Deel artikel
Krijg meer grip op je organisatie met bedrijfsautomatisering
door Floris van Muijen op 25-6-24 9:50
Met bedrijfsautomatisering plan je de automatische verzending van je e-mails. Volg je de leads op die een vol winkelwagentje hebben achtergelaten. Synchroniseer je de data van verschillende systemen en apps. En draag je werk met automatische taken en meldingen over. Het maakt je werk efficiënter en helpt je organisatie om te groeien.
Denk je dat dit alleen voor hele grote bedrijven is weggelegd? En dat je er knetterveel middelen en budget voor nodig hebt? Dan heb je het mis. Ook kleine en middelgrote organisaties kunnen eenvoudig met bedrijfsautomatisering starten. Met meer budget zijn je mogelijkheden alleen wel uitgebreider.
Voorbeelden van bedrijfsautomatisering
Met bedrijfsautomatisering stroomlijn je jouw bedrijfsprocessen, gegevens en taken. Je computer voert allerlei dagelijkse en tijdrovende taken geautomatiseerd voor je uit. Hierdoor bespaar je tijd, kosten en moeite. Zodat je je op de taken kunt concentreren, die wel jouw kennis en ervaring nodig hebben.
Voorbeelden van bedrijfsautomatisering | |
Afspraken | Plan geautomatiseerd (digitale) vergaderingen en afspraken met een speciale meetingtool. |
Chatbots | Help klanten met gepersonaliseerde automatische antwoorden. En leid je websitebezoekers naar artikelen van je kennisbank toe. Bijvoorbeeld op basis van bepaalde trefwoorden. |
Content | Content die je met behulp van een AI-aangedreven contentmaker maakt. Van je blogs tot calls-to-actions (CTA’s), complete marketingcampagnes en afbeeldingen. |
CRM-data | Maak nieuwe CRM-records aan of verwijder ze juist. Voeg dubbele CRM-records samen. Werk de gegevens van je CRM-records bij. Bijvoorbeeld na een bezoekje aan je website, het downloaden van een e-book en het maken van een afspraak. Houd de status van abonnementen bij. En corrigeer automatisch typfouten en andere kleine invoerfouten met Artificial Intelligence. |
Documenten | Beheer je offertes en contracten. Houd de einddatum nauwlettend in de gaten. En draag belangrijke juridische documenten over als dat nodig is. |
E-mails | Verstuur automatische persoonlijke e-mails. Bijvoorbeeld voor een lead nurturing campagne, een sales sequence of een automatische e-mail reactie van de klantenservice. En test de kwaliteit van je marketing e-mails met een A/B-test uit. Automatisering van interne e-mails is natuurlijk ook mogelijk. |
Gegevenssynchronisatie | Integreer externe systemen met je CRM-software en synchroniseer de gegevens van beide systemen. Zodat je minder data hoeft in te voeren. Deelnemers voor je webinars automatisch registreert of geautomatiseerd Slack-meldingen verstuurt. En er is nog heel erg veel meer met gegevenssynchronisatie mogelijk. |
Meldingen & herinneringen | Verstuur meldingen en herinneringen voor taken, informatie en problemen. Bijvoorbeeld voor de opvolging van gekwalificeerde leads en servicetickets. Over verlaten winkelwagentjes en ander website- en e-mailgedrag van leads en prospects. Over uit te voeren projecttaken en problemen met workflows. En over feedback die persoonlijke aandacht nodig heeft. |
Servicetickets | Analyseer, classificeer en prioriteer je servicetickets. En wijs ze met je ticketsysteem aan afdelingen of medewerkers toe. |
Taken | Maak taken aan en wijs ze toe. Met geautomatiseerde taken leid je jouw werkzaamheden gegarandeerd in goede banen. |
Klantreis | Volg, kwalificeer en monitor je contacten en breng de volledige klantreis in kaart. Wijs leads automatisch aan verkoopmedewerkers toe en volg ze op het juiste moment op. |
Werving | Met digitale wervingsprocessen leid je jouw sollicitanten geautomatiseerd door een digitaal sollicitatieproces heen. Vervolgens digitaliseer je de onboarding er ook nog eens mee. |
Stuur geautomatiseerd WhatsApp-berichten naar je contacten. |
👉 TIP: Wil je ook weten hoe je jouw processen in HubSpot automatiseert? In deze artikelen vind je er meer informatie over:
➜Controle over je klantprocessen met workflow automatisering in HubSpot.
➜Processen automatiseren: wanneer gebruik je workflows & sequences?
➜ Met automatisering de datakwaliteit van je CRM-systeem verbeteren.
Voordelen van bedrijfsautomatisering
Je kunt je vast voorstellen, dat je productiviteit met bedrijfsautomatisering verbetert. Dat je taken sneller en met minder fouten uitvoert. En dat je meer tijd voor leukere werkzaamheden overhoudt. Maar er zijn ook minder voor de hand liggende voordelen, zoals:
1. Structuur & duidelijkheid
Door gestandaardiseerde processen is er meer structuur en duidelijkheid in je organisatie. Alle medewerkers weten wie waar verantwoordelijk voor is en wat er moet gebeuren. Dit veranker je namelijk in je CRM-software. Met bedrijfsautomatisering hef je zo veel interne communicatie knelpunten op.
2. Een hogere medewerker tevredenheid
Wie houdt er nou van terugkomende en tijdrovende invoertaken? Waarschijnlijk zijn dat niet zoveel mensen. Hoe nodig het werk ook moet gebeuren. Met bedrijfsautomatisering besteed je het lekker aan je computer uit.
3. Betere klantrelaties
Met bedrijfsautomatisering voer je succesvollere marketingcampagnes uit. Prioriteer je jouw taken. Bijvoorbeeld op basis van Service Level Agreements (SLA’s). Focus je op de beste verkoopkansen. En reageer je sneller op klantvragen en -problemen.
Door steeds snel en consequent te reageren voldoe je aan de hoge verwachtingen van klanten. Je bedient je klanten beter waardoor ze ook blijer zijn. En dit is natuurlijk hartstikke goed voor de klanttevredenheid en klantloyaliteit.
4. Meer tijd & omzet
Je geeft veel taken uit handen, waardoor je meer tijd voor andere (commerciële) taken overhoudt. Kortom: bedrijfsautomatisering betekent meer omzet!
5. Betere en snellere rapportages & besluitvorming
Je geautomatiseerde processen leiden tot waardevolle inzichten. Door alle realtime rapportages neem je makkelijk en snel data-gedreven beslissingen. Of het nou strategische besluiten voor je gehele organisatie zijn. Of beslissingen met minder impact.
Bijvoorbeeld om meer uit je marketingcampagne te halen of om je sales sequence te optimaliseren. Je weet namelijk precies hoe het met de betrokkenheid van je leads en klanten gesteld is.
👉 TIP: Dankzij Artificial Intelligence zijn er ook allerlei voorspellende analyses mogelijk.
6. Betere naleving van (wettelijke) regels
Veel processen moeten aan regels voldoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de AVG-wetgeving. Door je processen in je CRM-software te verankeren leef je deze regels makkelijker na. Bijvoorbeeld door je systeem op compliance issues te laten controleren. De kans op fouten en problemen wordt hierdoor natuurlijk veel kleiner.
7. Monitoring, coaching & bijsturing van medewerkers
Met je rapportages kun je van alles bijhouden. Zo monitor je eenvoudig hoe je organisatie het als geheel doet. Maar ook hoe teams en individuele medewerkers presteren. Je bepaalt hierbij zelf welke KPI’s je meet. Je ziet het bijvoorbeeld snel als er extra begeleiding of opleiding nodig is. En als individuele doelstellingen achter lopen.
👉 TIP: Gebruik deze inzichten voor Human Capital Management (HCM).
Bedrijfsautomatisering in HubSpot
Bedrijfsautomatisering maakt je werk makkelijker en efficiënter. Het voert foutloos tijdrovend werk voor je uit. En het maakt tijd voor andere belangrijke taken vrij. Waar je wel echt zelf voor nodig bent. Bovendien krijg je er grip mee op je organisatie.
Bovenstaande automatiseringsprocessen zijn allemaal met HubSpot mogelijk. Een krachtig, flexibel, gebruiksvriendelijk en schaalbaar CRM-platform. Dat eenvoudig met bijna iedere organisatie meegroeit. Dat vinden wij, onze klanten en talloze gebruikers over de hele wereld. Dit blijkt onder andere uit de vele onafhankelijke gebruikersreviews op de website van G2.
Soms moet je een extern systeem integreren, zoals speciale projectsoftware, e-mailsoftware en WhatsApp. Maar dat hangt natuurlijk van de wensen en behoeften van je organisatie af. Voor meer dan 1.000 systemen zijn er standaardkoppelingen. Je vindt ze in de App Marketplace van HubSpot. Dus meestal zijn systeemintegraties niet zo’n probleem. Als er toch maatwerk nodig is dan helpen wij je daar graag mee.
Wil je de allround CRM-software leren kennen? Bekijk dan onze uitgebreide CRM demovideo hieronder. Lees meer van onze blogs of bekijk onze korte video's en klantcases. Als je dat wil kan je ook gelijk een product demonstratie bij ons aanvragen. Daarin laten we je dan alle mogelijkheden die bij jouw organisatie passen zien.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)