijk voor ieder bedrijf dat succesvol wil zijn. 

Een diepgaand klantinzicht met HubSpot


HubSpot is een toonaangevend klantenplatform voor inbound marketing, verkoop en klantenservice. Het helpt bedrijven om klanten aan te trekken en te onderhouden. Hiervoor bevat het een uitgebreid pakket aan tools om de klantreis te optimaliseren. Zoals:

Hiermee stroomlijn je jouw marketingactiviteiten. Verbeter je jouw verkoopproces. En versterk je jouw klantrelaties. Het platform staat bekend om de gebruiksvriendelijke interface. Waardoor het supertoegankelijk is voor zowel kleine MKB-bedrijven als grote ondernemingen.

HubSpot bevat verschillende tools voor klantinzicht. Hieronder licht ik 6 manieren toe. 

Manier 1: Centraal klantbeeld

Wil je het maximale uit je marketinginspanningen halen en je klantrelaties optimaliseren? Dan moet je de interacties met je contacten op 1 centrale plek beheren. Hierdoor krijg je namelijk een 360° klantbeeld van je relaties. Zo heb je bijvoorbeeld alle belangrijke contactgegevens, communicatie en aankoopgeschiedenis op 1 plek bij elkaar. 

In HubSpot's CRM-database sla je al je contacten, bedrijven, tickets en deals op. Dit is de basis voor het beheren, volgen en analyseren van al je klantgegevens. De CRM-database praat naadloos met al je andere HubSpot-tools. Waardoor je teams efficiënter kunnen samenwerken. En je jouw klantinteracties eenvoudig personaliseert.

Bovendien zijn er meer dan 1.600 apps voor externe softwarekoppelingen beschikbaar. Waardoor je ook de data van veel andere softwarepakketten makkelijk in je CRM-database opneemt.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant? 
Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken.
Waarom je bedrijf goed data management nodig heeft om te overleven.
Wat zijn de plus- en minpunten van HubSpot?

Manier 2: Lead tracking

Lead tracking is voor veel bedrijven erg belangrijk voor de marketing- en salesstrategie. Hierdoor zie je namelijk precies waar leads zich in je verkooptrechter bevinden. Welke interacties ze met je website hebben gehad. En welke content ze het meeste aanspreekt.

Je volgt hiermee dus de voortgang van je leads. En analyseert welke marketingcampagnes het meest effectief zijn. Met deze informatie personaliseer en optimaliseer je jouw marketingboodschap. Waardoor de kans op conversie toeneemt.

Met workflows verstuur je geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails en aanbiedingen. Die je volledig op het gedrag en de interesses van je contacten afstemt. Lead tracking is dus een superwaardevolle tool om je klantrelaties mee te versterken!

Manier 3: Klantsegmentatie

Om je klanten optimaal te bedienen segmenteer je ze. Hierbij splits je jouw klantenbestand op in specifieke segmenten. Bijvoorbeeld op basis van demografische criteria, gedrag en aankoopgeschiedenis. 

Stel dat je organisatie meerdere vestigingen heeft. Dan stuur je jouw Zeelandse klanten bijvoorbeeld géén e-mail over een actie in Groningen. Zij kunnen namelijk bij je vestiging in Vlissingen terecht. 

Een ander voorbeeld. Een vrouw van 80 heeft onlangs een rollator via je online webshop gekocht. Stuur je haar nu een direct e-mail over afgeprijsde luiers en kinderwagens? Dan sla je de plank natuurlijk compleet mis!

Met behulp van klantsegmentatie ontwikkel je gerichte marketingcampagnes. Die perfect bij de interesses en behoeften van je (toekomstige) klanten aansluiten. In HubSpot Smart CRM maak je en beheer je eenvoudig lijsten. Waarmee je gepersonaliseerde communicatie naar specifieke klantgroepen stuurt.

👉 TIP: Stel persona's op om je klanten optimaal te bedienen. Dit zijn een soort profielen van je ideale klanten.

Manier 4: Lead scoring & deal scoring

Ook lead scoring en deal scoring geven je een fantastisch klantinzicht. Met lead scoring bepaal je welke leads het meest geïnteresseerd zijn. Hiervoor ken je ze punten toe op basis van bepaalde acties. Denk bijvoorbeeld aan het:

  • Openen van e-mails.
  • Bekijken van bepaalde website informatie.
  • Downloaden van een e-book.
  • Bekijken van een video.

Heeft een lead veel punten? Dan is de kans groter dat de lead klant wordt. Je kunt je lead scores zelf instellen. Maar het is ook mogelijk om Artificial Intelligence (AI) het zware werk voor je te laten doen.

Deal scoring werkt op een vergelijkbare manier. Maar dan bij de deals die je hebt lopen. Nu kijk je bijvoorbeeld naar de grootte van je deals. En de betrokkenheid van je (toekomstige) klanten. Om nauwkeurig in te schatten welke deals de meeste aandacht nodig hebben. 

Beide functies helpen je om je tijd en middelen efficiënter in te zetten. En natuurlijk om het aantal verkoopkansen te vergroten!

Manier 5: Voorspellende analyses

Met AI-aangedreven voorspellende analyses voorspel je het gedrag van (toekomstige) klanten. Op basis van de gegevens die je al hebt. Dit helpt je om betere beslissingen te nemen. En om het gedrag van je klanten beter te begrijpen.

HubSpot analyseert bijvoorbeeld de gegevens van eerdere aankopen, websitebezoeken en e-mail interacties. Vervolgens voorspelt de software daarmee welke leads waarschijnlijk iets aankopen. 

Weet je welke klanten waarschijnlijk op je marketingcampagnes gaan reageren? Dan gebruik je deze informatie natuurlijk om je marketingcampagnes te optimaliseren. En zo zijn er nog genoeg voorbeelden te verzinnen.

In HubSpot zijn er allerlei soorten voorspellende analyses mogelijk. Waardoor je beter kunt plannen. En weloverwogen beslissingen neemt die je bedrijf vooruit helpen. De analyses waarmee je nauwkeurig je omzetten voorspelt zijn de populairste.

Manier 6: Dashboards met rapportages

Op je dashboards met doorklikbare rapportages breng je alle belangrijke statistieken en grafieken samen. Zodat je razendsnel een beeld kunt vormen. En altijd over real-time informatie beschikt om de juiste beslissingen te nemen. Wil je meer op bepaalde informatie inzoomen? Dan klik je eenvoudig door.

Met lead tracking volg je zo bijvoorbeeld de reis van je potentiële klanten. Vanaf het eerste contactmoment tot en met de aankoop. En zelfs nog daarna. Je ziet precies welke stappen je leads nemen en welke informatie ze bekijken. Dit helpt je om beter te begrijpen wat je leads nodig hebben. Om daar vervolgens slim op in te spelen.

Met lead scoring en deal scoring bepaal je hoe waardevol je leads en deals zijn. Op je dashboards maak je dit inzichtelijk. Zodat je weinig moeite hoeft te doen om je actiepunten te bepalen. Met behulp van AI helpt HubSpot je vervolgens met de uitvoering van je taken. Een mooi voorbeeld hiervan is AI Guided Selling in de Sales Hub. 

Op je CRM-dashboards houd je alle klantinteracties bij. Van e-mails en telefoongesprekken tot sociale media-interacties en websitebezoek. Alles is netjes georganiseerd en inzichtelijk. Hierdoor ontdek je allerlei nieuwe voorkeuren en trends. Zodat je makkelijker met de markt meebeweegt. En je jouw concurrenten (hopelijk) voortdurend een stapje voorblijft.

Kortom: met dit diepgaande klantinzicht kun je jouw klanten veel beter bedienen. En dat heeft een groot effect op het succes van je bedrijf.

Een diepgaand klantinzicht verkrijgen?

Het verkrijgen van goed klantinzicht hoeft niet moeilijk te zijn. Met HubSpot aan je zijde zet je jouw klantdata in allerlei bruikbare inzichten om. Dus waar wacht je nog op?

Begin vandaag nog met het ontdekken van de mogelijkheden. Download het productoverzicht hieronder. En ontdek hoe HubSpot je bedrijf succesvoller maakt.

 

Aanmelden per e-mail